|
Här finns plats för reportage med mycket bilder och lite text -
sådant som inte direkt passar i papperstidningen.
Vill
du bidra med artiklar - skicka till
webbmaster@modellflygnytt.se
|
|
|
|
Diverse
länkar till modellflyg på nätet.
|
HALL OF
FAME
Svenska Världsmästare och Mästare i modellflyg
|
|
|
|
|
|
|
|
Oldtimer RC-mästerskap 2018
|
Linflyg-SM 2018
|
|
Artillerimuseum 10 år
|
|
|
Dan
Johansson på Kristiflygarträff Norberg 2018
|
|
Dan Johansson hos Olle Ericsson still going strong
|
|
|
|
Semesterbetraktelser
från Nordjylland med besök hos Saeby modellflygare
|
|
|
|
Mats Strömbergs bilder från kungsbacka den
10 juni
Bosse Janssons bilder från Kungsbacka
den 10 juni |
|
RFK GRIPEN 50 år
|
|
Tre
Aviatörer 25 år
|
|
|
|
Artiklar efter deadline för Modellflygnytt
2016-3.
Start mitten augusti 2016
Swapmeet hos
MRFS Kvarnlanda Malmö
Helikopter-SM i Trollhättan Johannes
Melén
Resultat
Höstträff hos
Tre Aviatörer i Kivik
Skala-
och gammelheliträffen 2016
av Dan Johansson Busy Bee
Besök på Sveriges
Modellflygmuseum
Bonusmaterial
från EM i Friflyg
|
|
Nytt F3A-progran P-17 som pdf.
Säsongspremiär för Jetflyg på
Rinkabyfältet 9 april 2016
Vårtävling för stuntflygare i Karlskoga
SM i Friflyg Kristi Himmelfärdshelgen
2016.
5 maj ankomst.
Fredag 6 maj NM E36, arrangör AKM, samt Lilla friflygcupen
arrangör Norberg.
Lördag 7 maj Stora SM.
Gränscupen F3C Elverum av Johannes
Melen
Linflyg i Aalborg pingsten 2016
Oldtimerträff med
diesel och Weatherman i Kungsbacka den 4 juni 2016
Test av E-Flite
NightVisionAire
Världscuptävlingar i friflyg Rinkaby 30 juni - 3 juli 2016
Två rejäla
traditionella byggprojekt i balsa för glödstiftsmotorer.
Oldtimer-SM
Gamla Gubbar - Bertil Nilsson - Snickaren i
Skanör
Bilder från linflyg-SM i Västerås 2016
Bonusmaterial
från EM i Aircombat 2016
|
|
Flera
bildartiklar till modellflygnytt nummer 3-2016 |
|
|
Arnes
Modellflygsida med många fina artiklar.
|
Bilder
från VM i Ljungbyhed 1965 från Lennart Olsson
|
|
Julhelgerna 2015-2016
|
World
Air Games
|
|
OLDTIMER
SM 2015
|
Västkustträffen
2015 - F2B
|
|
En
pappersremsa
|
Ripaveckan
2015
|
|
Ett
gäng artiklar från MFK Busy Bee publicerade i Modellflygnytt
fast med bonus-bilder och -text
BusyBee bytte server för några år
sedan och enbart vissa delar av den gamla hemsidan fördes
över eftersom det skulle bli ett hästjobb att konvertera
allting till ett annat format. Men alltihop finns äm så
länge kvar hos BKTV som vi hade som vår reservserver.
Hälsningar
Dan Johansson, BusyBee i Bålsta
Artiklar
rörande modellflygklubben Busy Bee samt annat av intresse
- Arthur
M. Young skaparen av Bell 47. Som biprodukt under
utvecklingen blev han också den första som fick till en
fungerande modellhelikopter och det redan 1941.
Modellvarianten drevs dock inte vidare utan den blev
enbart ett steg i utvecklingen av en
fullskalahelikopter.
- Doug Marker’s artikel om Lockheed
Cheyenne AH56A visar att nästa kända
modellhelikopterförsök gjordes 1958 och även denna gång
blev det endast ett steg i utvecklingen av en
fullskalahelikopter. Lockheeds model emerged with a
5 foot diameter, two bladed main rotor with a fixed
collective pitch control. Power came from a single
McCoy 60 model airplane engine which turned the rotor
through a combination belt & gear drive with an
8:1 reduction ratio. The model helicopter proved very
stable and easy to fly.
Of interest to modelers is the fact that a
radio-controlled model of this helicopter was flown in
1958, making it one of the very first successful model
helicopters. The model weighed 11 pounds with a 5-ft.
diameter main rotor, 2-blade and constant 2 1/2"
chord. A McCoy 60 drove the main rotor at 1012 rpm.
The radio was a 8-channel Citizenship reed outfit with
6 channels being used - two for pitch, two for roll
and two for throttle. A large "gyro" ring was later
added under the rotor. The model was flown extensively
at Sepulveda Basin, Los Angeles.
- Dieter
Schlüter räknas allmänt som R/C-helikopterns fader
eftersom även han konstruerade en fungerande modell med
den skillnaden att han sedan visade upp och
marknadsförde den.
- En biografi över Manfred
Heid som vann den första in-officiella
VM-tävlingen för modellhelikoptrar i samband med Skala-VM
för modellflyg i Borlänge 1976 finns på helioldie.de.
- Modellflygnytt nr 2, 2003 innehåller en artikel om BusyBee's
nya fält.
- Stinger,
ett försök att tillverka en svensk kvalitetshelikopter.
- Elflyg
i Bålsta, artikel ur SLM-nytt nr 2, 1997
- Nytillverkade
gammelhelikopterhuvar
- Intressant
artikel om servon och är på engelska © Brian
Taylor.
- Hur
man tillverkar en egen 12 Volts-eliminator att
driva laddare och annan utrustning som kräver
stabiliserad 12 volt likström.
- Laddningsregler
för accar
- Håbo
50 år 2002
- Artikel
om vår vinterflygning som var införd i Upplands
Nyheter den 28’e april 2006
- Heliraukträffen
2006
- Harsewinkel
45'er Luftzirkus am Pfingsten 2006 som aldrig kom
med i MFN
- 2'nd
Northern Alliance Military fly-in at SMMAC Owatonna
( MFN nr 5, 2006)
- Helan
och Halvan Cup 2006
- Stomme till helikopterträffen
i Växjö 2006
- Heliraukträffen
2007
- Halmstad
och Heliraukträffarna 2008
- Skalaträffen
för helikoptrar i Göteborg 2008 (MFN nr 6, 2008)
- Ballongjakten
2008
- Großflugtage
i Lehrte 2009
- Heliraukträffen
2009
- Ballongjakten
2009
- Heliraukträffen
2010 (MFN nr 4, 2010)
- IBM-träffen
2010
- Sjöflygträffen
Dragsängarna 2010 (MFN nr 5, 2010)
- Gränsträffen
2010
- Jet
Power Messe 2010 (enbart textmassan klar)
- Nostalgihelikopterträffen
Nyköping 2010 (MFN nr 6, 2010)
- Ballongjakten
Älta 2010 (MFN nr 6, 2010)
- Heliraukträffen
2011
- IBM's
höstträff på Norrboda 2011
- Ballongjakten
Älta 2011 (MFN nr 6, 2011)
- Att
renovera en gammal modellhelikopter
- IBM-klubbens
aktivitetsdag på Norrboda 23 maj 2012
- Heliraukträffen
2012
- Skokloster
Off-Shore 2012 (MFN nr 5, 2012)
- Ballongjakten
2012 (MFN nr 6, 2012)
- IBM-klubbens
aktivitetsdag på Norrboda 6 sept 2012
- IBM
Club, en beskrivning över IBM's R/C-sektion (MFN
nr ?, 2012)
- Back
to Basic, om att flyga en ursprunglig
modellhelikopter (MFN nr 4, 2013)
- Ett
renoveringsobjekt?
- Gränsträffen
2013
- Ballongjakten
2013 (MFN nr 6, 2013)
- Sylvesterflygningen
2013 (MFN nr 1, 2014)
- Historien
om en R/C-båt
- Hasse
Nygren Memorial (MFN 4, 2014)
- Sylvesterflygningen
2014 (MFN nr 1, 2015)
- Kristiflygare
Norberg 2015 (MFN nr 3, 2015)
- Ett
besök hos Åke Jansson i Vallentuna (MFN nr 3,
2015)
- Heliträff
i Växjö 2005
- En
artikel om mjölkbonden Bertil Engström (MFN nr 2,
2015)
- Invigningen
av Stjärnlanda (MFN nr 4, 2015)
|
|
Barnens dag
2015 med RFK Gripen
|
Scandinavian
World Cups F1 2015
|
|
Linflyg
Aalborg pingsten 2015
|
SM Friflyg
2015
|
|
Drönare en
lyxlirare?
|
Förbundsmötet 2015
|
|
Sportlov
2015 i nösk
|
På besök hos
Lasse Olsson
|
|
Lennart Olsson
Genarp / Bromölla
|
Jan-Ivar
Lidström
|
|
|
Modelltest
ParkZone Sport Cub S2
|
|
Modelltest
HobbyKing Skipper
|
C4-400
år - flygshow
|
|
Hemma hos -
Martti Bogdanoff
|
SM Oldtimer
Rinkaby 2014
|
|
Ripaveckan 2014
|
KiviksmarKSAK-Nyttadsmeeting 12 juli 2014
|
|
World Cup
friflyg Rinkaby 2014
|
SM på Sveriges
nationaldag 2014
|
|
Mini-flygin på
Stillanda 15 juni 2014
|
Prata
modellflyg på nätet - tips för juniorprojekt
|
|
Flygarhelg
med Cub-tema på Ripa maj 2014
|
Flygträff på
Kvarnlanda juli 2013
|
|
Åhus
MFK 25 år
|
Tre
Aviatörer Kivik 20 år |
|
World Cup
friflyg Rinkaby 2013
|
SM Oldtimer
Rinkaby 2013
|
|
|
|
|
Hemma
hos Anders Jönlid
|
OT
Vårtävling 2013
|
|
Webbmaster
Patriks självporträtt
|
Ready To Fly -
über-retro
|
|
|
|
|
Friflygcuper 2012
|
OT-startstilar 2012
|
|
|
|
|
OT-SM
2012
|
OT-SM
2011
|
|
|
|
|
Friflygcuper
2011
|
SM
i Wakefield 2011
annan version
|
|
|
|
|
Sjöflyg i Bromölla 2010
|
|
|
OTSM
2009
|
Friflyg
2009
|
|
Ripaveckan
2008
|
SM
Friflyg 16 september 2007
|
|
Friflyg Rinkaby
juni 2006
|
SMOS Oldtimer
2001-2005
|
|
Pileträffen
svartvitt
|
Tore
Nilsson motorer motorer
|
|
Nordostskåne
från 1966 och några år framåt |
Inneflyg i
Tianshallen i svartvitt
|
|
OT Rinkaby runt
1990
|
Everts
Linflyg
|
|
- Patrik Gertsson
Hittar du uppenbara fel på länkar eller annat - skriv till
webbmaster@modellflygnytt.se
så ska jag försöka fixa det.
TACK FÖR HJÄLPEN
Har du egna bidrag till sidan så tas de tacksamt emot.
Denna sidan drivs av SMFF Bredd.
|
|
|