Torsdag den 4 augusti klockan 14.30 börjar de första tävlingarna.
Redan före lunch är det flera som är ute och trimmar.


I handen - ett antal blyhagel från nosen. Trimflyg visar att modellen nu går saktare och behöver mera trimroder för att kurva bättre.


En svensk modell från 1943 flugen av en finsk deltagare.
S1 är den lilla segelklassen och när de stora finska S3-modellerna kommer fram så är det riktiga konstverk.


Även Norge är representerat på oldtimertävlingen.





Blue Phoenix - är nu en oldtimerklass, OT-RC-segel, dra upp med gummirepskatapult. Flyg 4 minuter och landa på märket. Poäng är 4*60 minus tidsavdrag plus 30 poäng om man landar inom 15 meters radie från landningsmärket.


Ingvar Nilsson har alltid någon "ny" kul pryl att visa. En vindmätare helt utan elektronik eller batteri!


Sekretariatet är som alltid omtänksamt och serverar kaffa och kaka före start.


F - "knarr" med en riktigt gammal OS glödare. Motorn får gå hela 30 sekunder - vilket behövs.


Här är alla utom en av de som ställer upp i BP-klassen.


Det är lite enklare som fotograf att fånga ett plan som man vet var det är tänkt att flyga och landa.




Det är skoj att försöka fånga linan inna den faller till marken - i alla fall en gång..... Oliver är med morfar.











Så här ser resultatlistan ut efter en av tre flygningar. siffran i första kolumnen är startordningen som lottas ut med hjälp att "kortaste strået".


Tillbaka till friflygarna - som är lite tveksamma till om man ska flyga alla klasserna samtidigt - bilen rymmer inte så många plan.


Hjälper du mig så hjälper jag dig - en släpper men det är ägaren som är i andra ändan av linan och drar upp. Den som släpper modellen kan även ta tiden.


Skalatävlingen var lätt att missa - den var utsatt till kvällstimmarna då det brukar vara lugnare väder. Nu har den blivit flyttad till i morgon fredag då prognosen lovar lite lugnare väder. Redan nu sitter domarna och bedömer skalariktigheten och ger poäng.




Flinten på piloten ger inga avdrag, inte heller "indiannäsan" - däremot rynkor i klädsel och för stor V-form.




Vad är nu detta? Måste man inte vara född på 40-talet eller tidigare för att få flyga OLDTIMER?  Alla är välkomna - speciellt de som är lite yngre och kan visa de gamla att man inte nödvändigtvis måsta ha över 50 års erfarenhet.


Inemar Knif åker troget varje år från Finland för att vara med. Får fenan verkligen sitta var som helst på planet? Mitten är ju lite kul.




Men var är danskarna - dem såg jag ju men de tävlar nog inte förr än i klasserna i morgon.

Lite resultat :
Klass A
Lars Tolkstam med The Chad 344 sekunder
Ingmar Nilsson med FIB 160 sekunder
Richard Borglund med Trim 140 sekunder

Klass B
Lars Karlsson med Senator 342 sekunder
Johan Walling med Sperwer 286 sekunder
Ole Tergersen med Cabin 225 sekunder

Klass F klassisk
Gören Larsson med HA 50 Cyklone 360 sekunder (MAX)
Lars Erik Fridström med Slicker 50 316 sekunder
Per Quarnström med Dixie 240 sekunder (på 2 flygningar)

Klass S1
Göran Larsson med Stormfågeln 36 sekunder (MAX)
Matti Pyykkö med Pluto IV 314 sekunder
Freddy Dahlstrand med Korpen 260 sekunder

OT-RC Segel
Sven-Olof Schedvin 529 poäng
Lars Karlsson 509 poäng
Ove Roland Svensson 501 poäng

Och så väntar vi på fredagen................

 

Och så var det plötsligt fredag förmiddag klockan 9 och full fart. De större klasserna och Skalamodeller gäller i dag.

Gummimotormodeller har olika klasser men man brukar ofta kalla dem för Wakefield. De äldre måste ha en större tvärsnittsarea på kroppen.


Skalamodeller är lite extra fina i mitt tycke. Här en av de större skalamodellerna en Antonov AN-2





Frågan är om det är någon i världen som slår Markku Tähkäpää när det gäller snygga stora segelmodeller?


En dansk-finsk canard från 1945. Jag var tvungen att kolla om namnet "Kalle Anka" var så gammalt - men det är så gammalt som från 30-talet.










Matti och Markku - nån som kan gissa åldern på ynglingen till höger?






Ingmar Knif är en annan entusiast från Finland.


Mr Hangflygning.se , Mats Strömberg med två flitigt använda kameror på magen ställer gärna upp  med att släppa - eller med att leta bortflugna modeller i skogen.


Är man seriös så har man kaffeköket med sig, liksom en kvarn så att man kan få nymalda bönor. 93 grader ska vattnet vara.


Man kan ju gömma den "moderna" timern inne bak en platta så ser det mera autentiskt ut - säger Sven Landervik


En av de mindre skalamodellerna står Andrea Hartstein för - men oftast en flygtid på 70 sekunder ger höga siffror i resultaten.




Det var mycket finska bilder men vi har övervägande svenska tävlande i SM så klart. Alla är inte lika långväga - dessa bara från Torekov.


Som ordförande för oldtimerflygarna så måste man väl visa att man kan flyga också? Planet flög sin första (enda) tävlingsstart? Och vilken flygning! Uppe bland molnen efter dryga 10 minuter då den inte längre kunde följas med kikare.


OOPS - det var ett varv för mycket på gummimotorn - en så liten snodd kan fördärva en hel del tunnt pappersklädsel. Fast flyga kan den i alla fall.


Den danska oldtimerloggan DMV är på detta planets vingar.



Helplankad kropp med många svängda ytor är en bedrift att bygga.


Dubbla motorer och växellåda i nosen - lite udda lösning.


Elle så kan man bygga på "det finska sättet" - tillverka kroppen i solid lövträbit - klyv på mitten längsled och gröp ur till du har ett tunnt skal.






Tyvärr lite oskarp bild men alla skalaplanen har en flygdel i beömningen och denna flög ca 20 sekunder


Årsmöte - och så var alla hungriga


Efter maten var det prisutdelning för de första två dagarnas tävlingar.
Lite resultat :
Klass S-int
Ove Roland Svensson med Aurikel på 360+102 sekunder
Lars Larsson med Bernfest 50 på 360+90 sekunder
Adrea Hartstein med Viking på 360+79 sekunder

Klass G-int
Per Quarnström med Torontonia på 360+180+155 sekunder
Ole Torgersen med XL-59 med 360+180 sekunder (flög fört efter första flyoff)
Karl-Erik Widell med Promoteus 7 på 359 sekunder

Klass S3
Hans Fr Nielsen med Diogenes på 360 sekunder
Freddy Dahlstrand med Carioca på 206 sekunder
Markku Tähkäpää med Kuha 16 på 191 sekunder

Klass D
Kurt Strömdahl med Cyklon på 360 sekunder
Karl-Erik Widell med Sune Stark 51 på 354 sekunder
Sten Persson med Contestor på 351 sekunder

Klass S2
Ingmar Knif med OJA 1 på 351 sekunder
Sven Landervik med Taifun på 289 sekunder
Göran Larsson med Myggan på 256 sekunder

Storken deltog inte i tävlingarna

Här ramlade jag över ett lite udda tips. Motorn är en FOX 15 och det är något liknande som jag har i en gammal linkärra - FAST - min har inga spår i flänsarna...
Här kom en teori som jag lätt accepterar men som jag nog inte fullt ut ser på bilden. Det är så att motorn lätt tappar kompression när den blir varm och fodret utvidgar sig mrea än kolven.
Genom att göra "hål" så utvidgar sig även hålen så att fodret inte sväller ut lika mycket. SE UPP så att man inte gör hål  i kanalerna!
Då är ju frågan om det inte enbart är bågfilsjacken i kylflänsarna som hjälper till utan om det även är borrat hål i själva gjutningen i fodret?

Förr kunde man hyra in sig i de gamla logementen på Rinkaby där man även kunde ha mässen som årsmöteslokal.
Nu är det upp till var deltagare att hitta övernattning och det finns mycket i närheten att kolla upp.
Vissa har sina egna favoriter men det är inte alla som har koll.
Det allra närmaste är nog Antjes Bed and Breakfast i Vanneberga ett par kilometer nordost om fältet
Populärt är även Åhus Camping som har "Tipis" i trä att hyra.
Åhus vandrarhem /Cigarrkungen ligger precis intill COOP om man vill ha nära att shoppa lite frukost med sig till fältet.
På vägen mellan Horna och Ripa finns det minst tre olika ställen med BnB
Söder om Åhus är det också flera.