SMOS inbjuder till OT-SM RC Motor och Segel.
Lördag 18 augusti 2018 samling kl. 10:00
Plats: FK Gamens fält vid Löfstad 7 km söder om Norrköping

Så står det i inbjudan men som rubrik i kalendern står det Oldtimermästerskap.
Vad är det för skillnad på SM och mästerskap?
Dessa RC-klasserna är helt nykonstruerade och har nog ingen motsvarighet från förr.
Målet är att segelflga i 4 minuter och landa inom ett förutbestämt område.
Segelplanen, som i princip alla är Blue Phoenix eller liknande dras upp med gummibandsrep.
Flygplan med motor drar upp till önskad höjd med motorn som får vara igång max 4 minuter.



Även om Gamen ser lite elak ut och pekar med hela vingen så känner man sig välkommen


Första bilden är på en egenkonstruerad A2a som inte flugit sedan 1971 om jag minns rätt.
Planet heter Limpan och vad piloten heter fick jag aldrig noterat.
Planet kom högt på en stor friflygtävling i Uppsala det året så rimligen kan man hitta uppgifterna i en gammal modellflygnytt.
Någon som vet så hjälp mig gärna - patrik@pgdata.se
Friflyg är inte med på dagens lista men planet lär inte ha flugits efter 1971 så det var häftigt att se ett provkast efter så många år i en trunk.


Lite prov på dagens maskiner - före upprop.


En av två med samma namn? Fast varken med Tempo eller San José utan som tävlingsledare.


SAMLING  och upprop - vilken klass man flyger i spelar inte så stor roll - startordningen är inte så noga då det är samma moment i tävlingen som bedöms. Det gäller att hålla sig framme och ta rätt på en tidtagare för att få ihop antalet flygningar.


Först upp med provstart för att kolla gummirepet var Lars Karlsson som tyckte att det var lite slakt i vinden så det kopplades på ytterligare ett gummiband parallellt.





Johan Bagge är väl känd av alla som varit med länge. Bagges hörna i Modellflygnytt med över 50 baggar har gett många kul underliga byggen. Nu har Johan 16000 flickvänner som hjälper honom producera god honung.
SMFF-nummer 26


Tempo är en liten klassiker - dagens minsta modell? Men piloten har falkögon så det var inga problem.


En av klubbens många drönarpiloter håller koll på tider och tidkort.


Johan släpper sin BP


Som efter en stund i lufthavet styrs ner....


Till en perfekt landning precis intill märket.


Visst var det lite publik som kom med för att njuta at de gamla planen och vackra piloterna.


Bagges CUB lyfter till hög höjd och får ordentligt lyft under ett mörkt moln


Sista minuten får planet dykas brutalt för att komma ner utan allt för mycket övertid.
Konstruktionen är inte dimensionerad för hårda manövrer så gummibanden fick visa att de räddade grejorna.
En droppe lim och lite tejp så är vi klara för nästa runda.


Vindarna var på gränsen så det var många kepsar och mössor som blev jagade - här räddar Johan sin med ett skutt och tramp.


Dagens stiligaste ekipage. Dagens bästa pilot som hade 4,04 4,04 och 4,00 i tid där optimalt är 4,00 - otroligt bra!


Landning så nära märken man kan önska.
Det har nämts att det var för långt för skåningar att åka - kanske dessutom för hård konkurrens?
Vi får ha lite lokala tävlingar för att visa att även vi andra kan.


Är det här en Sky Scooter Light?


Myran (egen konstruktion) visade dagens luftakrobatik som fick oss att hålla andan - den var en aning baktung innan den fick lite justering.








Att bygga lätt - men inte allt för lätt. Dagens vindar knäckte en vinge i luften precis efter starten.


Avancerade gummibandskonster? Den ska väl inte ge med sig i första taget.


Med elmotor så är det lite lättare att hålla modellerna rena och snygga.


Dagens medaljörer i RC Motor


och RC Segel







/ Patrik Gertsson