Lördag den 3 juni 2017 /pgerts
För 25 år sedan bildades modellklubben Tre Aviatörer i Kivik.
Tidigare flög man på marknadsfältet där den från bland annat filmen Bombi Bitt markansdsplatsen är känd.
Marknadsplatsen ligger inte långt från sommarstugor och så klart kunde det uppstå irritationer om någon sommargäst inte gillade ljudet av motorer som på den tiden i princip enbart var ettriga 2-taktare.
En av de som flög där var Jan Åberg och han träffade Allan Rubecker som i sin tur var granne med modellflygaren Roland Ringqvist. De beslutade sig för att leta efter ett bättre fält en bit från bebyggelse så de frågade runt hos kommun och bland markägare. Jan hittade ett fält som han kollade med lantbrukaren om det gick att arrendera. Lantbrukarne arrenderade i sin tur marken av Carl Piper på Chistinehof. Marken användes tidigare av reningsverket som avstjälpningsplats för grovfraktion (latrin) så det var en väldigt bördig mark. Med ett antal clausuler om att de var tvungna att flytta om det skulle komma klagomål så fick de tillgång till fältet. Jan som har bra fantasi döpte klubben till Tre Aviatörer efter de tre som bildade klubben och fältet fick så klart heta Janlanda.

Allan var en massbyggare som skar frigolit med värmetråd och han tillbringade mycket av sin tid på fältet.
Snart hade de även byggt en liten stuga som de transporterade till fältet för att kunna värma sig och ta skydd mot väder.
Lite har det skett under åren men man vill hållla anläggningen på en lagom nivå så att det inte blir allt för stora förväntningar.

Med åren har det förstås kommit flera medlemmar och några har försvunnit av olika anledningar.
Man känner alltid sig välkommen till fältet och nu är det speciallt två medlemmar som ser till att klubben har ett trevligt ansikte utåt.
Ola Åberg verkar tillbringa mer än 24 timmar på fältet och han skickar alltid upp en bild på vindstruten till klubbens Facebooksida när han är där.
Anders Jönlid ser till att det kommer ut på alla tänkbara forum och Facebook när det ska hända något publikt i klubben.
Självklart är det flera i klubben som är lika viktiga. Korv och hamburgare grillar ju inte sig själva. Det ska snickras, klippas och vältas med mera.

Själv dök jag upp redan strax efter kl 8 och trots att jag hade sett  Olas bild från fältet redan inna jag kört hemifrån så var jag försst upp i luften med min gamla E-flite SportCub S2
Anders hade parkerat sin hangar på fältet redan på fredagseftermiddagen - full med flygplan - men han säger att endast två av dem är flygdugliga - snart bara ett........



En snyggt omklädd Calmato som ska få sin premiär efter renovering. Det är mycket som ska ställas in på en bränslemotor. Den vill inte starta alls om man har nålen helt inskruvad kom vi på efter en stund.


Ola hade nog en aning för han var snabb att hämta en vilstol att sitta i när Anders skulle få igång motorn.

En välbekant volvo med husvagn. Göran som bor i Kivik och har de flygande sönerna Otis och Louie. Grabbarna kommer med buss senare så Göran hinner med att fixa ett par plan så att de är startklara.


Parkeringen är "naturtomt" så det behövs lite justeringar för att få husvagnen någorlunda rätt på köl.


Tvåa i luften var Ola med sin FunCub.




Detta är nog det vanligast utseendet på FunCubar. Undrar hur många kilo epoxi och smältlim som har använts på världens alla modeller av enbart denna typen.


Lite annan klass är det på Sebartkärror - inga skumma plan bara kvalitet.


Här var det totalt omöjligt att få en "rak" bild. Får man bryta mot naturlagarna på det sättet undrar många.


Ingen kunde klaga på dagens väder. kanske var vindriktingen inte helt perfekt för flygarna men alla åskådare satt i lä från skogen söder om fältet.


Jan "Kivika-Biggles" Åberg poserar glatt vid en annan snygging.


Här är den snygga piloten - hade varit ännu snyggare om man kunde öppnat det knottriga fönstret.




Anders har Taxi-behörighet ;-) Men just denna Taxin var lite svårstartad efter en lång vintervila. Jan har hjälpen - bromsrengöringsspray från biltema är bättre än startgas - både till bensinare och dieslar berättar Jan.


En annan av Jans snygga modeller - denna gången en snygg warbird som nog var det viktigaste engelska planet under WWII.




Taxi - var god dröj... Det kunde man nog säga när Anders fällde ner klaffarna och i princip kunde stå stilla i skyn.


Samtidigt var det en annan välkänd flygare som luftade en av modellerna.


En lite ovanlig landning åstadkom denna modellen - men effekten gjorde att alla märke när ett av träden blev lite tuktat. Sydvinden tvärs fältet gjorde många piloter lite överraskade.


Det alla väntar på? Och alla som flyger i dag får gratis mat och dricka! fast inte samma dricka som de erbjuder i grannlandet västerut om man flyger på deras träffar :-)


I går fredags var några från klubben och visade upp sig på en 0-9-skola i närheten. Två killar sa att de skulle komma till fältet och priova på att flyga.
Dagens nybörjare hade tagit moppen hit - en riktigt fin Puch Montana.


Nu är det klart! Och kön till hamburgarna avverkas snabbt av flitiga servitörer. Det är lyxiga burgare med rå nyskuren lök, fräsch sallad och tunna fina tomatskivor.


Men jag då? Ser ni inte att jag finns här?


De som inte flög fick betala för sin mat. Men det är riktiga "fyndpriser". Den nya revisorn i klubben vill ha ordning och reda så nu kan man betala med SWISH!


Anders Hellsen från Sölvesborg är bättre på Taxi än på BP. Utan motor blir det korta flygningar och det är inte lätt att styra en glidare när det är hinder överallt.


Dagens snyggaste kanske? Ultimate med DA100 från Elslöv.


Det räcker att tanka en gång om dagen med denna snåla taxin som trots att den inte går på diesel utan bensin klarar upp mot en timme på tankning.


Ordförande sedan starten - efter dagen medlemsmöte som var snabbt avklarat. 25 års protokoll finns i pärmarna.


Anders beundrar en micro-stik. Alla måste ha flugit en Stik! Louie kom med denna som flyger med 3-tums propeller. Han får nog flyga fort så att dammet blåser bort.


Skolflyg igen. Efter några starter så landar eleven själv och då är det nära att han kan flyga helt själv.


Airmedia Aerobatic Team - Artistic Aerobatic - Pilot Thomas Nilsson


Kivik model flying champ - Jan Åberg



Eslöv Ultimate Team

Och så några rörliga bilder.

Det är lite glidande när klubben bildades. För 4 år sedan firade man 20 årsjubileum.
http://modellflygnytt.se/opublicerat/Kivik20/kivik20.htm
Men sifferbitaren Mats Erlandsson bringar klarhet i frågan :-)

Mats Erlandsson Vid starten 1992 hette klubben MFK Janlanda, namn efter Jan Åberg som var initiativtagare, stor eldsjäl samt den drivande personen som formade grunden för klubben.
Jan kallade till möte den 30 oktober 1993 , vid detta möte bytte klubben namn till dagens MK III Aviatörer, klubben registrerades i SMFF 931210.