Fredag den 30 oktober - i morgon är det Halloween.
I dag hade jag planerat att åka västerut för att byta lite gamla tidningar till
det som skannas till Modellflygnytts historiska arkiv.
Förra bytet av tidningar skedde via en brevlåda på väg från Väskustträffen i
Kungsbacka men denna gången var Sten Sjuk så han var hemma.
Jag har förstås misstänkt att det finns skatter hemma hos Sten men i min enfald
så tänkte jag att det nog var betydligt mera i SMOS arkiv.
Där är jag fullt beredd att ändra bedömning. På markplanet är det inte så värst
mycket som skvallrar om en stor samling men när man kommer ner för trappen.
Först är det en hall som nog kunde vara ganska stor men fylld på alla väggar med
bokhyllor stoppfulla med tidningsmappar innehållande det mesta och det äldsta.
Tyska MFT från första numret. MAN, och säkert många tidningar jag aldrig haft en
susning om.
Hur mycket kan man absorbera på en halvtimme som jag begränsade mitt
besök till på grund av väntande hustru och hund på djursjukhuset i Helsingborg?
I alla fall så vad det en packe klar till mig - ute i brevlådan om jag inte
ville komma in.
Vingar, Aero, Hobby-Folk och modellflygtidningen från andra halvan av 40-talet. De
ska så klart komma ut till alla diggare på modellflygnytts hemsida.
Jag hade en aning om att det skulle finnas något kanske ännu intressantare.
En Malmötidning som ryktades ha nazistsympatier. Rimligen är tidningen från
tiden när kriget pågick i så fall.
Mer om detta hopas jag ska komma när denna packen är färdigskannade.
Det man såg först i ett av rummen var kanske ett stort glasskåp med rejäla
motorer.
Så klart fick man öppna och känna på ett par saker.
Modellmotorernas Rolls Royce? Känslan när man höll den i handen var att den
kändes "lätt som en fjäder" mot vad jag hade förväntat mig.
Den kände jag inte på men den bör ha vägt en del mer med magnet och tändgrejor.
En riktig snygging som ska i luften om den rätta motivationen infinner sig hos
Sten. Det får vi hoppas på att den gör snart-
Boxermotorer är ju lite speciellt - Diesel är ju inte det enklaste att justera
in kanske? Jag hade ingen aning om att Webra tillverkat någon boxerdiesel.
Men så kommer Sten med något från ett skåp bakom ryggen. Det var några
riktigt rara småsaker.
Den här stack ju ut lite med oval topp.
Nog det vassaste som fanns på den tiden. 2 hästar och 45 tusen varv.
Snack om minimalistiskt - här kunde jag inte ens få kameran att fokusera
tydligen - inte världens minsta - men nog den näst minsta som varit i produktion
Jag kom att nämna Cox - Det - sa Sten, har jag i det närmaste komplett samling
av.
Den lilla Tee-Dee på 0,010 ci är bara för gullig.
Den grova Olympic är så klart monterad på ett av favoritplanen Sten tävlar med.
Toppen är modifierad att ta "normalt stift".
Undrar hur många dörrar och skåp jag missade? En bokhylla innehöll
modellflygböcker - från så tidigt som 1910!
Före mig hade det varit ett gäng besökare från tidningen Classic. Det ska bli
intressant att läsa deras artikel. De hade några timmar längre tid än jag kunde
ta mig denna gången.
/ Patrik Gertsson