Årets första värvningssatsning brukar vara sportlovet som inträffar vecka 8 i Skåne.
I Bromölla börjar det kl 09.00 i Tianshallen på tisdagen enligt gammal tradition.
Likaså tradition är att MFK Snobben kör gummimotormodeller på sportlovet.



Kan gamla tråkiga gummimotormodeller verkligen dra ungdomar?
Svaret är otroligt nog ett stort JAAA!!
Kanske inte de tuffaste ungdomarna med golvet hade 10-15 killar och tjejer igång från 09.00 till 12.30 då vi packade ihop för att få en paus. 18 av ungdomarna tävlade och det var några riktigt bra tider på över 30 sekunder, även någon över 40 sekunder.


Basen i gänget är som vanligt ordförande Jan-Ivar med en rejäl svada och röst som får även dagens små att lyssna, samt så klart kassör Mats som ser till att det finns hemma plan, gummiband tidur och protokoll.


Evert är förstås med som flygexpert och hjälper till att trimma och ge goda råd om att flytta vingen fram eller tillbaka en millimeter från det markerade strecket på kroppen.

I år kommer planen förpackade i plastkuvert med kropp, vingar, gummiband, propeller och en bra instruktion.
15 plan i varje kartong blir det. Kvaliteten är det lite si och så med på vissa punkter.

Några vingar saknade balsaplankning i framkanten på vingen - det har hänt förr. Tur att vi är observanta och har reservdelar med oss sedan tidigare erfarenheter.
Gummibandet är av väldigt olika kvalitet och bredd. De tunnaste med en bredd på knappt 2 mm klarar knappt med att få planet att hålla utgångshöjden - de verkar helt klart till för lättare modeller. De mera rejäla i samma bredd som gamla fluganband - 3 mm -  är betydligt bättre och ger den kraft som behövs för att komma upp precis under taket och cirkla länge.



Så här nöjd ser man ut när planet har varit upp en halv minut och nästan ska landa.


Två simulatorer på bärbara datorer var med i dag. Bra när man gjort sina tidsflygningar eller om tävlingsledningen körde iväg överflödiga för att kunna ta tid på de som var beredda att flyga.



Jan-Ivar vet hur det ska vara trots att han är norrlänning. Frukt, chips godis och läsk.
Utlovad semla och kaffe till ledarna - Fettisdagen till ära ;-)

Stavhopp är det inte vi sysslar med - men en del testar på hög landning.

Mats var flitig instruktör



En del av golvet där det var fullt. I hörnen stod det smågrupper och trimmade.










Som avslutning visade Jan-Ivar en RC-modell i tunn EPP som väger 122 gram komplett flygklar "med fulladdat batteri".
Det är helt rätt vikt för att få en långsam välflygande modell


Klockan 13.00 hade stafettpinnen överlämnats till Ripa MFK som hade Kristianstads Arena som lokal.
Ett lite annorlunda koncept jämfört med Snobbens gummimotormodeller. Här var det simulator för de besökande och vana gamla piloter som flög i hallen.


Ordförande Mats flyger någon av sina veteranmodeller - GWS Tiger Moth eller en Checkisk Bleriot med växlad likströmsmotor. LiPo gör det förstås lite enklare. Staffan har fått syn på något kul bak min rygg.




En av klubbens veteraner Uffe med långantenn och en dubbeldäckare samt en väldigt koncentrerad Otis med en modern epp-acro.


Varken veteraner eller juniorer - Martin och Johan. Martin med en väldigt slak deprondrake - borde inte TP flyttas tillbaka så att modellen inte landar på nosen?


En modern värsting. 2*1600 watt med vektorstyrning. Den fick inte flyga men ljudet när motorerna drogs på representerade helt klart de ca 5 hästkrafter som motorerna representerar tillsammans. Ägare är klubbens kassör Kaj.


Syns Mobiusen som är tejpad uppe på ena vingen?



/ Patrik Gertsson

Här kommer lite av Mats bilder med kommentarer:
Patrik är duktig på Watt, volt, och ampere, Kaj lyssnar och lär


Simulatorn, är ett av de bästa rekryteringsverktygen
Simulatorn kördes i treminuters pass, ganska så lagom
Information om var och hur intresserade besökare hittar till klubbens verksamhet är viktig


5000 besökare när IFK spelar handboll ett 100 tal när Ripa sportlovsflyger


Säker och kontrollerad flygning var Johan Olssons MÅL för dagen

/ Mats Erlandsson

Mobius har stått på lite då och då.