Ripa marknadsveckan  2008
Lördag  Söndag  Måndag  Tisdag  Onsdag  Torsdag  Fredag  Lördag  Söndag

Lördagen den 12 juli - egentligen den första Ripa-dagen men redan i går fredag var det många som kom - fast de verkade rätt så stressade med att packa upp och ordna för sig i sina husvagnar.
Vi har planerat söndagsmorgonen med handkastglidare så Hugo och jag var en bra stund på klubben och samlade ihop ett gäng plan i olika skick för att ta med oss i morgon.
Det var rätt så tuff vind på eftermiddagen men fram mot åttatiden blev det lugnare så då blev det flygning. Aerovan som nu har ett par flygningar visade att det går att stå helt stilla i motvinden. MUS-en fick sin premiärtur och visade lite dålig kraft men med ett nummer större propeller verkade det rätt så vettigt även om det var lite för mörkt för att riktigt testa egenskaperna.
Wesse och Liam var förstås i farten och lekte med Mattias och storebröderna. Marina var som vanligt limklämman som räddade den fortsatta flygningen.

 

Söndagsmorgon är lugnt väder. Vi hade planerat HKG-tävling på Ripa och var på plats i god tid.
På infarten stod Wesse med sin radio i handen och sitt plan planterat högst upp i en björk - ett av väldigt få träd inom en kilometer. Som tur var så var det inte mycket mera än en buske så Arvid klättrade upp så lång han hittade bärande grenar - sedan fick metspöt förses med en krok så att han kunde dra till sig depronflaxet. En jordgeting gillade Wesses Futaba - Wesse gillade inte den stora "flugan".
Det blev lite fluget med olika handkastglidare och efter någon timme hade en del av "di gamle" vaknat till liv och kom för att prova på.
Bäst var nog Linus som lyckades flyga så långt att han fick gå en bra bit för att hämta planet som varje gång siktade in sig på husvagnsparkeringen.

Som extra bonus kom gamlingarna med en flock LUCY som är en gummimotordriven depronmodell.

Ungarna hade väldigt skoj och tävlade friskt - bäst var minstingen Mattias som verkade flyga längst tid varje gång.



Lars Nilsson skulle prova på.
En vanlig luns som han försökte kasta i vingen resulterade i ett "spinnande löv" som nästan träffade honom själv.




































Något bättre kaststil hade Bengt som med ett kast lyckades toucha taket på det stora släpet som finns vid depån för att förvara modeller i. Tyvärr så fortsatte planet över släpet så att vi inte fick se Bengt klättra upp och hämta planet ;-)



Lite lagning efter en transportskada. Stora plan är fina men logistiken är inte lika lätt som med mindre plan.

Fram mot lunchtid hängde regnet i luften och temperaturen föll ca 4 grader (enligt biltermometern) - enligt Ripas väderstation var det inte mer än 2 grader och inte heller något mätbart regn - vilket kanske stämde även om man kände vind+temp+dropparna som lite hotande.

En extra finess var de  fina motklämmorna som man ska använda när man flyger RC.
Man registrerar namn, klubb, kanal och telefonnummer på en dator som skriver ut en etikett som passar på en klämma som man ska sätta på frekvenstavlan när man flyger och lånar en frekvensklämma. Vitsen är att man ska kunna hitta den person som "glömt" att lämna tillbaka sin klämma. 
Måndag kväll -
"En Snurrig Afton"

Uffe och Mats hade plockat ihop ett halvdussin linplan av olika typ för att visa upp en gammal skoj modellflygform som de flesta som har lite modellflygerfarenhet har provat på.

Uffe flög en combatvinge så att Wesse imponerades.
Lika imponerade var att vi hade två tjejer på 7 och 8 år som visade att även de kunde flyga. 



Det var inte så många som vågade sig på att prova men Mats Erlandsson kunde ju inte svika utan tog sig en svängom med eget plan. En erfarenhet är att man inte startar fullgasmotorer med starter. Fingrarna eller en fegispinne är det bästa och ger en bra känsla.
















Farsan fick låna ut sitt plan för en andra runda - men combatvingen var dåligt lagad så det blev ingen riktig snoa dansad.









Under gårdagen visade ju SMFF upp sig med ordförande och ledamot.

I kväll satt RCFF på bänken och njöt av miljön.
















 
Tisdag på Ripaveckan var det golftävling.
Först ut med bollen var Åke som hade en silversked som bollhållare. Ett bra plan och en bra pilot satte så klart bollen nära hålet direkt.
Andre man ut var Daniel från MFK Snobben. Här består bollhållaren av en plastmugg kontaktlimmad uppe på vingen så att man behövde rolla för att släppa bollen. Plastmuggar med olika fastsättning var nog det mest populära sättet att hålla bollen.













Trea ut var Ulf Snobben Eriksson med en Bomblucka under planet. Denna rymde också en försvarlig mängd godis som släpptes ut efter tävlingen. Tyvärr var det dålig info från ledningen till alla barnen som verkade utebli.





Hugo med startnummer 7 och undertecknad (Patrik) med startnummer 9 hade liksom Uffe förberett med en bomblucka till flygplanet. Detta fungerade rimligt bra så risken finns att det blir ett mera utnyttjat tillbehör till planet.
























Dagens publikfriare var Patric från Åhusklubben som släppte bollen utan att märka det. Efterföljande manövrer för att släppa den redan tappade bollen bjöd publiken och de medtävlande stort nöje.

Efter att ha släppt golfbollen med planet fick man slå bollen i mål med en klubba.
Längst iväg och först ut med klubban var Patric som lyckades få till en mästersving som förde bollen från Crossbanans område lång in på den tvärgående flygbanan.


























Men som det proffs han är så dirigerade han förstås publik och medtävlare en bra bit åt sidan innan han slog till bollen.

























Dagens enda "utelandning" gjordes av "Palleman"  som tillhör generationen som förser modellflyget med unga supportrar.



Se på pappa när han spelar golf.
Wesse som också är småbarnspappa hjälper till att hålla sig utanför riskområdet.








Störst plan hade nog Malmö-Peter.
Tyvärr Linus - din MONSTER-LAJBAN räknas väl inte som modellflygplan............































Med ett bra teleobjektiv kan man få det till att se ut som att man stod nästan nere vid husvagnarna - så illa var det verkligen inte ;-)
FORE lär man skulla hojta om man lyckas få putten en aning för lång ....


























Sista golfbilden är på Uffe som inte bara kom närmast hålet utan även lyckade putta ner bollen i hålet på minst antal slag - WINNER - är det enda som räknas.

Vi fick också se en förhandstitt på SMFFs jubileumsbok som beslutades vid 50-årsjubileet av SMFF.
Vi diskuterade lite om Ripa-lägret vilket som var första året.
När vi var en handfull tält till höger på det första fältet, året efter när stugan byggdes på vänstersidan eller följande år då det annonserades så att det fanns publik från stora delar av Sverige.
I vilket fall som helst så var det sannolikt det första stora modellflyglägret i Sverige 1971 - under markandsveckan som även lockade övriga familjemedlemmar att följa med till Skåne.

Som avslutning på kvällen kämpar Uffe med att trimma in Dannes motor till det stora planet.
Resultatet av allt skruvande är tämligen osäkert.






 
En av onsdagens Ripa-aktiviteter var Myggan-kvällen. Owe var utsedd ledare för aktiviteterna och MFK Snobben stöttade med lite byggbrädor och support. 




















Det kom några juniorer med pappor eller "gammalpappor". Aircpro hade ett fint alifatiskt lim som torkade snabbt. Till skillnad från CA så är det inte farligt men ändå väldigt starkt och bra till balsa och modellflyg.


Man klistrar balsalister på papper.
Sedan skär man ut delarna och limmar ihop.













När allting är limmat och upp-pallat för att få rätt V-form så är det bara att vänta på att limmet torkar och att vinden ska lägga sig.

Slammis kom i dag för att hålla Wesse sällskap.
Tillsammans lärde de Åhus-Kalle att flyga "Snapasaurus", "Vispa i grytan"  och flera andra unika manövrer.

















Som vi ju vet så kan Patrick dessa manövrerna och håller nu på att bygga nya plan - när de gamla har tagit slut...

Kalle var så nöjd att ha fått ner planet helt trots Slammis intima notläsning vid flygningen så han ber Signe på sina knän att få köpa de sista lotterna på kaffebryggaren som precis skulle passa i hans fina SMV-husvagn.














Startbatteri - typ MANLIGT - kom nog från Malmö.


Vid 21-tiden samlades alla musikälskare för att lyssna på live-musik med kända artister.




















Ett par bilder till från dagen.

Snyggast var nog Lille Skutts plan med Bamse och Skalman handmålade på vingen.

 

Torsdag och segelflygtävling.
I dag hittade vi flera handlare på fältet.

Jessica på RC-maffian lockade flera än Wesse att göra inköp av snygga modeller.
Wesse gillar "feta profiler" fick jag höra, men det har absolut inget med Jessica att göra.









Lennart Olsson på Romele Elerktronik-RC-Hobby i Genarp har förstås en massa roliga prylar som man inte hittar i de andra butikerna. Kristaller till Hitec. Multiplex småpryttlar och modeller är bara några exempel.
Ledsen för bilden men den symboliserar det ostadiga sommarvädret som kräver skydd över grejorna när regnet plötsligt drar förbi.

En förhoppningsvis bättre bild på Lennart som vinnare i tävlingen  längre ner på sidan.

Segelflyg :
- Uppdragning med gummiband.
- Idealtid är 6 minuter.
- Landning i markerad cirkel.

Vi såg ett antal olika modeller men Blue Phoenix verkar vara populär. Den är billig och snygg och svensktillverkad byggsats.
















Snobbens Mats Ottosson flyger en gammal "Cirrus" från 70-talet. Han har länge önskat en ny lite modernare modell. Vi får se om han hittar något hos försäljarna i dag.

167 sekunder i första flygningen och tredje plats och häng på andra plats med bara 13 sekunder.

Om jag drar gummibandet lite extra vinner jag höjd och fart - kanske.....



























Det kunde gått - man måste ju satsa.
Här var det aningen mycket och vingjärnen gav sig - ingen mer än planet skadades och möjligen har vi en Wessefilm om händelsen.
Något Wesse och vi andra missade att filma var Linus bravader som skulle platsat i en rysarfilm. Start med vikning och ryggflygning en halv meter över taket på fältstugan.............. Klart att Linus räddade situationen och klarade såväl stuga och väderstation som bakomvarande trailer - följt av en halvroll och landning med helt plan.

Tävlingen flöt på bra med erfarna flygare som oftast stod i kö för att bli uppdragna.
Det som direkt slår en är att det knappast är tävlingsflygare med sina extrema kolfiber/kevlar-modeller. Här har vi ett gäng glada och modiga söndagsflygare som ställer upp med de modeller som de har liggande för att det är roligt.













Vinnare Lennart Olsson med 852 poäng följd av Åke Junander och Bertil Nilsson




























Jag måste också visa ett par bilder på en fint målad kärra - man blir så imponerad.


Ser ni motiven?

Fredagen präglades möjligen av krigiska skalamodeller

VÄLKOMMEN !
Det känner man sig förstås på RIPA.


Piloten ser ganska nöjd ut även om det har blivit lite kulhål i planet.




Lite "Snobbenbilder" : J21 som hade en anings problem i dag. Gummit som håller trottelnålen var lite effektiv så det gick inte att snåla in det sista jacket för att motorn skulle vråla ut på dykningarna. Slangklämman som håller ljuddämparen brast så det var bara att landa efter ett par snygga rundor.















































Smålänningarna var väl representerade i dag.
Kan man gissa att denna fina Spitfire hör hemma i Monsteras hos Wesses klubb?






Vinden är en aning lömsk och en Spit ska landas med lite fart.








Här får vi en fin uppvisning av "kniveggsflygning" på låg höjd - säkert efter Slammis instruktioner.




















Ingen större skada här heller. Ny propeller fanns att hitta hos en annan flygare för ingen av säljarna hade just denna dimensionen.




Upp är upp och ner är upp ?!?!?!
Wesse kan göra bäste flygaren snurrig.



Om bara fenan hade gått lite under kroppen hade illusionen varit fullständig.




Lite mera söderifrån kommer Dackeflygarna från Tingsryd.

Här representerade av  junioren Emil som verkligen gör klubben ära av att göra alla prover före flygning helt rätt och flyga flera gånger i blåsten.
















Här hjälper han också till med att klippa gräset ;-)


















Dackeflygarna har tidigare visat upp sin pensionerade ordförande och i dag tittade den nuvarande ordföranden ner med sin familj.

Här står Martin och beundrar Kalles "rökaggregat".

Kalle är nog en av de sportigare i hobbyn och har på Wesses uppmaning lagat den över 25 år gamla Strikemastern som han "utelandade" med på minimeetinget den 1 juni LÄNK - se ungefär  mitt på sidan.
















DEN ÄR HEL! skriker Kalle och alla jublar.

















































Kiviks Biggles har bland de finaste planen och den finaste mobila hangaren.
En ilsken pilot försökte skjuta raketer på motståndarna - det gick .....  ibland.










En mullig Antonov - kom Eslövs fallskärmsflygare och landade med den?

Till sist en liten söt maskin som kunde fått plats i min baklucka om det hade varit eldrift - men visst är det vackert och låter fint om en 4-taktare.....












Det var några av dagens bilder. Vi väntar spänt på Erlandssons bilder när han får en stund över efter allt slitet med denna veckan och allt som hör till.

Lördagen var tänkt som "bytardag".
I dag är det fritt fram att sälja och byta det som man inte använder så mycket.
En del modeller var samlade vid depån men mycket fanns nog vid bilar och tält runt om på lägret.
Personligen hittade jag lite fynd hos Lennart från Genarp.
Dit ska man nog ta en tur med bilen om man vill handla Multiplexgrejor.


 

I dag är nog också dagen med mest mest aktivitet och mest publik.



 

Den berömde "LÄPPFLYGAREN"
Ove "Airmedia" Nielsen
är en skicklig man som med entusiasm berättar för åskådarna om flygplanen i luften, de olika manövrerna, hur planen styrs och hur man bäst kommer in i vår trevliga hobby utan att gå på för många blindskär. Ove är också en av grundarna till RCFF som är ett alternativ för de RC-modellflygare som inte tävlar utan enbart flyger för att det är trevligt.


Ove berättade att den kanske vanligaste typen modellflygplan kallas för AEROBATIK och är flygplan som man kan flyga olika mer eller mindre avancerade manövrer med.

Flygplanstypen som fångar ögat bäst av alla är skalamodellen som har en riktig förebild bland fullstora flygplan.



























Här såg vi en fin uppvisning med en LANCAIR som har en riktig förebild bland sportflygplanen.
Som ni ser på bilden står nästa flygplan beredd att starta och visa upp sig direkt så att publiken får full utdelning.

En variant av modellflyget är JETFLYG som vi inte ser lika ofta på RIPA. Däremot är grannfältet RINKABY med sina stora asfaltbanor populärt för jetflyg och vi ser ofta jetflygare från Danmark och ännu längre iväg som besökare. Här visas en jet med ca 15 kg dragkraft upp. Här pratar vi om hastigheter runt 300 km/h och toppfarter i medvindspassager på upp mot 500 km/h.
Självklart är detta inte helt riskfritt då en projektil med en vikt på över 10 kg och den hastigheten kan vålla stor skada om det värsta skulle hända. Vi fick också se att denna modellen gick att flyga väldigt lugnt och sakta så piloten håller alltid koll så att det inte finns något i färdriktningen när han gör de snabba passagerna.

Ett riktigt underverk är en Concord med dubbla jetmotorer. Här pratar vi om mycket möda och arbete. Detta är knappast en modell som man kan gå till den lokala hobbyhandlaren och köpa.

Bland det vackraste i flygning som man kan se är segelflyg. Oftast tyst och lugnt går planen även om det finns mycket snabba varianter.

























Diskuskastade modeller ger en frihet att starta utan hjälp av lina, gummiband eller motor.


För en amatör är det kanske bättre med en elektrisk hjälpmotor för att få upp modellen i vettig höjd att hämta de fina uppvindarna. 

ndagen var det nog många som packade för att åka hem eller åka vidare.
Innan de åkte var det en hel del som tog sig en tur till Rinkaby för att titta på jetflyg.













Det var mycket publik och massor med bilar över allt det fanns plats att stanna. En del åskådare tog sig ut till flygarna för att titta lite närmare på de exklusiva maskinerna.


Här finns det mycket att titta på från ARF "trainers" till "hemmabygge". Här är en flotta som representerar många tusenlappar.

Det billigaste man nog kan komma undan med är ett plan för 350 pund och en motor för 1700 pund, sedan är det en massa runt som också kostar pengar. Man har nog en riktigt bra radio och ett par brandsläckare så minimum 40-45 tusen gissar jag på. De flesta modeller här kostar nog betydligt mera.

De lokala grabbarna som i många år haft en stor glödstiftmotordriven  MD80 som publikmagnet har även haft en ännu snyggare jetvariant på gång ett tag.
För någon dag sedan kom motor nummer två så i dag var det test med att taxa på banan. Det blev prov med först den ena motorn sedan den andra och till sist med båda. Tanken var inte att flyga än men det var väldigt nära och ett litet skutt på ett par meter blev det nog i alla fall.

 

En Massa Wessefilmer:
1:an med Trollis http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/215/

2:an med Harmony http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/216/

3:an med Nattflyg http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/217/

4:an med Segelflygtävling http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/218/

5:an med Stealthbombaren http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/219/

6:an med Linus Deltor http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/220/

7:an med Linus Long Eeze http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/221/