Bildreportage Patrik Gertsson SWE-68159

SMOS oldtimer-SM 2014 den 8-10 augusti i Rinkaby.                Förra årets 2013 SM

Fredag:
Klass A, A2 och F-Klassisk, OT-RC Samling kl 13.00 vid mäss B för information
Lördag: Klass B, C, F-nostalgi, S1 samt A:int  Samling kl 9.00
  Årsmöte Åhus Strand kl 18.00
Söndag: Klass D, G:int., S2, S3 samt S:int  Samling kl 9.00
Regler och bestämmelser för de olika klasserna finns HÄR.

Direkt till    Lördag              Söndag
Fredag och riktigt fint sommarväder Tävlingens första dag. Tävlingplats var inne på flygfältet med ett par låsta bommar att ta sig förbi med hjälp av tävlingsledningens fjärrkontroller.

Briefing kl 13.00 (som blev 13.08 för att man bjöd alla på fika först).




13.30 startade de första och det var tre starter under eftermiddagen utan periodindelning som gällde. 2 minuter max för alla.
Det här ser ut som en gummimotormodell klass A som har begränsat till 50 cm spännvidd.


F klassisk med motor upp till 2,5 cc och motortid på 30 sekunder. Om man råkade köra motorn mer än 30 sekunder underkändes starten
och man straffades genom att få gå extra långt för att hämta sin modell.


Martti hade nog lite mycket sidtrim så modellen skar vid start. Hela framdelen smulades sönder
så det var till att plocka fram reservmodellen som bara har en enkel motor.



Eluppdragare med elektronisk varvräknare - det kunde man inte drömma om på 50-talet.




Det är otroligt vad våra finska vänner kan bygga vackert. Att bygga så runt och mjukt är inte för någon amatör.


En högteknologisk oldtimer? Är det programmering via blåtand?
Svaret var enklare än så - stoppur finns i mobilen och man ska kolla den gamla mekaniska timern så att den stämmer.


Mera finsk skönhet - här som skalamodeller. Wibault 280 T heter denna franska skönhet som kunde ta 12 passagerare redan år 1930.


Fokker F2 var den första Fokker passagerarplan som flög 1919 och kunde ta 5 passagerare.
Den fick kanske inte något pris i skönhet men det var ett plan som såldes mycket till många länder.





Här har vi en finurlig liten sak. Hela bakpartiet viks upp vid "fusning".


Dansk modelflyve Veteranklubb Den länken tackar vi KEW för.


Lätt att komma åt krax-växeln på köpet


KEW Karl-Erik Widell - dansk från Aalborg som har konstruerat sin modell som han flyger med i dag.


En bild på vackra små modeller


En bild på sekretariatet - lika gemytligt som alltid.


Flerfaldig svensk mästare och snart sekreterare i SMOS - Martin Larsson - ska kanske "snart" bygga en egen F-knarr med diesel ....


Hur gör man för att få max tid?
Pumpar in max varv i en liten snabb modell som stiger som en raket till höga höjder?
Kommer på att det inte står i reglerna något om max längd - bara max spännvidd?
Pumpar in otroliga mängder gummi i en lång kropp så att man får motortid på mer än maxtiden?


Segel Klass A2 är stora vackra modeller som kan vara lite modernare.


Finsk skala blir det förhoppningsvis mera av innan årsmötet i "klass elegance" där modellerna bedöms av damerna i gruppen..






Andrea har blivit kompis med våra östliga grannar och släpper en Sans Egal


Det här planet kan vi få reda på allt om.




På fredagen flögs det även OT-RC. Den delen av tävlingen skedde på klippt gräsmatta vid logementen för att få möjlighet att kunna landa
på ett snyggt sätt. Man kunde ställa upp med flera modeller så det var 5 tävlingsmodeller på tre piloter.
Owe Carlsson från Asarum skickar bild och resultat:
Slutresultatet blev 1:a Thomas Johansson, Play Boy, 2:a Owe Carlson, Just Junior, 3:a Christer Jönsson, Lanser 49.
Fem modeller deltog men bara 3 tävlande. Min Radio Rock kom 4:a och Christers baldakinkärra Slicker 50 kom 5:a.
Endast 2 flygningar fick landningspoäng.




Håll även koll på proffsfotografen Mats Strömberg som har bloggen Hangflygning.
Mats berättar att han flyger ungefär tre timmar varje dag. Det är riktigt fina kameror han använder.
På ett elplan har han en GoPro med specialoptik. Han tar ca 100 gånger fler bilder en dag än vad jag hinner med min enkla kamera.

 








Lördag den 9 augusti. Sommar och sol men svåra vindar.



Om man är riktigt söt så kanske husse bjuder på en ostbit.


Uj - den bara försvann bakåt - men drogs upp fint.


Per tar sig ett bloss med sin Tempo.




Varför missar jag alltid när de vackraste planen flyger? Då sitter jag väl och pratar bort tid på fel ställe....

Över mjuka fina finska linjer - under lite vassare finska Knifar.




Trollkarlen med sin lärljunge?




Per släpper men det går inte så bra. Bäst med tüsk polisbevakning.


Ett rejält vindfång.


Cox Olympic 2,5 cc






Kassaförvaltare Ingvar Nilsson har hämtat sin maxade Cloud Tramp.
Med GPS som spårar så säger han att det inte är några problem att hitta.  Är han geocachare?






och så gick den så här..................... men det blev en max i alla fall.


Lördag kväll med årsmöte - skalabedömning och middag.

De två första diamanterna från Ingmar Knif - Wibault 280.


Ingmar Knif - Fokker F2


Anders Sellman - Messerschmitt 109 D


Anders Sellman - Hawker Hurricane med CO2-motor


Andrea Hartstein - Lacey M10, peanutskala


Ingvar Nilsson - Mig I-270, raketdriven


Lars Tolkstam - Piper Cub, peanutmodell som är över 25 år gammal!


Henrik Tissel - Andreasson BA4B, peanutmodell som flögs proxy av Lars. Modellen finns som ritning i Modellflygnytt 1983-5


Boris Boritinski - är nog den mest extroverta av våra finska vänner. Hans skalamodeller går inte av för hackor.
Brewster Buffalo


Boris med Brewstern + Curtiss Owl


"Kott-Jagare" - eller hörde jag fel ;-)  Thomas Johansson med Thulin K, eldriven modell som kan flygas både med och utan radiostyrning. Kallades K-jagaren, fast just Thomas modell brukar kallas kanin-jagaren efter en tidigare bortflygning!


- Boris Boritinskij - Gloster Gladiator i peanutskala


Johan Wallin - Olympia, ett litet skojsegelplan byggt av depronplast. Inte med i tävlingen.


Här har vi en rolig kommentar från Anders Sellman - något om proxy?
Kommentaren om Henrik Tissel och proxy: Eftersom han aldrig brukar dyka upp på tävlingarna själv utan Lars flyger hans modell som proxy så fick han en bok om Stealth-fighter i pris.

Söndag och dags för de STOORA klasserna. Till skillnad från gårdagen var det stora problemet var man skulle ha startplatsen
då det inte var någon vind alls att räkna med. Mitt på fältet - som flyttades lite efter att det börjat en svag sydlig vind.
Först var det flyoff från gårdagens maxar.

Denna modellen fick en fin första start i går. Den kom in i termik och var uppe bland molnen långt bort över skogen när man inte längre
kunde se den. Ganska snart kom det ett telefonsamtal från Åhusvägen 101 där modellen hamnat i trädgården. Inte någon skada så den flög
två max till och kom till dagens flyoff. Ungefär samma sak hände i dag. Planet bara steg och till sist såg man det inte bland molnen.
Det är väl knappast tvekan om att segraren var Kurt Sandberg.




Inge Sundstedt flyger inte enbart oldtimer utan även modernt friflyg. Men hur kan han luta sig bakåt på det viset?


Åke "Torekov" är välkänd i dessa sammanhang. I dag var "barnet" hemma med sjuk katt så det fick bli barnbarn som hjälpte till att hämta.


Det måsta vara det här som avses med "DE STORA KLASSERNA".


Är det Markku Tähkäpää? Den av finnarna som inte pratar svenska alls - och inte verkar stor i orden. 82 år och vilka fantastiska byggen!
Dessa stora sakerna och de otroliga rundade modellerna på lördagen. Det verkar inte finnas någon rak kant på en av modellerna.







Trimkast! - Se upp - Det var nog bara ett par decimeter till godo när planet landade mellan två personer. Kan det vara 4 meter spv?

Ingmar Knif är en av de otroliga finska snyggbyggarna - och han poserar gärna med sina modeller ;-)


















Lars Larssons Bernfest med sin speciella V-stabbe som ska se till att modellen håller sig kvar i termikblåsan.








I år fick jag se denna rökare flyga. Det är egentligen en skum sak med negativ V-form och klädd med tungt brunpapper på hårdträ som var
vad som fanns att tillgå under kriget. Den byggdes egetligen för att den såg så konstig ut men visade sig flyga alldeles utmärkt även i lite
tuffare vindar.