Söndag den 19 maj. Fredag-lördag-söndag var bokade för friflyg och oldtimerflyg men det har blåst så det blev söndagen som var sista budet. REGN! - stora mängder med utsikt för uppehåll efter lunch. Det är inga bra förutsättningar för modeller klädda med japanpapper. "Det bidde inte ens en tummetott". På försök skulle det flygas Oldtimer RC och då kan man ju hålla till där det inte är blött gräs. Tävlingen går ut på att inom en begränsad tid ta sig högt upp och stanna motorn varefter tidtagning startar och så ska man landa så nära utsatt tid som möjligt inom en radie på 30 meter, alltså max 15 meter från landningsmärket.
 
Ett gäng glada oldtimerflygare från södra Sverige och en Playboy från Lund.

Owe får hjälp av Thomas att kasta sin kärra.

Sikten är inte den bästa - jag gissar på mellan 70 och 100 meter i höjd som lätt nåddes på några sekunder även med en motorsvag modell.

VAR - KAN NÅGON SE MODELLEN?

15 sekunder 30 sekunder 45 sekunder - BUMP - där var den!

Dagens spänning stod Thomas för när han berättade om en riktig oldtimerflygning.
Det var på tiden med enkanalig rörradio med batteri på 90 volt. Där skulle man akta fingrarna för att inte gå på en stöt.
Thomas hade en fin modell som han byggt på i dryga året och skulle flyga. Han lyckade pricka en banmarkering på F10. Planet flög in i markeringen men vingarna blev kvar utanför. Thomas fick krypa in och hämta det som var kvar av planet medan hans far hade omåttligt roligt åt händelsen. Thomas kunde förstås inte se det humoristiska i att hans många timmar och slantar förvandlats så snabbt till "byggsats" igen.