Bildreportage Patrik Gertsson SWE-68159

SMOS oldtimer-SM 2013 den 8-11 augusti i Rinkaby.
Torsdag: Jubileumstävlingar, klasser Wakefield och S-int, båda med senaste konstruktionsår 1953. Samling kl 14:00 vid mäss B. Första dagen startade lite efter utsatt tid på grund av ett övergående regnväder.
Direkt till                 FREDAG               LÖRDAG              SÖNDAG
 
Marrti Bogdanoff har byggt en ny Nilborn Wake och jobbar med intrimning.

Var det något rykte om barnarbetskraft för att hämta modeller? Bra initiativ! Anita är sammanbiten när hon stöttar Åke.
Jag, "finska landslaget" och några till missade samlad inpassage till fältet och fick stå utanför en vägspärr. Ingen skada skedd för solen kom inte fram förr än efter en stund och då hade det blivit lite rutin med passage-dosan som öppnar bommen.
Det är många riktigt vackra plan att titta på. Ett plan med fina linjer är Göran Larssons URUBU ritad av M. Hacklinger 1952

Inte riktigt samma V-form
Inget fusk med varvräknare på veven - full koll och koncentration.
Vad blir en stor Stark två motorig Dansk från Finspång?
Karl-Erik Widell är det som vevar. Dagens Bästa i klassen.

KOM TILLBAKA! - var det någon som tyckte att passade till denna bilden.

Här var det många om budet med kommentar - FEL ANFALLSVINKEL - men ingen ville stå som signatur ;-)
En bra stund senare var det flyoff för segelklassen.
Det blev en kamp mellan Sverige och Danmark.
Mellan Bernfest och Sherif 2.
Mellan Lars Larsson och Hans Fr. Nielsen
Första Flyoff var på 3 minuter vilket båda klarade galant.
Sedan var det segt men de tävlande kom överens om att köra 5 minuter max för att få ett avgörande.
Nu hade vinden lagt sig något.


 
Fredag: Klass A, A2, och F-klassisk. Samling 13:00 vid mäss B för utdelning av startkort och information. Tävlingen genomförs utan periodindelning mellan kl 13:30 - 18:30. Fly-off 18:45
Lite missförstånd och oanmälda starter gjorde att RC1 kördes några redan vid lunchtid med ett par som kom kl 13 och fick göra sina starter då. Reglerna är enkla. Planet måste vara konstruerat 1965 eller tidigare. Friflyg som konverterats till RC eller modell som från början var konstruerad för RC och ursprungligen avsedd för förbränningsmotor. Flygtid med avslagen motor samt pricklandning är de enkla reglerna. Owe hade med sig ett reservplan som han lånade ut. Thomas lånade ut sitt plan.
GP Special av Sven E Truedsson som friflygande modell men här byggd med stora roder för RC av Bengt Åhman.

Och vinnaren såg ut som en katt som precis fått ett fat grädde efter sina perfekta flygningar enligt de som tittat på.
 
Thomas hade ett uttryck som hördes ett par gånger under eftermiddagen :
"Ska den ner innan maxtid så får man skjuta ner den."                    Och helt rätt - den flög länge och långt.



Glöd eller Diesel - men gammalt ska det förstås vara.
Före start till vänster - efter en lång hämtpromenad här under.




Högteknologisk gummibandsuppdragare
Det behövs en stor funderare på om vinden är för stark eller om den ska lägga sig något.
Sekretariat och fixare av kvällsmat till de som anmält sin hunger.
Vår kassör tillika aktiv linflygare..... I Nilsson räknar inte varv som alla andra utan kör med moment när han drar upp sin modell. Det var på håret att det bara blev 2 starter men kl 18 dök modellen upp och det var nästan 30 minuter kvar innan tävlingen skulle blåsas av. (Bortblåsta blev flera modeller under dagen så det var många grupper ute på eftersök över fält och vid skogen långt bort.



En skrämmande uppdragning fick vi se. Första varvet var i full fart men med vingspetsen en aning över gräset. Andra varvet slutade med nosen djupt spetsad i gräset.


Andrea som är SMOS webmaster kom med buss, tåg och apostlahästar till tävlingen bärandes på en stor trunk med modeller.











En fripassagerare som följt med från skogen efter att ha sökt efter en bortflugen klenod.







Vid 20-tiden var det dags för lite gourmetmat följt av ett föredrag och i halvtid varm gräddglass.

Lördag: Klass B, C, F-nostalgi, S1, A1
Samling 9:00 vid mäss B för information och utdelning av startkort. Tävlingarna genomförs utan periodindelning mellan kl. 9:30-16:00, med fly-off kl 16:15.Årsmötet blir lördagen kl 18:00 i förläggningens matsal. Middag serveras i samma lokal strax efter mötets slut omkring 19:30
Innan samlingen för dagen visade Ingvar upp lite linflygkonster.


Som väl alla vet så går det inte att flyga stunt utan Ricinolja - eller som en av våra Finska gäster så trevligt uttryckte saken.
"Nu har jag fått lite fart på min diarré igen."
Ingvars stuntare är ny med en helt ny specialbyggd amerikansk motor.

Det kom frågor om SMOS inte kan ha med linflyg framöver. Det hade kanske lockat fler nya medlemmar?

Undertecknad /Patrik tog en snabb runda till en kartong som hittades vid rensning av förråd så sent som i onsdags kväll.
Här fanns ett linhandtag som kanske platsar på en SMOS-träff? Detta är från slutet av 60-talet när jag var mest aktiv med linflyg hemma i trädgården och så klart på Ripaläger.
Förutom linhandtaget och ett gäng plåttankar och lin-Ok så hittades ALLA mina gamla ritningar!

Tävlingsledningen Johansson Landervik och Andersson tog vid efter linflyguppvisningen och körde reglerna och hot om vad som kan hända om man inte lämnar in tiderna efter varje flygning.
Andrea plockar fram en liten B-modell (75 cm spv) från trunken.   ---->

Bantam är ju en gammal känd seglare som säkert byggts både i hemmen och på klubbar.





Thomas förbereder dagens övningar



Sten avvaktar för att snart flytta till en bättre startplats för dagens vindar.   ----->  


SALMIAK - vad kan det heta på Finska?




























 
Efter en helt perfekt trimstart ökades motorvarvtalet och ......... Bara små skador tack och lov.
FÖRFLYTTNING! Höger Vänster om! Och hur gör vi med bältet och planet?
Bladet kom med två bilar. Det ska bli kul att se på måndag i tidningen eller tidigare på nätet kanske ?


Efter flera timmar och långa hämtningar så var det två kvar till FLYOFF. Sten Persson och Lars Karlsson gav vad de hade.


Sten blev den som fick den längsta promenaden att hämta modellen till ett väntande första pris.





Ett väntande prisbord.


Det brukas visas en del byggsatser och ritningar till salu.
En sak jag personligen saknar är friflygande skala där man tidigare haft många fina modeller att beskåda men på de senaste åren har den klassen fått en egen SM-tävling på annan ort. En finsk modell visades i alla fall - Beautiful Bess.




En riktigt gammal originalmodell fanns också med.
Tyvärr så vet jag inte historien bakom den men troligen är den en segrare i något mästerskap 1949.
Så var det årsmöte.


Och slut för dagen om man inte bokat sig för festmåltiden.
Söndag: Klass D, Gint, S2, S3 och Sint
8 m/s vind och någon regnskur på förmiddagen var inte det bästa avslutningsvädret men är det sista tävlingsdagen så är man beredd att offra lite för att visa upp sin skicklighet.




              Är man hund så är det många som vill klappa ------>
Rejäla vindar - ett par medhjälpare behövs att hålla i grejorna så att de inte bryts itu under montering och uppdragning.
Martti laddar Tusse Wake för sista flygningen men tidtagarna slappar.

I sekretariatet verkade det lugnt, Många har redan brutet - i bokstavlig mening.
En finsk Cigarr - kul omvänd V-form och byggd med det material som fanns att tillgå 1945 - fast med Isacsonprofil från 1939.

Åke satsar på en flyoff efter tre max med sin modell från 1956. Ny motor monteras med hjälp av barnarbetare. 


Är det 4e gången vandringspriset går till Torekov?
Sven är duktig på Finska - Yksi Kaski
Dagens resultat kommer säkert på SMOS hemsida och i tidningen. Måndagen den 12 augusti var det ett fin reportage i lokaltidningen samt på dess hemsida. Bra av Sven L att tänka på lite lokal PR!
http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1951174/Modellflygare-mottes-i-masterskap.html
 Förutom text så var det hela 1 2 3 4 bilder med.