"Lappen" som hittade sin böna i Bromölla.

Jan-Ivar är Ingenjör. Fråga om något så får du en rejäl utläggning med formler till svar.
I Modellflygnytt har han förekommit en period med olika bidrag.

 

1987-3 finns en ritning på Lillen - en kärra att ha kul med

1987-4 finns en ritning på Mixen


1987-5 I ett nummer finns det ett dataprogram för ABC-80 där man beräKSAK-Nyttar ett flygplans egenskaper och effektbehov.
Jan-Ivar har jobbat med CAD och har gjort ett gäng ritningar till modellflygplan vilka några publicerats i olika hobbytidningar.




1989-5 - Orion

1989-6 - finns en ritning på Pilfinken




 

Resan som började i Kiruna kom snart till Gislaved där en stor del av livet tillbringades. Somrarna tillbringades i hustruns hembygd Bromölla där den fasta platsen råkade bli efter pensionering när svärföräldrarnas hus blev ledigt. I Skåne finns det ju flera modellbyggare så det blev byggsatser av flera plan. Byggsatserna såldes av Aeroprodukter i Nymö.

Efter pension så råkade ordförandeposten i MFK Snobben bli akut ledig någon vecka innan årsmöte och Jan-Ivar tog på sig uppdraget - MEN BARA PÅ HÖGST ETT ÅR. Så har det låtet några år nu - den posten är det inte lätt att smita från.

Även som pensionär är det ingenjören som härskar och att bygga modellplan är en vetenskap.
 

DEPRONSKOLA

Lite fakta om Depronflyg, som kan vara bra veta.

Det är tre kategorier av modeller, som behöver lite olika data:

Extremflygarna tävlar med modeller, som väger under 100 gram. De är av 3mm Depron där man tunnat ut materialet med fräs så det bara återstår en sarg runt kanterna och med ribbor 3-5 mm som ett fackverk. Mellanrummet är urfräst ca 2 mm. Modellerna är så sköra att man nästan inte kan ta i dom utan att de går sönder. Man måste staga konstruktionen med tunna kolfiberstavar så den håller ihop. Motorerna har en vikt runt 12-15 gram med ett KV på 2000-3000 rpm/volt, man använder 5” till 7” GWS propellrar med hål för 3mm axel eller integrerad prop.saver för gummiband (O-ringar). Vissa sätter på en konisk klämhylsa som spinner direkt på motoraxeln, som är 2-3mm grov. Motorerna är av märket AXI, Scorpion,  Hacker eller T-motor (T=Tiger). Som kraftkälla använder man 2-3 celler på ca. 200mAh. Fartreglage på 5-6-7 A. och servo på 3-5 gram. Som roderstänger använder man björntråd. Vissa tar bort all plast och etiketter från komponenterna, löder fartreglage, motorer och mottagare för att spara vikt. Roderhorn av kolfiber eller kreditkort alt Depron material med krympslag. Superlätta gångjärn eller gångjärn av kontaktlimmet.

Normalflygarna använder 3 mm Depron, som inte är urfräst. Man använder likadana motorer eller valfri leverantör med KV 1400-1450 rpm/volt och integrerad prop.saver för GWS propellrar 8043 med axelhål 5,5 mm. Alternativ: adapter, som ökar dia till 7 mm så att GWS 8040 passar. Batterier med 2 (-3 )celler på 200-300 mAh.  Servon av fabrikat HEX 9 och 5 gram är bland de bästa och billiga, Hobby King under $ 3. Roderstänger av björnråd, 1-1.5 kolfiberstav eller 1,2 mm pianotråd. Gångjärn av kirurgtape från Apoteket är ypperligt att använda, billigt och starkt. FörstärKSAK-Nyttingar av vinge 3*0.5 mm kolfiber, kroppstag av max 1 mm kolfiberstav eller en 40 mm konisk remsa av Depron som limmas mellan kropp och sida. Dessa modeller väger flygfärdiga c:a 200 gram. Utan problem kan man få ner flygvikt till under 140 gram om man väljer lätta komponenter.

Utomhusmodeller 6mm Depron typ Draken och Viggen är lite kraftigare och kräver mer power för att bli rolig. Här använder jag motorer som väger 20-25 gram med integrerad prop.saver dia 5.5 - 7mm och som kan köras på 2-3 celler med 10 A ( 12a) fartreglage. Lämpligt KV är 1450-2000 rpm/volt. Propeller GWS raka DD 8040. Batteri med 3-celler på ca 600 mAh ger en mycket bättre flygning än 2-celler på ca 800 mAh dom väger lika mycket. Två 9 g servon HEX 900, roderstänger av kolfiberstav 1.5 – 2mm eller 1,2 mm pianotråd. Totalvikt för en Drake med spv 600 hamnar på ca 250 gram. Spv. 700 mm blir bara ca 30 gram tyngre. Den klarar vindar på 10 - 12 m/sek, mindre vind roligare!

 

 

Några fabrikat och priser:

Bästa inomhusmotorerna är AXI 2203/52 eller AXI 2204/54, KV 1400 S2-3, kan köras med 8A fartreglage, priserna varierar från 450:- till 650:-.

Som två kommer Scorpion, som använder Titan i motoraxeln till S2503-1610KV max S2, Fart 11A, ca: 300:-.

Som trea kommer Hacker 15 gram A10-12S KV 2900, A10-15S KV 2320, 20 gram A10-7L KV2200, A10-9L KV1700, A10 13L kv 1200 dom kostar ca 350:- och kan köras på 7A fartreglage

Bästa Asiatiska motorerna, som liKSAK-Nyttar ovanstående kan köpas från Hobby King: ex Turnigy 2204-14 T den är Cu-färgad & motsvarar AXI-motorn. Vikt 19 gram med integrerad prop. saver pris $9,16. HEX900 sevon  för $ 2,69 och H-King fartreglage 10A för $6,11 och Turnigy nanotech acc på 300 mAh 2S 35-70 C Lipo Pac för $3,98.

 Bästa val för Utomhusflyg, Tiger motor T- 2006 KV2000 S2-3 var en av de bättre.  Fabriken har lagt om tillverKSAK-Nyttingen av  denna svarta motorserie har ersatt den av Gunsmoke färgade motorer som heter A T-2002 KV 2350, AT-2004KV 1800 eller 2006 KV1500 dom kostar ca 200:- hos Autopartner RC i Sverige eller RC flight. Har inte hittat ngn Asiatisk leverantör. H-King har en toppenmotor som heter HK 2612 för Draken/Viggen, den slår T-2006.

 

HiModel säljer EMAX motorer, som motsvarar T-2006 motorn. Den heter EMAX GT 2205/22 $14,34..  Motsvararande 2204 från AXI & HobbyKing heter: HiModel 1400KV 2-3S$ 9,94. En fördel med denna motor är att den integrerade prop.saver har två ansatser en på 5,5 mm och en på 7mm. Dom har också billiga fartreglade på 10A & 13A $8. Leveranstiden från Asien är ungefär lika lång 1-2 veckor. Den svenska tullen skall ha moms och 100:- i administration för totala paketpriset= innehåll + frakt *25% i moms + 100:-

Propellrar typ GWS är billiga och bästa val pris ca $1 per/st i 5-pack. Typen DS är 8043 med axel 5,5 m, för slow rotation med en bakåt svängd S-profil. Dom passar bra till KV 1400–motorer. Den raka och starkare DD typen 8040 med hål 7m mm passar för lite snabbare rotationer och till utomhusmodeller.

Till samtliga propellrar och motorer användes O-ring med Di ca 15*1,5 eller 16* 2mm grövre tråd är svårare att aptera men starkare.  Jag använder en O-ring med mått ca: 17*2,7 som passar till utomhus modeller. Bäst är dragande motor med klämkona på slät motoraxel.

 

VAD KOSTAR EN BRA OCH LÄTT MODELL ATT BYGGA

Depronskiva 3mm                                                                                    1 st                       35:-                      (Snobben)

Kolfiber 3*0.5 vingens framkant                                                           1 st                       14:-                      - " -

Kolfiberstång 0,8 mm kroppsförstärKSAK-Nytting                                           2 st                       28:-                      -"-

-"-                         1,0 mm vingstöttor & stötstänger                            3 st                       48:-                      -"- (Björntråd)

-"-                         2,0 mm landställsben                                                 1 st                       19:-                      -"-

Pianotråd 1,0 mm till stötstång/roderhorn och landställshjul          1 st                       8:-                        -"-

Lättviktshjul 2 st  30 * 7 mm                                                                                               6:-                        -"-  

                                                                                                                                                  S:a 158:-utan tillbehör

Tiger motor T-2002 kv 2350 14,5 gram (7,3A)                                   1 st                       229:-                   (RC-flight)

Fartreglage 10A                                                          Hobby Wing                                    1 st                       119:-                   (Rc-flight)

Propeller GWS 8043 hål 5,5 mm                                                                                       1 st                       17:-                      (RC-flight)

O-ring ca 16 *2mm                                                                                  1 st                       3,50                     (Biltema)

Servo höjd & sida (3,7 gram Turnigy 30:-)E-max 9051                      2 st                       138:-                   (RC-flight)

-"- skev (4,4 gram Turnigy 30:-) E-max 9051                                       1 st                       69:-                      (RC-flight)

JST-kontakter mellan motor och fartreglage                                       1 st                       8:-                        (AircPro)

Lödändar till motor och fartreglage ( 3 st)                                          3 st                       19:-                      ( AircPro)

Roderhorn lätta (H.K ca 10:-/10 st)                                                      4 st                       10:-                      (AircPro)

Krympslang till stötstänger                                                                     1 dm                    2:-                        (Biltema)

Superlim, UHU-Por kontaktlim för Depron och P- Uretan lim                                       25:-

Frakter  enhetspris c:a 50:- per order och företag                                                        50:-

                                                                             SUMMA KOSTNAD  C:a 850 kronor

Billigare att köp från AircPro i Åhus

Motor T-1804, T 2004, T2404 alla med kv c: 2000 och pris c:a 200:-

Alternativ som fungerar bra är P.E.M 2204/14 kv 1450 för 119:- kan även användas till Draken med 3-celler. Två satser med samma motor finns. Kit1 motor,fart och 2 prop för 229:- Kit 2 = kit 1 + tre servo lödändar och kon-takter samt 1 st acc för 419:- Enhetsfrakt c:a 50 kronor

Vid köp från Hobby King blir det c:a 100 - 150 kronor billigare för en modell. Samköp ett måste p.g.a frakt

 

Bygg en Depron modell för inomhusflygning.

Byggtipps från Anders Johansson / Modellflygnytt nr 1 år 2013 kompletterad med egna erfarenheter och beräKSAK-Nyttingar.

Normalmodellens mått: Spännvidd ca 850mm, längd ca 900 mm. Totalvikt runt 130 gram för att ge en lugn och trevlig flygning.( Extrema tävlingsmodeller väger max 100 g.) Projicerade horisontella ytan är ca 25 dm2 varav vingen 15.5 dm2 & stabben 5 dm2 resterande är kroppen. Ytbelastning blir då med en modellvikt på 100g=4.0 g/dm2, -130g=5.2g/dm2 & -180g=7.2g/dm2

Byggmaterial 3mm Depron. Vingbromsar nyttiga endast vid vertikal flygning nedåt från hög höjd. Balanserade roder minskar belastningen på servona. Lite extra material i fronten runt motorfästet av 2mm lätt balsa Plywood. Man kan förstärka alla roder med en 15 - 20 mm Depronlist i bakkanten, ger hyfsad bromsverkan men ökar vikten. Nyttan är diskutabel vid vanlig 3D och normal planflykt.

FörstärKSAK-Nyttingar Runda kolfiberstavar max dia1.0 mm. Staga vingstöttorna på vingens undersida. Mot kroppen vid fena/stabbe gärna klenare. Ingen förstärKSAK-Nytting på kroppens översida, allt på undersidan. Förstärk sidoprofilens undersida med stång 0.5*3 mm motsvarande vingens bredd utan skev. Behövs om man har landningsställ.

Kolfiber vikt per meter Dia 0.5=0.28 g, dia 0.8=0.75 g, dia 1.0=1.2 g, dia 1.5=2.77 g, dia 2.0=4.9 g. Rör 0.7/0.3= 0.4 g, dia 0.7=0.58 g. Stång 0.5*3=2.3g, 1*3=4.6 g. 1*6= 9.2 g. Man kan spara vikt med en klenare dim.( ex från 9,4g till 6,4 g = 3 g ? )

Stötstänger kolfiberstav 1,0 mm för skevroder. Lång till sida/höjd böjs vid belastning, krympslag/rör som stöd i mitten. Lagra kolfiberstången så den är lite krokig, då blir det glappfritt. Bäst är att använda björntråd!

Roderhorn kan tillverkas av Depron med pålimmad krympslang med invändig armeringstråd som man krymper fast  en stöt-stång av 1mm kolfiber. Obs vinkelrätt mot gångjärn även på servooket. Sida/höjd 1mm plywood Björntråd och stor ögla med löpKSAK-Nyttut, låses med superlim, kan efterspännas genom att tvinna ena tråden i öglan, lås med superlim.

Vingen förstärks bara i framkanten, kolfiber 0.5*3mm. Alla gångjärn av kontaktlim, roder fasas 2.5*45grader, lim på den 0.5 mm plana ytan. Låt torka 30 min och använd bordet vid montage så allt kommer i samma plan. Lite x-tra fäste med en bit kirurgtape.

Landningsställ utan hjul med Depron kåpor och sidoskydd. Modellen glider bra på hjulkåporna, kolfiberstav 1.5 mm. Tunnare går lätt av. Samla med fördel vingstöttorna och landningsställen till en KSAK-Nyttutpunkt vid sidoprofilens underkant i höjd med vingens framkant. Staga kroppen framför vingen med kolfiber till samma KSAK-Nyttutpunkt. Armera allt med syntetisk björntråd tråd och limma!

Drivlina: Motor ca 12 - 14 gram, fartreglage 6A (5-6g), batteri 2S 250-330mAh (16g), servo ca: 4 g. mottagare utan låda 1,2–4g, gärna en med minikontakter, propeller GWS 8043=lugnare driv. ”konstant speed”

Bra motorer på 12 - 15 gram, för 150 gram i 3D flygning: Data: Kv ca 2000, 2S acc,6-7A fartreglage

Hacker                 A10-15S Kv=2320, drar med GWS 6030 ca 4.8A och 7035 ca 6.1 A (330:-)                       15g

Tiger                    T 1804 Kv=2250, drar med GWS 7035 ca 5.9A, 8040 ca 8.6A (190:-)                                 14 g

Tiger                    AT 1804 Kv=1800, köres med 6 A fartreglage och med GWS 8043 (329:-)                       12,5g

Tiger                    AT 2202 Kv=2350, med GWS6030 ca 4.3A, 7035 ca 5.2A, 8040 ca 6.2A ( 200:-)                14g

En motor med högt kv=3000 rpm/volt skall ha en mindre propeller än en motor med lågt kv=1400 lite normaldata att starta med: Kv=3000 GWS 4540-5030, Kv=2300/6030-7035, Kv=1800/8040-8043, Kv=1400/8043-9050

Häftigare modeller med tuff drivlina. Motorer på runt 20 g, fartreglage 10A, batteri 2-3S 325-400mAh med 8-9 g servo hamnar vikten på ca 150 - 170 gram. Kolfiber används i vingens fram och bakkant, med förstärKSAK-Nytting av kroppens bakre horisontella del med 0.15 mm kolfiber. Stötstänger 1.2 mm

Att flyga bra 3st snabba och precisa servon 4-5 g = dyrare. Minimalt med UHU-lim och Zap superlim. Motor 12 gram och fart 6 A med lödda korta kablar. Stag 0,8 mm, vingstöttor 1mm framkant 0,5*3 mm kolfiber. Depronhorn, krympslang, björntråd från servon. Accar 2S 120 mAh, mottagare 2 – 3 g ger en SLUTVIKT på ca 120 g

Jan-Ivar Lidström