Svensk succé på EM i
Aircombat!
Då är EM i Aircombat 2016 avslutat och det är en stor
svensk succé! Dels blev arrangemanget väldigt uppskattat av deltagare från när
och fjärran men framförallt placerade de svenska piloterna sig riktigt bra i den
stenhårda internationella konkurrensen.
Ett längre reportage kommer i Modellflygnytt 3/16 men kort
sammanfattat gick det riktigt bra för Pär Bertilsson som kom tvåa i WWI
(dubbeldäckar-combat) och likaså tvåa i WWII .15-klassen (där enbart de piloter
som flyger modeller med små motorer räknas). Sjundeplaceringen i stora
WWII-klassen däremot måste räknas som ”surt” som Pär uttryckte det, eftersom han
innan finalen låg på en andra-plats . En kollision och efterföljande
säkerhetslinje-äverträdelse med någon enstaka meter gav dryga minuspoäng som
resulterade i den sämre placeringen. Man kan som pilot omöjligt rå för att
modellen driver i vinden in över säkerhetslinjen, så detta var ett rejält
bakslag både för Pär och det svenska laget.
För de svenska juniorerna gick det glädjande nog bra. Hans
Olof Hansson kraschade mer eller mindre ut sig i kval-heaten, men både Johannes
Reutenberg och Viktor Elmberg kvalade in till semifinal. Efter ett lyckat
semifinal-heat med tre klipp tog Viktor tredjeplatsen bland juniorerna och en
14:e plats totalt. Johannes knep en 17:e plats, av sammanlagt 39 tävlande.
I klassen WWII .15 knep Jacob Wallén en tredjeplats, med
sin Fiat G.55. I stora klassen WWII tog Lasse Lundell en hedrande 4:e-plats
medan Stefan Lundell ramlade till en 6:e plats efter att ha kraschat tidigt i
finalen. Lasse gjorde två nödlandningar i finalen pga strulande motor vilket
dessvärre stal en del flygtidspoäng. I lag-tävlingen tog de svenska lagen silver
i både klasserna WWI och WWII!
Bildtexter:
Det är mycket förberedelser inför ett EM. Här syns
invignings-scenen med regnskyddande tält över. Stort tack till Lars på kansliet
som hjälpte oss med diverse material som behövdes!
Orsa musikskola under ledning av Olle Moreaus spelade
traditionell musik under invigningen.
Respektive landslag marscherade in i värsta OS-stil och
höll glada miner trots det regn-blåsiga vädret under invigningen.
EM-tårta bjöds det på efter invigningen, sponsrad av Orsa
Kaffestuga.
SVT gjorde reportage om modellflyg och Aircombat under
invigningen, reporterns utrustning skyddades av ett partytält som bars fram för
ändamålet. PR-ansvarige Maria Hansson hade gjort ett stort arbete med att
förbereda media inför tävlingen.
EM arrangerades av ACES Aircombat i samarbete med SMFF och
FSF. Fältet tillhandhölls av Orsa Tallhed Flygsällskap som också ställde upp med
camping och kafeteria.
En av många pilot-briefings som hölls under EM.
SE5a byggd av tjecken Jakub ”Rampa” Skotnica, som vann
WWI-klassen.
Här hjälper Bobbo till att starta Lasse Lundells Pfalz
under ett av kval-heaten i WWI.
Rampas SE5a gör ett klipp på markmål, i WWI-klassen. Bilden
är tagen bara nån millisekund innan målet – frigolitstaven - går sönder!
Det är tajt flygning i WWI, för att ta markmålen måste man
ner på riktigt låg höjd – touch and go är inte ovanligt.
Modellerna i WWI är snyggt byggda, oftast med många
skaladetaljer. Streamern är längre men smalare i jämförelse med WWII-combat.
Så här ser det oftast ut på pilot-linjen: En pilot med
medhjälpare, med en pilot-domare som står bredvid och tar tiden och tittar efter
klipp. På bilden dömer svenske Samuel Olofsson vitryssen Viktar Trukhan.
När man har ont om funktionärer får Contest Director även
agera speaker. Martin Elmberg hade stor nytta av de trådlösa mikrofonerna och
kunde bege sig ut i publiken för att svara på frågor, direkt ut i
ljudanläggningen.
Lena Hellström och Therese Lundell i sekretariatet såg till
att hålla tävlingen rullande. Utan sekretariat stannar tävlingen och under
Therese fasta ledning och erfarenhet från tidigare EM och VM gick arbetet som en
dans.
Krascher är oundvikliga i Aircombat. Här ses Mikhail
Golubkov Sr med en kraschad tvåmotorig
modell.
Här startar Jens Gustavsson sin Latecoere i ett av
kval-heaten. Jens agerade också Social Media Director under tävlingen och la
t.ex. ut live filmklipp via Facebook. Detta var väldigt uppskattat av de som
inte kunde komma till tävlingen och titta.
Målet i Aircombat är att klippa motståndarens streamers och
här ses ”Rampas” modell ha gjort minst två klipp, som hänger efter modellen.
Scramble! Starten har gått i ett av kval-heaten.
Strax efter att tutan har tjutit för att starta heatet är
första modellen i luften!
Huvuddomare Ulf Höglin såg till att tävlingen löpte på i
smidigt tempo. Varvtalstesterna på startlinjen tog oftast extra tid, men heaten
fick avpassas efter detta. Ulf hade också en flygradio för att kunna koordinera
med de eventuella fullskalaflyg som ville använda flygfältet under EM.
Här startar Lasse Lundell sin Fairey Battle i ett av
kval-heaten.
Flygningen var bitvis riktigt tajt med många klipp.
Funktionärerna Sandra och Sophia såg till att information
delades ut till publiken.
Det växlande vädret syns tydligt på denna bild. Enstaka
regnbyar hindrade inte piloterna från att fullfölja de två dagarnas kval-heat.
Jakten på klipp fortsätter i WWII-klassen…
Sekretariatsvagnen användes som anslagstavla för kommande
heat. Här ses semifinal-heaten för WWII.
Det är relativt okänt att det finns en extra klass – WWII
.15 – där enbart modeller som använder .10 eller .15-motor/modell räknas. Denna
klass räknas t.ex. i Eurocupen WWII och på större tävlingar såsom EM och VM. Tre
av de fyra tyska deltagarna deltog i denna klass, men enbart två av de svenska
piloterna.
Start med WWI-kärra. I starten gäller det att undvika att
panga ner nåt av markmålen eftersom dessa inte får attackeras förrän samtliga
modeller startat.
Full fart i finalen i WWI! En modell har nödlandat medan
två modeller jagar varandra strax ovanför.
WWII-vinnaren Mikhail Golubkov Jr:s modell i finalen i
WWII. Modellen är en C3606 Thun.
En rysk modell hämtas efter nödlandning under finalen i
WWII medan Lasse Lundells modell fortfarande ligger på startbanan redo att
hämtas och återstartas. Lasses medhjälpare Glenn Reutenberg är i språngmarsch
mot modellen strax utanför bild. Det är tillåtet att starta om sin modell enbart
om den landar inom det uppmarkerade landningsområdet, vilket båda dessa modeller
gjort.
Pär Bertilssons P51D Mustang i nära fajt med Lasse Lundells
Fairey Battle, i finalen. Strax efter att bilden togs kolliderar Pärs P51 med en
annan modell och singlade långsamt ner strax bakom säkerhetslinjen vilket ger
dryga minuspoäng.
Juniorernas prispall: Maksimilan Lyalis 1:a, Dmitri
Shamanov 2:a och svenske junioren Viktor Elmberg 3:a. Johannes Reutenberg 4:a
och Hans Olof Hansson 5:a, båda utanför bild.
De sju finalisterna i WWII .15, med Pär Bertilsson 2:a och
Jacob Wallén 3:a. Gladast av alla är Daniel Lux (Tyskland) som tog
förstaplatsen.
I WWI knep Pär Bertilsson andraplatsen efter Jakub ”Rampa”
Skotnica. Övriga svenskar kvalade dessvärre inte in till final.
I lagtävling WWI tog svenska laget en silver-plats. De tre
bästa piloternas poäng i respektive lag räknades i denna lagtävling.
Att Sverige skulle knipa en bra placering i lagtävling WWII
var väl kanske ingen överraskning med tanke på det stora laget. En silver-medalj
blev det till alla som deltog i det svenska laget. På bilden syns fr.v. Martin
Elmberg (delvis skymd), Johannes Reutenberg, Jesper Andersson, Viktor Elmberg,
Stefan Lundell, Jacob Wallén, Mikael Kilbro, Stefan ”Bobbo” Norberg, Lasse
Lundell, Jens Gustavsson, Hans Olof Hansson, Samuel Olofsson (delvis skymd) och
Pär Bertilsson.
Finalisterna i WWII. Vinnaren Mikhail Golubkov Jr.
flankerad av tvåan Maksimilian Lyalis och trean Daniel Lux. Svenske Lasse
Lundell på fjärdeplats, Stefan Lundell på sjätteplats och Pär Bertilsson på
sjundeplatsen.