Linflyg i många klasser den 23 och 24 maj hos
Aviators Modellflyvere i Aalborg på Jylland i Danmark.
Danish World Cup 2015 med F2A, F2D och eCombat, men även stora tävlingar i F2B,
F2C, Minispeed och Weatherman.
Alla klasserna behöver kanske lite förklaring men framförallt så är
tillställningen riktigt "hyggelig" så det är många som har kommit till
tävlingen under flera år.
Personligen så är jag tyvärr ingen tävlingspilot men gillar ändå att vara
med och lära mig, prata och ta lite bilder.
I år hade jag en personlig orsak att åka så det blev en efterlängtad tur.
Undertecknad Patrik Gertsson.
F2A - SPEED är klassen där man ska flyga
9
varv så fort man kan med de bestämmelserna som finns. Så fort som möjligt
innebär att man siktar på 300 km/h vilket är brutalt fort att snurra i
cirkeln. Man vet inte om det är plan eller pilot som är begränsning. 2,5 cc
motor, minst 2 dm2/cc vingyta innebär minst 5dm2 vingyta, Max 100 g/dm2
innebär då att ett plan som håller ytgränsen får väga max 500 gram. För en
novis ser det ut som att alla modeller är exakt samma.
SLIS
hemsida
F2B - STUNT är konstflygklassen där man ska
flyga ett program på högst 7 minuter. Planet får väga högst 5 kg och ha en
yta på max 150 dm2 med en högsta vingbelastning på100g/dm2 och en motor på
max 10cc. Flygprogrammet hittar man enklast på SLIS hemsida. 1- Start, 2-
Wingover till rygg och inverterad Wingover, 3- 3 loopingar, 4- 6 varv
ryggflygning, 5- Liggande åttor, 6- Liggande 4-kants-åttor, 7- Stående
åttor, 8- Timglas, 9- Överliggande åttor, 10- Fyr-klöver.
Manövrerna bedöms
med en skala mellan 0 och 10 och multipliceras med svårighetsfaktor. Över
1000 poäng är hyfsat bra.
F2C - TEAM-RACE flögs inte på denna tävlingen
då det inte var tillräckligt många deltagare. Regler för FAI-klasserna
finns på
nätet.
F2D - COMBAT är klassen där två piloter möts
och ska klippa en serpentin som hänger efter motståndarens plan. Varje klipp
ger poäng och varje sekund upp till max 4 minuter. Planet får ha en yta på
max 150 dm2 och väga max 5 kg med en motor på max 2,5cc som har ett
insugningsrör med max 4 mm diameter. I verkligheten är alla planen väldigt
lika och väger bara ett par hundra gram (ca 400 gram med motor).
GOOD-YEAR (F2G) är en variant av Team-racing
med semiskala i 1/8 av gamla F1-racers med 2,5cc dieselmotorer, 200 varv med
minst 5 tankstopp.
MINI-SPEED är inte en FAI-klass men ruggigt
kul att se de små planen som inte verkar allt för dyra eller
komplicerade. Här är nog den största bredden på hur modeller kan se ut i
samma klass. MAX 1cc motor.
WEATHERMAN är ett enhetsplan Som kan förses
med i stort sett vilken motor som helst.
Reglerna är i princip helt omöjliga då olika motorstorlekar kan ha olika
skalning på flygplanet och olika linlängd och flygvarv för att sträckan ska
bli en halv mile (804,35 meter) (eller kvart mile för de minsta klasserna).
De två största klasserna skalas ritningen upp med roten ur 2.
Class Specifications
Capacity (cc) Max. weight (ozs) Line length Line
dia.Test pull (lbs) Laps
0 Up to 1.0
12
35' 0" 0.25mm 15
6
I Mills 1.3
16
35' 0" 0.3mm 10
6
II Up to 1.5
16
42' 0" 0.3mm 16
10
III Up to 2.5
16
46' 8" 0.3mm 25
9
IV Up to 3.5
20
52' 6" 0.3mm 25
8
V Up to 5.0
24
52' 6" 0.4mm 35
8
VI Up to 6.6
32
60' 0" 0.4mm 45
7
VII Up to 10.0
40
60' 0" 0.4mm 55
7
BANQUET - är klassen där alla kan deltaga.
Start är Kl 19.00 på lördagskvällen - om grillmästarna har hunnit bli klara.
Detta är klassen där alla är vinnare. Taxi hem rekommenderas.
Schemat börjar på fredagskvällen med
incheckning kl 21.00. Kl 21.30 så drar man om vem som ska bjuda på första
rundan?
Själv kom jag tidigt på fredagsmorgonen för att om möjligt få se lite
träningsflyg.
På campingen bakom klubbstugan är det tyst ytterligare några timmar
Men snart är det full fart med förberedelser
Fiskenätet ska fixas - blir det fisk till grillning i kväll? Flygfisk? Nätet
ska spännas upp i skogen?
e-Combat är helt nytt för mig - och det verkar vara så för alla. Jesper B
Rasmusen visar och berättar.
Räkna med ca 1000 watt. Massor med varv för att motsvara de vassa
glödstiftarna. 4,5, 6 celler med så många C som möjligt ger en flygtid på 2
minuter. 2 gånger 2 minuter i stället för de normala 4 minuterna. En minut
paus mellan för att hinna byta batteri på kärran. 50 A fartreglage är nog OK
- helst med kylflänsen i vinden.
Radiostyrd trottel är nog inte riktigt rätt men när man testar så är det OK.
Planen blir en del tyngre än motsvarande glödstiftsmodell.
De första testpiloterna på fredagen var combatflygare.
Heja Norge! Per Vasbotn har varit med på Limfjordsstaevnet 12 gånger i med i
år.
Något helt nytt för mig är bränsleavstängare som stoppar motorn om det blir
linbrott. Vissa hade dubbel funktion så att piloten kunde stoppa motorn
genom att rycka eller "vifta" med linorna.
Plötsligt dök det upp en medhjälpare. Rudi - Rudolf Königshofer - från Österrike är tre bäst i
världen vilket är en ännu större bedrift när man får veta att han är ensam i
sitt område och inte har någon att träna mot hemma. Rudi var överallt och
hjälpte alla känns det som.
Lördag och första tävlingsdagen var det inget trevligt väder - men det
visste förstås inte combatflygarna som körde hårt hela dagen. De flög i en
gryta i skogen och över träden blåste det friskt med runt 15 m/s i byarna.
Sekretariat med poängräknare. F2D hade eget trådlöst nätverk, en smart stor
klocka som räknade ner och visade tiden på heatet. Här är det folk som är
effektiva och otroligt snabba.
De tunna personerna är amerikaner från södra Californien - magen i
förgrunden är INTE amerikansk.
En välpackad väska. Massor med linor, propellrar och annat som förbrukas.
Här har det varit lite väl nära vid klippet.
Tur att det finns folk som säljer. Mycket praktiska väskor till 4 eller 8
modeller. Modeller för 40 eller 45 euro stycket inklusive bränsleavstängare.
Säckar med Proppar i , färdiga tävlingslinor i mängd. Nelsonstift och mycket
annat.
Frågan är om det är konkurrenter? Från Litauen, Ukraina eller Ryssland? Det är inte
lätt att veta om man inte känner folket.
Klart tur att man inte hade fickan full av Euro för då hade det nog följt
med lite mera grejor hem.
Det var mäktigt att höra smällarna när piloterna fick in ett klipp. Planen
var som getingar i luften så det var inte lätt att få några bra flygbilder.
I klassen e-Combat var det bara 2 piloter och ett av planen gick väldigt
illa. Kan det ha varit för stor propeller med överlast som gjorde att det
inte gick att få motorn att gå rent? Det planet som gick visade ungefär
samma prestanda som ett bränsledrivet fast med mycket kortare drifttid.
Eldrift i denna klassen verkar inte helt mogen än.
En annan klass som körde under lördagen var
F2A - SPEED där vinden inte påverkar riktigt lika mycket.
Här kunde jag inte se planen på grund av hastigheten så det blev inga
flygfoton.
F2B - STUNT - Linflygets precisionsklass. Här valde alla att flytta alla
flygningarna till söndagen då det förhoppningsvis inte skulle blåsa riktigt
lika mycket. De flesta planen är hemmabyggen av allra högsta kvalitet och
finish. Men det finns ARF att köpa - från Ukraina så klart. Pris runt
25000:- för en tävlingsmodell i världsklass.
Ove i ljusblått tävlade för 36e gången på 40 år i Limfjordsstaevnet vilket
ju intygar betryggande att detta är en riktigt hyggelig tillställning.
Frågan är om han är bäste när det gäller starter här? Oves tävlingkärra.
Staffan är svensk mästare och gjorde ingen besviken med sin NY Taxi i
Danmark heller.
Thomas får lite tips av Staffan
En annan svensk legend är förstås
Jerker Vinnå som placerade sig på 10e
plats. För
övrigt är Jerker en riktigt kul typ som man gärna kan snacka och skämta med.
Micke Palm med ambitioner att vara svensk mästare om ett par år men bara kom
på 11e plats i denna tävlingen på grund av lite materialproblem och missar i
programmet. Mera mängdflygning för att komma över tröskeln där man kan göra
missar behövs.
Skador under och efter flygning är väldigt sällsynt i denna klassen men
motorproblem och vindar kan ställa till det.
Micke gör en STOR insats för hobbyn genom att ta med grabben Emil som var
enda deltagaren i klassen nybörjarstunt /semistunt. Här kan man tävla med
betydligt enklare modeller.
Lite moraliskt stöd och tips är aldrig fel - om man samtidigt kan vila sig i
gräset.
Den här fina modellen verkade lite mindre än övriga men det är upp till
piloten att visa att storleken inte har någon betydelse.
Här var det många som kommenterade typ av plan med canopyn långt fram och om
vingprofilen var 80- eller 90-tals
Notera vortexgeneratorerna på vingarna. De gör riktigt mycket nytta
speciellt i dykningar och övergångar sägs det.
(verkar vara precis samma som används på
Parkzone Sport CUB m fl)
Mini-Speed för max 1 cc verkar som
att man kan tävla med i stort sett vad som helst bara det är litet och
snabbt. Det finns nytillverkade kinesiska? COX-kopior som inte kostar
speciellt många kronor.
Och så kan man starta och landa på gräs vilket gör att man kan flyga på
många fler klubbfält.
De danska reglerna finns att läsa HÄR.
Rejält med axelglapp men den går snabbt. Är det hårdträ som det ser ut som?
Det ser ut att vara tävlings tvåa Niels-Erik Hansen
Handtaget ska ha klar markering för upp så att man inte kan missa i
stressen.
Sverigehoppet Ingemar Larsson kom bara fyra. Jan Gustavsson är supporter på
denna bilden.
Ingemar har tävlat 39 gånger i Limfjorden sedan 1974 och slår Ove i antal
tävlingar. Ingemar var dessutom huvuddomare i Combat och stressade sina egna
insatser som pilot när det var pauser i domarsysslan.
Weatherman Speed är klassen som bygger på ett enhetsplan som man kan förse
med vilken motor man vill - nästan.
Modellen konstruerades av Cyril Shaw och publicerades i Tidningen Model
Aviation 1949.
Egentligen så ska det vara samma storlek på modellerna men man får öka
vingarean om man har större motorer.
Man kan hitta skalningen 1,42 (roten ur två) i någon text för plan med
större motorer.
Mer info på SLIS
Forum
Det verkar mycket trevligt att stå på pallen.
Good-Year Racing på 30-talet i skala 1:8 - en variant av Team-racing där
mekanikern är lika viktig som piloten.
I denna klassen verkar jag ha missat att fotografera några modeller.... F2F
är en liknande klass utan skala men med 15 cc tankvolym som begränsning.
Jerker tittar djupt i flaskan - tankflaska för
teamracing. Pump och tryckmätare för att få en snabb fyllning. Kolla
tankanslutningen på fingern som öppnar när man trycker fingret mot tankröret.
Vinden var det inget fel på - Det sjöng i
linorna och fladdrade i draken som var snabb som en combatkärra.
Och så tittar solen fram och alla blir glada
Baquetten lockar fram det bästa hos alla.
Humöret på topp och i morgon ska alla tävla. Inga problem om man är klar kl
tjugo.
En kamera lockar fram linslusen och busfröet hos
många.
Ove och Jerker tar det försiktigt och förbereder
sig inför finalen i morgon.
Prisutdelning och ett speciellt tack till de
sköna pigorna som försett alla med mat och dryck från arla morgon till
kväll.
Mitt fynd i en plastlåda med klenoder som ville
byta ägare. MDS (Metal Door Stop) eller "ryssdiesel" som skulle passa bra
till en GoodYear men som kanske kommer att testas på en Combatvinge.
LIMFJORDS-PYTT
Avresa från Varberg med kvällsfärjan torsdag kväll. En kort sovstund i bilen.
Fredagens första solstrålar över Djurs Sommarland strax efter kl 4 på morgonen.
Framme på Hesteskoen runt kl 7 men då låg alla och sov.
Hemresa på måndagen som var Danmarks Grundlovsdag och arbetsfri. Snabbfärga från
Århus till Själlands Udde. Vackert resväder
Efter bron kunde jag från motorvägen se att bommen var uppe till Kvarnlanda
Modellflygfält men tyvärr hade jag inget plan med mig att flyga med.
Patrik Gertsson maj
2015