CUB - finns det något mera känt plan? |
Och här kommer kanske någon ORTODOX direkt att tycka att J2 är den enda
riktiga CUB-en. Men CUB-en är död - länge leve den nya CUB-en. Det är nog länge sedan Piper tillverkade någon CUB gissar jag. De maskiner man ser på tuben är ofta moderna maskiner som är specialiserade på STOL, buskflyg med jättestora mjuka hjul, kolfiberbyggen eller andra speciella maskiner som inte har så värst mycket gemensamt med J2. Fler av de nya
typerna som Carbon Cub från firman
CubCrafters och Sport
Cub S2 även den från
CubCrafters finns både som fullskala och som modell. ParkZone Sport CUB med 1300 mm spännvidd har testats i tidningen RCM&E 2014- october samt i 2015 january med flottörer. Omdömen är som förväntat goda och då kommer ordet KEEPER ner den som testar planet gillar det så mycket att han vill behålla det. I samma klass kan man säkert säga att Multiplex EASY-CUB och FUN-CUB är
fast där har man nog lagt mindre vikt om skalariktighet. Efter flygning i ösregn på julafton 2014 blev det akut behov av något nytt så efter att ha kollat i Sverige med bland annat Östersunds Modellhobby som inte hade rätt version hemma så lades en beställning från Lindinger på juldagens kväll. På måndagen den 29e januari som var första arbetsdagen efter helgen fanns ett mail med bekräftelse att paketet var skickat. Onsdagen den 7 januari vilket var första arbetsdagen efter trettondagen fanns paketet att hämta i blomsterbutiken i byn som också är utlämningsställe för Schenker. En tjuvtitt i kartongen visar ungefär vad som är förväntat. Något som man kanske också kan förvänta sig är dåligt väder med vindar på 10 m/s varje dag tio dagar framåt. Sedan får vi hoppas på en dag med något mindre vind och helst lite sol så att planet kan monteras och få komma i luften på en premiärtur.
|
OK - heldagsregn med kuling på lördagen så det var inte riktigt kul att vara utomhus. Börja med stället står det. Man kan inte klaga på uppmärkning och tillbehör. Rejält stora hjul. Plastbitarna som håller stället imponerar verkligen då de är helt osymetriska för att passa exakt samt har lite ursparning till tråden som ju böjs i radie. Fena och stabbe fästs med 2 plus en skruv. Det märks verkligen att man har tänkt igenom alla pyttedetaljer. Flaps är option men det medföljer fin instruktion i manualen samt alla detaljer som den dubbla stötstången från servot. Premiärflygning den 17 januari Är Sport Cub S2 ett bra plan då? Det är lite för stort att passa i hatthyllan på bilen om man inte har en lite större bil med 130 cm bredd och rejäl höjd. Det funkar fint att ställa den i baksätet om man inte har några passagerare där. Flygtiden är utmärkt med ca 13 minuter på första flygningen med originalbatteri på 1300 mAh och planet flyger fint med 2200 mAh som enligt uppgift ger 20 minuter om man är moderat på gasspaken. Planet flyger klart snällt och kan säkert jämföras med FunCub förutom att S2 har betydligt snyggare landställ och lite mera skalautseende. Det är klart INTE någon 3D-kärra men flyger rimligt snabbt med rejält stig när man drar på fullt. Flygning med flottörer återstår. Som skrivet tidigare så har planet testats i RCM&E med mycket höga betyg. En större propp och fartreglage verkar ge mer än väl vertikalprestanda även med flottörer har det visats på tuben, men då försvinner nog lite av CUB-känslan. https://www.youtube.com/watch?v=G4Os8slgRB0&feature=youtu.be
Det har varit 2 fina flygbara helgdagar i Januari så CUB-en har fått flyga
en del. |