CUB - finns det något mera känt plan?
Och här kommer kanske någon ORTODOX direkt att tycka att J2 är den enda riktiga CUB-en. Men CUB-en är död - länge leve den nya CUB-en.
Det är nog länge sedan Piper tillverkade någon CUB gissar jag. De maskiner man ser på tuben är ofta moderna maskiner som är specialiserade på STOL, buskflyg med jättestora mjuka hjul, kolfiberbyggen eller andra speciella maskiner som inte har så värst mycket gemensamt med J2.

Fler av de nya typerna som Carbon Cub från firman CubCrafters och Sport Cub S2 även den från CubCrafters finns både som fullskala och som modell.

  

 E-flite har Carbon CUB som Ultra Micro med 610 mm spännvidd och en vikt på 90 gram. Flottörer och utrustning för att bogsera upp segelplan finns förstås. Lite större är Carbon-Z Cub med en spännvidd på 215cm och en vikt strax under 4 kg.
Horizon Hobby har en Ultra Micro Sport Cub med 615 mm spännvidd och en vikt på endast 57 gram  med SAFE teknik. ParkZone har Sport-CUB S2 med 130 cm spännvidd och under kilot i flygvikt.

ParkZone Sport CUB med 1300 mm spännvidd har testats i tidningen RCM&E 2014- october samt i 2015 january med flottörer. Omdömen är som förväntat goda och då kommer ordet KEEPER ner den som testar planet gillar det så mycket att han vill behålla det.

I samma klass kan man säkert säga att Multiplex EASY-CUB och FUN-CUB är fast där har man nog lagt mindre vikt om skalariktighet.
Skalariktigheten är förstås inte heller det viktigaste för E-flite, Horizon och ParkZone men det är nog närmare i flera avseenden.
Alla dessa plan är förstås riktigt lättflugan och inte alls lika krävande som en riktig skalamodell av J2 eller Super-CUB ibland kan tyckas vara.

Efter flygning i ösregn på julafton 2014 blev det akut behov av något nytt så efter att ha kollat i Sverige med bland annat Östersunds Modellhobby som inte hade rätt version hemma så lades en beställning från Lindinger på juldagens kväll. På måndagen den 29e januari som var första arbetsdagen efter helgen fanns ett mail med bekräftelse att paketet var skickat. Onsdagen den 7 januari vilket var första arbetsdagen efter trettondagen fanns paketet att hämta i blomsterbutiken i byn som också är utlämningsställe för Schenker. En tjuvtitt i kartongen visar ungefär vad som är förväntat. Något som man kanske också kan förvänta sig är dåligt väder med vindar på 10 m/s varje dag tio dagar framåt. Sedan får vi hoppas på en dag med något mindre vind och helst lite sol så att planet kan monteras och få komma i luften på en premiärtur.




OK - heldagsregn med kuling på lördagen så det var inte riktigt kul att vara utomhus. Börja med stället står det. Man kan inte klaga på uppmärkning och tillbehör.

Rejält stora hjul. Plastbitarna som håller stället imponerar verkligen då de är helt osymetriska för att passa exakt samt har lite ursparning till tråden som ju böjs i radie.


Fena och stabbe fästs med 2 plus en skruv. Det märks verkligen att man har tänkt igenom alla pyttedetaljer.
Flaps är option men det medföljer fin instruktion i manualen samt alla detaljer som den dubbla stötstången från servot.



Premiärflygning den 17 januari


Är Sport Cub S2 ett bra plan då? Det är lite för stort att passa i hatthyllan på bilen om man inte har en lite större bil med 130 cm bredd och rejäl höjd.
Det funkar fint att ställa den i baksätet om man inte har några passagerare där. Flygtiden är utmärkt med ca 13 minuter på första flygningen med originalbatteri på 1300 mAh och planet flyger fint med 2200 mAh som enligt uppgift ger 20 minuter om man är moderat på gasspaken.
Planet flyger klart snällt och kan säkert jämföras med FunCub förutom att S2 har betydligt snyggare landställ och lite mera skalautseende.
Det är klart INTE någon 3D-kärra men flyger rimligt snabbt med rejält stig när man drar på fullt.
Flygning med flottörer återstår. Som skrivet tidigare så har planet testats i RCM&E med mycket höga betyg. En större propp och fartreglage verkar ge mer än väl vertikalprestanda även med flottörer har det visats på tuben, men då försvinner nog lite av CUB-känslan.

https://www.youtube.com/watch?v=G4Os8slgRB0&feature=youtu.be

Det har varit 2 fina flygbara helgdagar i Januari så CUB-en har fått flyga en del.
Med en CUB så kom "behovet" av en vettig kamera. CUB-en flyger nog stabilt och bra som plattform hoppas jag. Jag har haft sug efter en Mobius drygt ett år tror jag så nu fick det bli att söka på nätet. Kamera minneskort och väderskydd i ett paket ville jag ha och det som kom fram var firman JooVuu i Storbritannien som väl är det riktiga namnet på det alla kallar för England. Om jag förstått det rätt så är det JooVuu som tillverkar väderskydd till Mobius vilket inte går att köpa direkt från de som gör kameran. Manual - det verkar inte följa med till kameran men allt ska ju finnas på nätet.











Fyra flikar är det i setupprogrammet till kameran. Men det verkar inte vara ett program som installeras på datorn utan bara en fil som man kör.
Men efter en rekommenderad uppdatering så har allting ändrat sig och det är plötsligt sex flikar - förhoppningsvis till det bättre.


Det ser ut att behövas en ny bil - CADDYn är riktigt rymlig.
En begagnad lång med dragkrok till vettiga pengar hade inte varit dumt.


Januari 2015 / Patrik Gertsson