1 April och inga modellflyglur?
En annan påskdag och en konstig runda på österlen.
Det blev två profiler som bor två kilometer från varandra - om man hittar över åkrarna - annars blir det över en halv mil .....
Påskgubbe nummer ett var Anders J som berättar att han fick sin första modell av sin far när han var 8 år gammal - en Lill-Klas som är en stavmodell med gummimotor. Det var väl en typisk början och lika typiskt var ett uppehåll som började med moppe och sånt som hör till den åldern. Det var ett periodvis flygande men den första radion som var en Futaba, köptes 1971 från Valter J i Lammhult - även det känns igen av många. För inte så länge sedan kom det ett telefonsamtal från Kivik och sen har det varit fullt upp, speciellt nu som statsanställd med all önskbar tid att lägga på hobbyn då hustrun tagit över brukshundsaktiviteterna helt. En hörna i bygglokalen - det var minst lika mycket kul runt hela rummet.


























Modeller finns lite varstans i varierande skick.
Vid besök hos "grannen" fick jag frågan om jag varit på loftet och tittat på alla kartongerna med obyggda modeller som ska finnas i stort antal. Det var jag förstås inte så det får kanske bli ett annat konstigt besök.


Motorer är kul att leta efter på nätet.. Och svårt att låta bli att bjuda på..
Os tillverkar väl inte minstingen i 4-takt längre så det var att bjuda när det kom ett tillfälle... Tillfället fanns på två håll i världen så det blev till att bjuda på båda och hoppas på att någon skulle hamna i Hammenhög - det gjorde båda!
Graupner/OS Wankel är ju mest kuriosa och det var ju omöjligt att låta bli när grannen kom med en länk till en för salu.














En annan gammal raritet är en boxer på 2*1 cc.
En sådan kan man ju med fördel sätta i nosen på en Piper Cub.
Och så var det ju några lådor med motorer.....










Vilken låda var det nu som var diesellådan?
































Men varför är alla "NIB" och inte använda - sittande i nosen på några fina oldtimerkärror?





Det verkar i alla fall som att Anders har en del att syssla med till snön har släppt greppet om österlen.










Fortfarande fungerande är den första Futaban även om det mest flygs kortantenn?.



EK Logitrol 7 kanaler med en spak hade "syskon" främst i USA där en-rattare var poppis en period.
























Och så har vi ju det vanliga fenomenet att inte kasta eller skrota - det kanske blir tid över att laga...........






Två kilometer därifrån - det tar väl 2 minuter ...
Plus en dryg halvtimme att säga adjö........

Jonny E i Blästorp är flitig att berätta om sina byggen på vår blogg.

Två bekväma stolar och kaffe så det räckte en för en stunds historier.
Jonny började flyga för 6 år sedan. Han, brodern och faren hade hållit på med bilar och båtar men Jonny ville ha lite mera utmaning så när han fyllde 30 gjorde han slag i saken. Alf i Tomelilla var ju huvudleverantör av bilar så det blev där flyget började med en GWS el-CUB som fick 6 starter och lika många krascher. Sen var det en V-mar Cessna i rejäl storlek med klaffar och allting fast elmotor. Början är ju svår utan dubbelkommando men ENVIS är ordet. Första flygningen gick hyfsat och planet kom ner helt. Den sista flygningen med det planet slutade med en vertikal dör batteriet lossnade och ramlade bak i kroppen - utdragen från radio och motor så det blev en hel del balsa att sopa upp. Nu är det riktigt rejält fastsatt allting som Jonny gör. ARF är ordet - bra mycket billigare än att bygga från lösvirke och så jobbar ju Jonny med snickeri så att det blir tillräckligt av den varan på betald dagtid.










































Bomber och Granater - man kan undra om Jonny inte fått så det räckte med militär träning och det är kanske tur att han blev snickare i stället för major. Vapen och pyroteknik ska det ju till för att ett jaktplan ska komma till sin rätt och det finns mycket av den varan hemma hos Jonny, men jägare är han inte - väl?