Västkustträffen i Kungsbacka den 12 september 2015
I år var det 49e gången Västkustträffen för Stuntflygning
med linkontroll hölls. Nästa år blir det stor jubileum och det planeras en tvådagarstävling. Årets tävling drog flest deltagare av alla år man kunde leta sig
tillbaka i sina papper.
För mig själv som supporter var det extra trevligt att få
erbjudande att få följa med till Kungsbacka när Snobbenklubbens enda
tävlingspilot erbjöd plats i bilen som ressällskap. Anders Hellsén är från
början stockholmare men har via diverse händelser hamnat söderöver och bor nu i
Sölvesborg. Han dök upp på Snobbens "byggkvällar" för att fika och trivas. När
vi flyttade ut på fältet i våras visade det sig att han kunde flyga linkontroll
som han vuxit upp med och lärt sig av sin far som var duktig stuntflygare.
Anders och hans bror flög både stunt och combat - men det var många år sedan.
Efter att ha fått prova ett par klubbkärror lyckades Anders få ett par gamla
träningsplan nedtransporterade från sin far i Stockholm. Modeller som sannolikt
byggts på 80-talet visade sig inte så väldigt tillförlitliga utan förbrukades
tämligen snabbt. Ett nytt Brodak-plan kom för en vecka sedan och det har varit
svårt att få någon träning då de provade motorerna inte visat sig vara
tillförlitliga.
05.30 blev jag hämtad och 23.00 var jag hemma igen efter en dag som inte alls
kändes för lång.
Stuntområdet med sekretariat ligger en bit ner från klubbstugan.
Här härskade Ingvar Nilsson med pennor och en Mac-dator.
På väggen hänger en av Ingvars modeller som är ett Oldtimerprojekt. Ringmastern
har en Fox 35 i nosen.
Det är bra uppslutning och piloter även från Finland, Danmark och Norge
ställer upp på denna tävlingen som "bara" är en vanlig tävlig utan cup- eller mästerskaps-status. Läget är trevligt med ett fint fält och trevlig kamratskap.
Klubben ställer upp helhjärtat vilket ger en fantastisk stämning.
Flightline i linflyg.
Alla planen står på rad med linorna kopplade och utdragna. Linorna provdras med
våg före start och den som vill eller misstänker at han fått en skada kan få
prova sina linor när som helst. Det får inte vara någon paus mellan tävlanden så
nästa pilot ska vara klar att dra igång så fort förre piloten landat. Man måste
vara klar inom 7 minuter från att motorn startats till att man har genomfört
programmet och landat.
Först ut enligt startlistan är Kai Karma från Finland
Motor Super Tiger 51 med eget foder o kolv.
Näste pilot är Thomas Johnsson
Blue Max med Stalker 66
Följd av Ingolf fader till Thomas, med i svenska EM-laget I F2B
1981 tillsammans med Åke Nyström (Anders Hellséns pappa) samt Jan Bjernby från
Kungsbacka.
Blue Max med Stalker 66
En äkta "nollåtta" - Jerker får honom att hoppa upp och säga "det är jag" Vinnå
är efternamnet men han ställer upp även om det är andra med samma förnamn som
ropas upp.
T-Rex med Super Tiger 60
Domarna är säkert dagens hjältar. Det är tre omgångar med 16
tävlande så man kan räkna med minst 3*8*16 minuter vilket ger knappt 7 timmar. Alf
Eskilsson och Kauko Kainulainen
Bakom domarna sitter löparen som direkt efter landning tar
protokollen och "rusar" till Ingvar för att få upp poängen på tavlan.
Lelle - Lennart Nord försöker filma allas tävlingar
Ove Andersson signalerar klart för start.
Aros med Super Tiger 46
6e pilot är Niklas Löfroth
Impact med PA 60
En av de tre flygande piloterna som tävlade för Skåne - Staffan
Ekström lyckades med liten marginal vinna över Ove Andersson som slog Staffan på
SM. Det är bara någon poäng som avgör i toppen.
Staffan flög med sin gamla kärra som är något lättare och kan
trimmas upp till lite högre fart för den hårda vinden.
Impact med PA 60
Alf Lindholm från Finland börjar få problem att hitta
pilotdockor. Alf har inte visats på TV på länge nu så de är sällsynta i
leksaksbutikerna.
OS 46 VF och Magnum med Stalker 55
En av tävlingsarrangörerna Micke Palm startade som nummer 9. Han
var dessutom flitig med bilder på FB och att stötta sonen Emil i Semistunt
Micke flög med lånat plan.
SV 11 med Stalker 61
Anders Hellsén var tämligen välkänd även om han inte varit med i
lincirkusen på många år.
Precis samma stil och utseende som sin far var någon kommentar. Nu gäller det
att bevisa det genom att träna upp sig till toppgänget.
Dagens placering med ett helt nytt plan med motor som strejkade och ett helt
plan med sig hem lovar gott inför nästa års tävlingar.
Det är många "legender" och Lars Roos tillhör säker gänget. Han
skrev flera artiklar i modellflygtidningar och körde Trelleborgs Windmill Cup.
Vi får väl se om tävlingen återuppstår när den nya lincirkeln i klubben blir
perfekt. Flerfaldige svenske mästaren Staffan tävlar för samma klubb så det
finns orsak att ordna en tävling även i Skåne.
Man kan väl anta att det var Maglarpsverket som gav namn till tävlingen. Det var
på den tiden det största vindkraftverket med 3 Megawatt men revs 1993 som
världsrekordinnehavare i producerad vindkraft.
Variant av Pattern Master med Super Tiger 60
Clamer Meltzer från Norge
Blue Max med Stalker 66
Följd av en annan norrman Norvald Olsvold
SV-11 med Stalker 61
Tuomas Juutinen från Finland hade startnummer 14.
Stalker 76
Dan Hune från Danmark var den ende i tävlingen med eldrift till sin stuntare. El
är kanske något som kommer mera och det är fler i toppen bland världens elit som
flyger eldrivet.
Yatsenko Shark med eldrift
Sist i startfältet var Lennart Nord
Impact byggd av Kerko Keherevou Ro-Jett 67
Många siffror senare är Ingvar rätt så nöjd med dagen.
Emil Palm var först ut i Semistunt och dagens ende junior.
Med klart häftigaste planet enligt farsan
Thomas Jansson
Marie Olzon trivs bättre med snabba combatkärror jagandes i
toppen av prislistorna
Björn Olzon startade efter syrran och kunde slå underifrån och
vinna klassen
Flyger Röde Orm med OS46 LA
Domarna i Semistunt hade det betydligt lugnare med bara 6
startande. Sven-Erik och Ingemar
Ingemar Larsson kunde ta en rejäl paus mellan andra och tredje
omgången för att dra lite historier och att pusha för den nya Weathermanklassen
i Racing där han delade ut mappar med ritningar till alla intresserade. Ingemar
är en av linflygets största aktivister - inte bara i sverige.
"Offer" är Skalaflygaren Stefan Olsson och Struntflygaren Micke Palm.
Johan Larsson flög med klubbkärra som är en Noblervariant med stående Enya 35
Rudolf Ross - 85 år visar att det finns resurser
Flyger Röde Orm med OS46 LA
Flightline i Semi
Man kan misstänka att en del Semi-kärror är uttjänta F2B som
"gått i arv". Inte alla var helt tillförlitliga.
SNYGGT!
Pausunderhållning från Semi-cirkeln
Dagens pryl ....
En riktigt trevlig och välutrustad klubblokal.
Lite av stället med klädselrullar.
Tak, väggar och bord med modeller och maskiner.
Bröd med tillbehör och dricka för självservering hela dagen
Årets svenske mästare visar upp en blankpolerad pokal.
Svårplåtad - hur tar man en bild på en spegel utan att bli med
själv?
Staffan, Lars och Staffan - Trelleborg hade även de en supporter
med sig. Ingen äkta skåning men entusiast i gamla kataloger och Trelleborgs
hemsida som har sveriges modellkataloger och annat godis under rubriken
Antikrundan
Bäste och ende junior Emil Palm med ett fint pris i form av en Goldbergbyggsats
förutom medaljen.
Björn fick förutom guldmedaljen ett fint vandringspris.
Alla fick diplom men de tre överst i Stuntprislisten var : Kai Karma på tredje,
Staffan Ekström på första och Ove Andersson på andra plats.
Pristagarna i Semistunt : Johan Larsson på andra plats, Björn och
Marie Ohlzon på första och trejde palts.
Johan fick jag tyvärr ingen flygbild på.
Publik och supportrar - en Egretthäger stod väldigt stilla i bankanten
Gamla bekanta....
Minne från ett VM
Personliga intressen fanns förstås med på resan. Bränsle är
svårare och svårare att få tag på. Speciellt till dieselmotorer som för det
första inte speciellt vanligt förekommande och att bränslet innehåller eter som
knappast går att få tag på den lagliga vägen i ren form. De goda vännerna Alf
och Jerker var vänliga att ta med en kartong flaskor från 3F som har tillstånd
och blandar den version man önskar.
Nylonpropellrar hade Ingemar fixat ett gäng till oldtimerlinplan. De
nytillverkas tydligen i England om man har rätta kontakterna. En vit mjuk
Tornado och ett gäng grå av obestämt fabrikat kom med hem till Snobben.
I Halmstad byttes först en paket skannande gamla Loopin/Flygrevyn mot en ny
paket med gamla tidningar från 40-och 50talen som ska komma upp skannade under
hösten.
Andra sidan Halmstad bor "den gamble" som alltid vill ha besök om det passar.
Han hade precis på provfluget en egen konstruktion som "flög som en dröm" vid
första försöket. Han själv var förundrad men med den åldern och visdomen så bör
väl ett nyskapat plan bli perfekt tyckte vi som besökte. A och Apple-dekaler
talar väl om att det ska vara bra grejor?
Skvaller och bilder
Patrik Gertsson