ParkZone VisionAire har funnits ett bra tag och jag köpte min i mars 2013. Varför då en test i juni 2016 kan man undra. Min första flygning med min Visionaire var den 1 april 2013 hemma hos Anders Jönlid som bor på Österlen och var en av mina besök på Påskrundan som är Skånes konstrunda. Utanför Anders hus var det mycket snö men det var fin skare på snön så det var helt OK att göra första flygningen. Det blev många flygningar och erfarenheter under nästa två år innan planet var utslitet. Varken regn, snö eller styv kuling hindrade från att flyga VisionAire, fast bäst var det förstås på en flygdag med svaga vindar då planet kunde flygas riktigt sakta i stora manövrar och jag fick tack av någon i publiken som berättade att det var vackert med lugn flygnng där man kan se precis vad som händer. VisionAire är inte precis det billigaste i klassen, men jag ångar definitivt inte de extra kronorna som jag är övertygad har betalat sig när man räknar kronor per flygtur. Sista flygningarna var på julaftonsflyget på Ripa 2014 i ösregn. Det var inte med stor sorg som jag tappade kontakt med planet efter nästan 2 fulla flygningar i regnet. Det var då dags att åka hem och kolla efter vilket plan som skulle beställas som sen julklapp.

Nu kommer det - VisionAire kom med en ny version som hade inbyggda lysdioder i kroppen och vingarna! Ha-begäret var stort men priset lite för högt. Nu i juni 2016 kom det ett reklam-mail från Horizon Hobby med erbjudande om Night VisonAire till starkt nedsatt pris. Med en snart förestående födelsedag så var jag inte sen att trycka på köp-knappen :-) I sverige är det MFT som säljer hela sortimentet från Horizon Hobby som Spektrum, Eflite, Parkzone, HobbyZone, Blade, Hangar7 med flera amerikanska märken. En stor fördel med dessa märken är att man vet att det finns reservdelar att köpa om det skulle hända något mot all förmodan. Alla finesser som finns i mottagaren i form av räddning (SAFE) eller olika moder är inget jag har provat på. Jag är nog för dum för att lita på automatik när jag flyger harrier strax över ryggen på jycken när det blåser medvind och jag vill att han ska hinna med så att det blir rolig motion även för honom - (inte motion för mig - men väl så roligt). 

På dagen en vecka efter att jag på fredagkvällen tryckt på köp så stod det ett paket innanför dörren när jag kom hem från jobbet. Det var den "gula bilen" som kommit med post och paket. Vanligen så ligger det en lapp i brevlådan att man kan hämta paketet hos ICA i byn men i dag var det nog en ovan sommarbrevbärare som kände för att köra hem med paketet, möjligen en gammal klasskamrat som vet att jag vill ha leksaken innan helgen :-)


Paketet ser inte alls ut som förra planet där det var ParkZone med stora Bokstäver och en bild på gamle världsmästaren QQ Somensini som varit med och designat och testat ut planet från början.



I denna versionen "Basic"  följer det inte med batteri och laddare som det gjorde i första versionen. Man inser nog lätt att detta inte är första modellen man köper och därför har både laddare och batterier som man föredrar. För min del så köpte jag till två nya batterier för att få lite friska som inte hängt med i flera säsonger och nu kanske börjar tröttna.



Förpackningen håller lika hög kvalitet som resten av grejorna. Det tar inte lång tid att montera ihop. Extra småskruv av varje sort om man skulle tappa en skruv i gräset eller mellan ett par golvbrädor i uterummet behövdes inte i dag men är vettigt att det följer med.



Ett par avvikelser mot förra planet är ett gäng extra sladdar som går till lysdioderna. Dessa är kopplade direkt till batterikontakten på fartreglaget så de går på 3 celler Lipo. En extra strömbrytare sitter på sladden så att man kan köra släckt under dagen och spara några milliampere.



Lite nya dekaler och grå "cockpit" jämfört med svart på den gamla är de stora skillnaderna.



Och vips så var planet bundet till min gamla programplats för den skrotade VisionAire 1. Jag måste ju vänta med premiärflygning till min födelsedag som sammanfaller med klubbkvällen.




Så blev det äntligen onsdag den 22 juni och bilen packades med sändare och flygplan för en tur till Ripa. Som vanligt var det mycket folk på klubben. Staffan Abrahamsson hade förvarnats för att ha med sig kamera. Efter att ha blivit hälsad av många klubbkompisar var det dags för premiären.



Lite baktung men helst OK efter lite trim. Ryggflygning bekräftade att den var baktung så batteriet flyttades fram någon cm.




VisionAire har ett rätt så stort fartområde. Jag hade inga problem att hänga med en liten Extra som jagade runt med en tvåtaktsmotor. I nästa ögonblick kunde jag smyga fram med hög alfa i promenadfart. Fartresurserna garanterar bekväm flygning även i stark vind.



/Patrik Gertsson