HobbyKing Skipper - Joysway Dragonfly - Steve Shumate
Polaris - North Star Sjöflygplan eller "all terrain", man kan flyga från vatten, gräs, snö med mera. Polaris finns som gratis ritning att ladda hem från nätet
och bygga i depron.
Det finns massor med filmer på nätet och trådar i olika forum
om Polaris och Skipper. Det tog inte allt för lång tid
(7 augusti) innan det kom ett mail med innehållet att Skipper kommit till Holland och
har packats och skickats. |
Det där tog några veckor men en av de sista kvällarna i
Augusti lyckades det med att få tid och väder att sammanfall för ett prov. Planet kom inte till postens utlämningsställe utan till Schenkers som ligger i blomsteraffären tvärs över gatan från livsmedelsbutiken. En tur med bilen till närmsta badplats. I MovieMaker finns nu 26 minuter och 25 sekunder oklippt film från montering och test. Så lång tid tar det att packa upp, montera planet, koppla in mottagare, ställa reverse på de kanaler som behöver det och testa planet. Det var en del fummel och felkoppling av sladdar så tiden hade kunnat bli ett par minuter kortare. Kommentarer: - Den lilla luckan till radiomottagaren satt hårt. Troligen lite klister från sammansättning av kroppen som inte härdat innan luckan monterades. - Kolfiberrör och pinne för sammansättning av höjdroderhalvor var inte bästa passning. - Motorkåpan väldigt snett monterad - men enbart en utseendesak. - Cirka 15 minuter för att montera planet och installera mottagare med batteri - Det slår nog varken MPX eller PZ !
Räckviddskontroll ska man göra - slarv!!! TUR att planet inte hann lyfta
innan motorn stannade i failsafe. Orange 7-kanal fullräckvidd med problem
får man nog anse som väldigt ovanligt även om det nog hänt flera. Med det
priset får man nog räkna med att vara lite försiktig men oj vad det kunde
blivit dyrt om man satt mottagaren i en stor dyr modell utan att testa
allting först. |
Någon dag senare, en lugn morgon efter en hel natts regn,
verkade det lovande för ny test. Det lugna morgonvädret varade inte så länge
utan övergick till solsken och friska vindar som knappast lämpade sig för
sjöflyg. Taxning på gräs visade att planet inte går att styra annat än rakt
mot vinden, lite avvikelse så vrids planet tillbaks igen av vinden. Detta
har uppmärksammats och man bör sätta på en stav/fena från sidorodret som går
ner i vattnet för bättre verkan. OBS - detta funkar förstås inte på land där
en sådan sak kommer att bryta loss rodret. Det blev i alla fall läge för en fördjupad räckviddstest med en mottagare som använts i en CUB på 1,5 m spv och bevisat sin räckvidd. Resultatet var inte bättre nu så man ska nog inte kasta den första mottagaren än. - Genom facket för mottagare passerar motorkablarna som går från fartreglaget till motorn. Dessa kan limmas på ena sidan bort från mottagaren. - Längden av Trottel-kabeln till mottagaren är lite kort för att man ska kunna placera mottagaren optimalt så att antennen kan ligga mjukt. Det kan vara svårt att få tillbaka TP till 1 cm bakom steget som rekommenderas i manualen. Fartreglaget är fäst för långt fram. Flytta tillbaka fartreglaget så kommer sladden till mottagaren i bättre läge för att montera mottagaren å långt från motorkablarna som möjligt. Det här är nog lite i fel ordning men eftersom att jag inte hittade manualen under files på HK hemsida så finns den här. Manualen är riktigt trevlig. Den börjar med Varnings och det är faktiskt något som man skulle kunna ha på SMFF medlemskort som en generell checklista : - Detta är ingen leksak. |
Varför detta intresse för Skipper som har funnits på
marknaden i över ett år och som rosas av många användare? JO - som vanligt söker jag projekt som kan vara kul för att locka ungdomar. Myggan och Lucy delas ut på mässor och lovaktiviteter men hur många har fastnat för modellflyg med de modellerna? Det ska vara häftigt!! Kan Skipper bli häftig? Det är frågan. Prismässigt så är Skipper helt rimlig. Enligt "alla" så är det en trevlig modell. Montering är bevisat av det enklare slaget även om det som synes kan finnas fallgropar, men de är nog enkla att ta sig förbi. |