Vad kan passa bättre än Robban Nermfors
dekoration av sin bil/buss som inledning till en traditionell
modellflygvecka? |
Ripaveckan hålls V29 samtidigt som Marknadsveckan
med Kivik, Degeberga och flera andra markander.
Detta hindrar inte entusiaster att komma redan på måndagen v28.
Foto Mats Erlandsson
Robban Nermfors från Malmö. Jonny Ekdahl från Blästorp (hitta dit den som kan)
studerar Lars Westin från Tranås hästkärra.
Överst är en halvklar - kan det vara en MK IX?
De andra grabbarna vill gärna supporta för att få upp den i luften så att det
kan bli lite WWII "battle".
Robban och Lars poserar på tisdagen. Det finns alltid tillfällen då solen skiner
och vinden mojnar en aning. Då ska man så klart testa.
Foto AndersNordahl
Lördag den 11 juli är den första officiella dagen i
Ripaveckan och det rullar in nya gäster efter hand.
Foto Mats Erlandsson
Några Take-Off till att starta veckan med:
Fint väder gör att det står plan klara för start utan att behöva trängas i
luften. Det är många timmar tillgängliga för flygning.
Per P på väg ut. Per är Ripaveckan trogen och flyger gärna tillsammans med andra
liknande fighters.
Otis får sändarpulten justerad för bästa vinkel till DX7 och fingrarna. Pappa
Göran står för konstruktion av pulten.
Fältet kördes med vibratorvält i går, det lockar Kaj Frid att flyga Vampire med
små hjul
Foto Mats Erlandsson
Bill Hempel och Get High Without Drugs - Kan det vara en Wesse-modell? Men det
var nog ingen YS-motor i den.
Invalidpilotrutan har tagits i beslag av Jonny som konstaterar att det inte
lönar sig att ha brått.
Lågt och snabbt över fältet som vanligt med en mjukt spinnande OS - 4-boxer i
nosen
Lars hjälper gärna till.
Inte heller åskådare var det ont om på första dagen
Söndag den 12 juli och till och med så lugnt att
vindkraftverken stod stilla en stund när vinden vände från väst till öst.
Självklar var det många som flög men ändå tillräckligt lugnt.
Ska det lyckas att få tomgången rätt i dag då? Jomenvisst - det kan ta några
timmar men det ska gå - för det har gått förr.
Herr Jönlid verkar ha sitt favoritplan som klarar både loop och bunt precis lika
bra.
Det är bra att man tar lit extra hänsyn till juniorerna - det är ju inte
inneflyg utan lite större maskiner här ute.
Denna maskin hade ett helt nytt stort batteri - knappt 40 sekunder sedan var det
segt.
Till slut så visade det sig at batteriet ballongade så fort det kom lite last.
Ett helt nytt batteri - och ett stort - surt sa räven.
Superboy -
behöver väl inget plan? Bara man inte råkar ut för fel sorts kryptonit
Ska vi kramas?
Säkerhetschefen cubbar iväg till den bortflyttade pilotrutan.
Är det pilot eller drönare. Håll koll på multin....
Hur många Skilling kostar en sådan här Cub?
Jag fattar inte riktigt om det är vingar eller luftbromsar på denna skillingen.
Gott om plats till många kärrar för både gammal och ung.
Åke på utgång.
Det finns olika sätt att imponera på - Åke har de udda sätten.
Har du inte läst skylten? Kör du så det ryker så kör du för fort. Eller så är
det bara konserveringsoljan som ska brännas bort?
David K hade bilen full. Flera projekt från början av 2000-talet har gjorts
klara.
FUN-stunt med RC och ett par linkärror inför måndagskvällens övningar.
Tre bilder från Anders Nordahl som svävar på molnen denna veckan.
Måndag den 13 juli - Måndagkvällen är av tradition bokad för linflyg med MFK Snobben som har med sig plan så att alla som vill får prova på under ledning av Mats Ottosson med Evert Andersson som mekaniker och byggare fixare. |
Mats Ottosson visar stuntflygning med Snobbenplan.
Evert flyger hellre combatvingar för tillfället - snabbare och så
kan man stå och göra konster utan att behöva snurra så förfärligt många varv.
Lite publik var det förstås också.
Dragplåster fanns förstås. Svensk Mästare Staffan Ekström.
Micke Palm från Kungsbacka körde enbart för att visa upp sina konster. Micke är
med i landslaget i stunt. Ursäkta lite skumma motljusbilder
Palm junior med namnet Emil tävlar i Semistunt.
En just inflyttad gökunge som flugit lina från 6 års ålder men satsar på IMAC
och är med i landslaget Anders Hellsen syns på Snobbens
Mygglanda alla tisdagkvällar när det är väder. Han skulle klart platsa bland
SM-flygarna.
Anders pappa Åke var svensk mästare ett par gånger under 80-talet så Anders har
fått utmärkt träning.
Ett av Anders offer som gick i bitar i luften efter några 4-kants-manövrar.
Byggare är Evert Andersson för ca 45 år sedan.
Vitlimmet verkar ha sin begränsning men planet har ändå flugit i alla fall 10
fulla stuntprogram under våren/sommaren.
David K - även han en Nymöllaflygare från början, men numera gärna fullskala.
Här med en stuntare som aldrig blev klar i början av 2000-talet men som nu är på
gång att trimmas in.
Ett antal äldre piloter dammar av sina kunskaper med en enklare "planka" som tål
en del misstag.
Linkvällen avslutades med riktigt bra diesel-combat av Anders och Mats.
Motorerna gick riktigt bra men linorna gick av för Anders två gånger så de fick
bytas.
I Linflygklassen F2B STUNT bedömer domarna ett antal moment
med olika svårighetsgrad.
Varje moment poängsätts från 0-10 och poängen multipliceras med
svårighetskoefficienten.
Summan av Svårighetsgraderna är 131 så totalt från en domare är 1310 poäng per
flygning.
Normalt är det flera domare som ger poäng och summan av två domare summeras.
Tre flygningar körs varav de två bästa räknas. På SM 2014 vann Staffan med 4339
poäng
Moment | K-tal | 0,0-10,0 |
Startförberedelse | 1 | |
Markstart | 2 | |
Dubbel Wingover | 8 | |
3 invändig looping | 6 | |
Ryggflygning 2 varv (bedöms) | 2 | |
3 utvändiga loopar | 6 | |
2 inv 4-kantslooping | 12 | |
2 utv 4-kantlooping | 12 | |
2 3-kantlooping | 14 | |
2 vågrätta 8-or | 7 | |
2 vågräta 4-kant 8-or | 18 | |
2 lodräta 8-or | 10 | |
Timglas | 10 | |
2 8-or över huvudet | 10 | |
fyrklöver | 8 | |
Landning | 5 |
Tisdag den 14 juli - alla dagens bilder tagna
av Johan Olsson - Tisdagen var IMAC-tema.
Onsdag är det skala och warbirdtema, men det har förbrukats
lite warbirds - på allra bästa sätt - i luften. Så det är plats för alla att
flyga.
Robban och Jonny är duktiga med att flyga rote snabbt och lågt över fältet men
här var det lite för nära i en sväng.
Fem personer med sopsäckar samlade delar mitt framför publiken som fick en
riktig föreställning om hur farligt det är att vara fighter.
Tre generationer modellflyentusiaster. Olle som är yngst på bilden (men
storebror) är nog den som är allra mest alert när det låter flygplan.
Olle vill väldigt gärna flytta pilotrutan lite närmare husvagnen - men pappa
tycker att den är bra där den är.
Robbans Laser är inte den enklaste att justera - Som en
italiensk Volvo Sonett med
6 förgasare kanske?
Detta är väl en riktig Warbird. Massor med servon - och ett är lite nervöst så
planet väntar på bättre tillfälle.
Folksamling - var är det för något skoj? Tyskt kors...
BV 141 - denna
handbyggda Skilling-modell är av senare version än prototypen som hade
symmetrisk stabbe.
Vissa älskar sina modeller - flygporr med kyss? Ska nog bara kolla att nålarna
står rätt - första versionen av OS 90 4 takt.
Det är ingen tryckande värme men inte så kallt som man kan tro.
Varm korv
Varmt kaffe (men inte te) - och så lite granna töser som tävlar om att få vara
med på bild (inte)...
Och så glass godis och läsk förstås...
Flyga ska man även om Spiten ligger i brasan
Det här är minst lika kul väl? Och aningen billigare fyndat i hög.
Buskflyg - Pilot - ägare? Den tumlade i alla fall runt som den skulle.
Lågt sakta och inverterat över fältet.
Plats för en kort filmsnutt kanske
Lite IMAC
Inget bollspel bland flygplanen - Inget bollspel inne bland hus och vagnar - Tur
att det finns gott om plats.
KÖP och SÄLJ - är det hela veckan och det har nog bytts ägare på 50 modeller
redan.
En STOR trainer med Webra 10 cc för ett par hundringar.
Sten Hjalmarsson är inte längre på Ripa men har säkert koll från sin pilotstol
högt där uppe. Det är många modeller som fyndas.
Denna DC3 har Stens målning från ett plan han flugit i verkligheten.
I dag kunde jag motstå den - men en anka är ju en favorit så det är bara att
hoppas att det kommer en köpare med bättre plats i sin hangar.
Hela framdelen är ett lock som lätt kan lyftas om man vill konvertera till
eldrift.
GRÄDDHYLLAN - vistelseplats för Thomas Berggren och Mr J Mats Johnsson.
Här är det lite extra bling-bling med bland annat egen vindstrut och Pool.
Poolen kan nog även användas för start och landning till Thomas sjöflygplan.
Det gäller att ordna det väl för sig - Thomas och Mats har inte lång till Pool
och sjöflyg - egen vattenstartbana.
Ingen Great White men väl en Small Black - radiostyrd
Shark från Clas i Sjön så klart.
Thomas är en udda byggare av rang men här har han just flugit ett fynd - Senor
Falcon som ägts av Mats J som haft den i källaren 20 år.
Så stilig skapelse som även flyger helt utomordentligt.
En av de udda skapelserna som blir till i Helsingborg på vintrarna.
MIRA 3
Ett annat vinterprojekt är hans
FAUVEL
AV 60
Och så klart den senaste
Ankan
Med den stavningen är det inte svårt att gissa vilket väderstreck
de kommer från som bor här.
Fast bilden från gatan kommer från Per Pålsson någonstans norrifrån.
Torsdag den16 juli och lite segelflygtema bland annat.
Rolf Erik Blomdahl Herrljunga och Hans Birgander Helsingborg hade winchar med
sig
Owe Carlsson och Thomas Berggren körde "gummirep".
Roffe laddar både modeller och sändare för en aktiv dag.
Två generationer Birgander. Båda hade flera plan var med sig.
Roffe släpper och Hans övervakar starten innan kommandot helt släpps över till
junior.
En bra landning är alltid precis på pricken - vilket de flesta av Roffes så
klart var.
Ledsen att jag missade bilder från start och med F3K. Det går så snabbt att jag
inte hinner med.
Hur många G kan man komma upp i med Winch-start? Tillräckligt för att bryta även
en kolfibervinge tydligen.
Planet gick i flatspinn och tappade knappst någon höjd för varje varv - säkert
över 100 varv flatspinn innan landning.
Segel var med 4 parallella startplatser på tvärbana så det var plats för diverse
blandflyg på huvudbanan utan att någon behövde störas.
Här Owe med sin OT-Buzzard som inte riktigt gillade vinden
Otis Skovbye var dagens favorit med nya plan hem i bilen.
Kom ska du få se - tre nya modeller - och snart kanske ett par till som räddas
från soporna till en mycket bättre framtid.
Änne ett fynd som bytt ägare.
Jonne agerar testpilot till Kaj som är aningen "försiktig" med nya 2-motoriga
jetten som skapats i vinter.
Den flyger hur bra och snällt som helst säger Jonny.
Det var inte bara Birganders som flög generationsflyg med DK.
Pålsson är på bettet med planet ssom Olle döpt till Packo-fire.
Ena spaken rakt fram så att det brummar högt och så dra lite i den andra
Tant Jessica tycker att Olle ska ha ett eget plan.
Men olle har ju Dusty - linstyrd med en lina
Fler som gillar DK - fast på det gamla roliga sättet. Pappa startar Mini-Swift.
De syskon som inte får flyga mutas med glass - nästan lika bra?
Det ligger i generna hos Hanssons från Limhamn. Gamla John skapade
modellflygklubben i Limhamn.
Sonen Lennart hittar man som svensk mästare 1970 i B2, 1990 F1B 1992 F1B och
1995 i klass B1 (F1G).
Generation 3 Alve som syns här blev faktiskt svensk mästare i HKG 1987 men är
kanske mera känd i F1C - eller mest som brass-musiker?
Generation 4 är det som flyger här.
Och så var det någon (PP) som tog ett par bilder med min kamera när jag flög
Skippern.
Frågan är om inte torsdagen eller i alla fall lite av bilderna kan kallas för
generationstema inom modellflyget
Fredag den 17 juli och tänkt Heli-tema med
multi och FPV - men det intresset är inte så stort på Ripa - inte så stort som
en besökande Heli.
Drygt 7 ton Search and Rescue - eller sjöräddningen som man kanske kan kall dem
för, landade på väg till en övning i Kivik.
Här visar de sin teknik.
Det var många - speciellt de yngre, som fick klättra in och få en närtitt på
grejorna.
Men killarna är väldigt intresserade av våra små grejor också.
Här får de höra hur man med en ljudmodul i en modellhelikopter kan få den att
låta som en stor turbinkärra på en eldriven modell.
Men - man kan ju även ha modellturbiner. Jan "Biggles" demonstrerade hur en
fotogen-turbin fungerar och låter.
Och som vanligt - tid att flyga lite vad man vill.
En Polaris byggd från ritning i depron jämfördes med en motsvarande gjuten i "friggo".
Skillnaden i mått kan man nog skylla på utskrift av ritning från nätet - så lika
var de.
Det finns alltså ingen som behöver bli utan om man nu inte gillar att skära och
limma.
Det enda vi saknar är ett riktigt understött ungdomsprojekt med uppläggning som
dataspel med poäng, banor, levels och rankinglistor.
Papa T. Thomas skönhet till modell skulle luftas.
Kör så det ryker. Kolla att det är rätt modellminne - OK. Alla roder kopplade
och flaxar - OK
Vad händer - skeven går åt fel håll. Sånt kan ju bara inte hända väl? Sådant har
nog hänt alla som har flugit några tusen gånger.
Bara en handfull - även i antal - lösa delar. Det går att laga för den som vill.
Men det kommer aldrig att bli nytt igen.
Lördag den 18 juni och ett kort besök på fältet för att kolla
stämningen.
Jag hade turen att komma så att jag kunde prata med SMFF ORDFÖRANDE BREDD och
redaktör för MODELLFLYGNYTT
Åke Karlsson, som förärade Ripaveckan med ungefär en timmes besök.
Självklart så blev det en kort intervju om redaktionsrådet och Bredd-gruppens
sysslor.
Det gäller nog att hålla sig väl med Åke som är med i MC-gruppen Steel Wheels.
Visst ser han grym ut?
Redaktionsråd är det inget direkt men Sven Pontan och Lova Bannister är med och
har åsikter på råmaterialet innan det skickas till tryck.
Själva breddgruppen har inte kommit igång riktigt enligt Åke som har haft fullt
upp med att själv sätta sig in i både breddjobbet och styrelsearbetet för SMFF.
En fråga är förstås vad Bredd egentligen står för och om det finns något bättre
begrepp än Bredd?
Ripa har ett minimöte med delar av inre styrelsen - är det viktiga frågor månne
- ska det regna eller ska vi flyga? Inte flyga.....
Det ryktades om en häftig skalamodell och warbird - J21. Frågan är om det är JET
(R-varianten), men denna hade en plettenberg med 10 celler så det är OK både
mede propp och turbin. Detta visade sig vara A-varianten och byggaren som lagt
dryga 2500 timmar redan har tillgång till de riktiga ritningarna. Ska planet
provflygas tro. Den önskade testpiloten var inte på Ripa men så har vi ju Per
Pålsson som lyckas flyga det mesta så att det ser enkelt ut - då är man riktigt
skicklig. Vi får se om det kommer bilder på en provflygning.
Kanske halva byggtiden har gått åt enbart till att få ställen i riktig skala.
Vem vet hur framhjulet fungerade på originalet?
Det sitter en swivel långt ner på fjäderbenet.
Ripas tvärbana används flitigt för segel. Det är helt Ok att dra upp F3B, F3K
eller andra seglare som BP
utan att det stör motorflygarna på längsbanan.
Den här Ceres har bytt ägare under veckan och har nu hamnat i Emmaboda.
Nye ägaren som tidigare flyger IMAC och F3K tränar nu in sig på
perfekta F3B-starter med winch.
Det är riktigt mycket höjdvinst efter urkoppling - SNYGGT!
Louie och Mats på Kristianstadbladets Web-TV
http://www.kristianstadsbladet.se/webb-tv/800B7004/ (Tack för länken Johan).
Thomas Berggren delar med sig av lite foton: Först lite av Thomas plan denna
veckan. Fotograf även Mr J - Mats Johnsson?
Och så klart lite bilder från JUL-I-AFTON där vissa är mer seriösa med jultemat
än andra.
Det är en dag i morgon så det får bli de små flaskorna i kväll - och så lite
julmust.
En sådan fin aftonbild
Fotografen själv blir fotad.
Robban har kalla fötter och tar sig inte vatten över huvudet. Men var blev den
fina Hulk Hogan mustaschen av?
Lite bilder med text från Ordföranden själv - Mats Erlandsson
Jul i afton på Ripa 2015
Kivika Biggles på plats
Lotterierna såldes snabbt i år
Mats stöttar Peter som moralsikt stöd
Ola Olofsson Trelleborg gör klart för flygning
Peter Pettersson från Tomelilla får får en lektion av Mats Ottosson, efter ett
uppehåll på 30 år är Peter modellflygare på nytt ny med både lina och RC
Staffan Ekström , flerfaldig svensk mästar i action
Tommy och Britt Segerdahl i samspråk med Bosse Rundberg
7 ton tung maskin för 130 miljoner
Flaggan i topp, när sjöräddningshelikoptern kom till Ripa
Fredagen bjöd på bra väder och mycket publik