Lördagen den 2 juli. Efter en regning
förmiddag så klarnade det upp lagom till inledningen av 60-årstävling i
Wakefieldklassen. Det var Sune - som inte behöver någon presentation men som
vann
världsmästerskapet i Wakefield 1951 - Stark, som fick inviga
dagens tävling med tre tips : 1 En bra modell är inte fel... 2 Otur ska man försöka undvika... 3 hrmm - jag hade nog tänkt ut något men .....
Det italienska "landslaget" ställde upp på vår fina tävling. Det var många danska ekipage på deltagarlistan. Det var en kopia byggd av vinnarmodellen från 1951. Ett snyggt bygge i vitt som är lätt att se både i luften och på marken när man ska söka efter landning. Åke "Torekov" Gustavsson försöker kalla samman alla deltagare (även italienska) till samling för att delge dagens program. Wakefield startade långt innan 1951 men det
var året då första officiella världsmästerskapet flögs. Redan 1911 hade Sir
Charles
Wakefield donerat det första vandringspriset i klassen. Minimivikt 227 gram (8 ounce). Större delen
av denna vikt ligger normalt på motorn som kan väga runt 80-140 gram. Ett
vanligt diskussionsämne är "Hur många trådar har du i din motor?"
Modellen ska starta från marken (på eget hjulställ från startbana). Man kan
jämföra med de moderna F1B-maskinerna med otrolig teknologi och bara en
bråkdel av gummibandsmängden mot förr.
Under sena eftermiddagen kom det en
överraskande regnskur |