Denna helgen var det mycket att välja på :

Närmast så är det OT-SM på Rinkaby.
Åke ringde och skulle premiärflyga sin CUB
I går kväll kom det inbjudan till Hang-Combat på Hovs Hallar.
Skånes Sportflygdag på Thulinfältet i Landskrona lockade förstås också.
Prognosen för Båstad visade 3-5 m/s vilket var ett par meter mindre än i går kväll så det var ett osäkert kort även om det säkert hade varit mest action.
En runda ut till OT-SM blev det i alla fall.
















SM ska ha ordning och reda - det ser väldigt fint ut.
Flygarna är ofta pedanter med snygga kartonger och väl ordnat . Det behövs för man kan inte tävla om man inte kan trimma. laga och justera.



















Den populäraste klassen är nog gummimotor-modeller. Allt från väldigt små skalamodeller till stora saker med många meter snodd som har lätt att trassla ihop sig.























Man kan ibland undra om det är flygarna eller modellerna som klassas som "oldtimer" - en kommentar som hördes var att medelåldern nog var närmare 80 än 60 men det var säkert lögn för man kunde hitta yngre tävlande också.






















I och för sig så tror jag nog att man får ha en stor erfarenhet i sig för att så smidigt kunna flyga i det väder som bjuds. Tävlingen började redan på fredagskvällen då regnet var tungt.












Även om det är SM så kommer det gärna entusiastiska flygare från våra nordiska grannländer. Danmark var föståeligen väl representerat på grund av närheten.








Man kan förstås ha förbränningsmotorer även till friflyg - populärast är nog dieselmotorer som tänder på kompression i stället för med glödstift. Eter och fotogen är beståndsdelar som gör att det går bra. Eter är väldigt svårt att få tag på så Dieselmotorer är inte så vanliga annat än bland entusiaster.