Hemma hos - Martti Bogdanoff
Jag vet inte riktigt när jag första gången träffade Martti men
det har varit på SMOS oldtimerflyg i Rinkaby.
Vissa personer imponeras man av och Martti är en av dem.
Fältreparation av oldtimerflyg är nog inget man tänker på som enkelt. CA-lim,
epoxy, tejp med mera är bannlyst. Balsalister, förfabricerade små plywoodbitar,
färdiglackat och spänt japanpapper och balsalim är några saker som finns med.
Balsalim torkar snabbt och om man spär det lagom mycket med aceton så går det att använda
som lack vid lagning av pappersklädsel. Martti verkar alltid ha tid att svara på
frågor även om det behöver lagas under en tävling. Stressen ligger nog väl dold
om det finns någon.
Jag har några "idoler" som jag gärna vill besöka och nu hade jag en orsak. Jag letar efter en dansk nybörjarmodell i segelflyg som fanns i Truedssons katalog i slutet av 50-talet och under 60-talet. Modellen heter Kvick och är konstruerad av dansken Svend W Bang. Jag har sökt på forum och via SMOS för att hitta en ritning men utan resultat. Jag fick tipset att kolla med Martti som har jobbat hos Truedsson och vid OT-SM 2014 frågade jag om jag fick komma på besök. Det gick bra och nästa lediga dag från jobbet så blev det en tur genom Skåne till Limhamn där Martti bor.
Högst upp i ett gammalt hyreshus bor Martti. Grannar är ett dagis med
små barn som verkar väldigt lyckliga.
När Martti öppnade dörren så var det fullt med grunkor som jag hade förväntat
mig.
Jag har hört att om man har mindre än 30 modeller så tar man inte sin hobby på
allvar. Martti tar verkligen sin hobby på allvar med den måttstocken.
Är det oartigt att fråga om härkomst? Det är ju inte precis Anders Andersson man pratar med. Martti kom som krigsbarn från Finland. Som han sa med en lapp på bröstet där hans namn och nummer stod. Martti skulle hamna hos en familj på söderslätt men hamnade någon vecka hos en släkting till hans nya familj i Limhamn innan hans nya familj kunde komma och hämta honom. Efternamnet är inte finskt utan ryskt från hans farfar som kom längre österifrån men hade kommit över gränsen till Finland. Inte ett svensk ord i bakfickan men med en ny kompis som var sommarbarn så gick det att lära sig ord för ord. 4 år i svensk skola efter 2 år i finsk. Att plugga var inte Marttis passion, däremot flyg och modellflyg. Trelleborg var närmast och där började det flygas med friflyg och linflyg 1948. Första motorn var en svensktillverkad Västerås-Komet som kostade 60 kronor. Det var mycket pengar på den tiden. Bondgården på slätten var inte så kul så när Martti hade chansen så åkte han tillbaka till Limhamn och jobbade på släktingens handelsträdgård. Det var inte så kul så Martti hyrde ett rum med mat tillsammans med några kompisar. Via modellflygklubben i Limhamn lyckades han få jobb på Sven E Truedssons modellfabrik 1951, 17 år gammal, där han var kvar i 16 år. Truedsson startade sin modelltillverkning redan 1938 och det var figursågade träbitar som man slipade till och hade som prydnadsmodeller. Sven E Truedsson var modellflygare och Svensk Mästare med en modell som hette GP Sport och hade en spännvidd på nästan 2 meter. Martti berättar att han höll uppe med modellflyget från 1956 och 22 år, men från 1978 blev det modellflyg igen, fast egentligen är det nog bygge som är den riktigt stora passionen. Man måste ju få tiden att fyllas ut med något kreativt och vädret tillåter ju inte att man flyger alltid.
Marttis första motor var en sådan här.
Första rummet - Frågan är om en heldag hade räckt till för att
kolla alla modeller här inne,
men jag gissar att man bara hade kommit halvvägs.
En av mina favoriter sedan intresset vaknade - Fieseler Storch.
Denna var nog försedd med en .15 glödstift
RC-motorhörnan som nog är den minst utnyttjade.
Denna Thunderbird har Martti byggt som skyltmodell hos Truedsson.
Han fick modellen efter att företaget lagt ner.
En annan Thunderbird med transparent klädsel
Det här hade varit något att komma med på en "Cubbaträff".
Antikhörnan!! Pojkracerbilar hade man nog inte kunnat
skriva i dag?
OJ! Det finns mycket mer att önska till Modellflygnytts
tidningssamling. 30-40-talstidningar från KSAK. INGE! har du dessa?
Sängkammaren
Materialförråd
Är det en kopia av första modellen?
En tysk byggt helt av ölburksplåt.
Jag undrar om det är någon del av modellflyg som saknas här i
Limhamn.
Efter ett par timmar så var det dags för lunch och efter det åkte
vi till Marttis favoritfik för en kopp kaffe.
Där hittar man Martti på eftermiddagarna tillsammans med sina kompisar. Det är
ofta musik och när vi gick så hade orkestern samlats.
Piano, bas, trummor och ibland några fler instrument med musiker så att Martti
kan känna sig ung. Någon i gruppen var 96 år !!
Självklart så har Martti några av sina leksaker i taket på fiket.
Det har varit mycket gummimotor för Martti men han funderar
allvarligt på att börja med segelflyg, då förstås oldtimerklasserna.
Det är bara att se fram mot nästa års tävlingar.
/ Patrik Gertsson 2014-08-15
Nytt besök hos Martti på sportlovet 2015
En raritet? Allra första numret
av tidningen Kvällsposten som Martti sparat. Martti jobbade som tidningsutbärare
för att tjäna lite extra.
Hallen glömde jag att utforska närmare vid första besöket - Olika varianter
av Höken?
Ett
knubbigt plan byggt från ritning i en amerikansk tidning. Detta planet var
avsett för RC men Martti hade ingen anläggning då så planet är fortfarande
ofluget.
Vad är
detta? Avklätt av Martti för att möjligen hamna på museum. Klädseln var så skör
att man kunde blåsa bort den.
Ett mekaniskt underverk där styrstagen är
kopplade till fungernade styrspakar i sittbrunnen.
Diplom från en
flygmodellutställning 1921
Betydligt modernare
är Marttis senaste bygge av Mr Mulligan.
Dagens ärende var
egentligen att få låna lite gamla tidningar från 50-talet - nu ska det skannas
..
Och jag här ännu inte fått kolla i källarförrådet som enligt rykte ska
vara värt ett besök - Det får bli nästa gång.
Nu kommer alltså boken Modellplankonstruktion från 1947 skriven av Sigurd
Isacson
Lim - Klister - nej på den tiden hette det uppenbarligen pappers-cement. Kan vi
hitta katalogen du beställde från?
Gamla tidningar finns det i mängd och vid nästa besök så blev det till att
byta de som lästs och skannats mot nya rariteter.
I en tidningsmapp hittades ett diplom från Ålleberg.
Extra - från Oldtimer-SM 2013
Martti trimmar sin Nilborn Wake
Extra :
Truedsson GP Special
Bild från OT-SM 2013
Ritning i pdf
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=940731