Tore Nilsson med passion för modellmotorer. Text av Tore Nilsson Sundsvall
Oktober 2014 / Patrik Gertsson

MOTORLISTA

1 Meteor typ D 21*28,5 mm 9,87 cc
En Rudolf Tegströmkonstruktion från 1946- Byggbeskrivning i TFa 1947. Kunde byggas som diesel eller tändstiftare. Min variant är en specialversion av Diesel men med baklocksinsug. Jag har renoverat och justerat detta köp från Göteborg.

2 Speedmotor 26*18,6mm  9,875 cc
Egen konstruktion bestående av ABC-cylinder o vevstake från Gert Nilssons Rossi 80. Ser lite klumpig ut pga att jag inte hade någon bra aluminium till vevhuset utan tog vanlig aluminium. Ej provad vid höga varvtal men går lätt att handstarta.

3 Kratmo 10 22*25 mm 9,5 cc
Tysk motor från 1939-40. Presenterad i Tfa juni 1944 (som en svensk konstruktion). Har fast tändinställning vilket kan vara tveksamt. Har provat den flera gånger men vill gärna nypa fast.

4 Rudi / 10 22*20mm 9,9 cc
En annan R Tegströmkonstruktion från 1945 presenterad i Teknik & Hobby juli 1945. Stålkolv direkt i aluminiumcylinder (mycket tveksam konstruktion). Var ett vrak som jag ej visste vad det var förrän jag fick tag på tidningen någon gång 1989-90.

5 4-taktare 24*22mm 9,95 cc
Egen konstruktion från Bromöllatiden 1983. Har byggts om med nytt vevhus frambox mm. Den motor som varit mest lättstartad av alla jag gjort. Gick igång på 3e slaget!

6 Hobbyförlaget och senare Hobbex miniatyrbensinmotor 20*24mm 7,54 cc
Jag tillverkade denna genom att omarbeta et vevhusämne från motor nr 3 Den uppför sig lika illa

7 Mancani M20E 14*24mm 3,68 cc
Byggd av en tysk från originalritning 1944 (pubicerad i tysk och fransk tidning under kriget) och fann att den ej fungerade. Modifierade ritningen så att den gick. Har ej provat denna motor

8 Speedmotor 21*18mm 6,24cc
Egen konstruktion i ett reparerat vevhus (OS max 40) Ej startad.

9 MAN Diesel 1948 16,67*18,256mm 3,94 cc
Presenterad i Model Airplane News 1948 med ritning och beskrivning. Ej provkörd

10 Simplex MkII 17,4752*17,4752mm 4,2 cc
Åter igen publicerat i MAN april 1947 Ej provstartad.

11 Komet 13*18mm 2,4cc
Kopia från originalet Har startats och går utmärkt. Tillverkad 1992

12 Mills-typ 13*18 mm 2,4 cc
Egen konstruktion med Mills 1,3 som förebild - ej startad.

13 Monsun 12,8*19 mm 2,44cc
Danmarks första Diesel påstås det från 1945. Tillverkad i litet antal. Kung Fredrik fick 2 st. Vevhuset har jag tillverkat av en aluminiumklots medelst sågning, filning, borrning, svarvning och polering. Blev senare serietillverkad under namnet Thorning III. Enligt vissa uppgifter en sämre variant. Enda likheten var förgasaren. Ej startad.

14 Rogstadiusdiesel 12*18 2,04 cc
Presenterad i TFa kring årsskiftet 1943-44som TFa-dieseln. Vevhusets gjutning fick jag av en arbetskompis i Bromölla. Förmodligen gjuten i IFÖ:s gjuteri på 40-talet. Jag tillverkade motorn 1979 Körd och fungerar bra.

15 Sprint 14 15,13 mm  2,3 cc
Egen konstruktion (min första) baserad på vevaxel från Jena 2,4 diesel tillverkad hos Carl Ziess. Cylinder och kolv från Super Tiger. gick alldeles utmärkt 24000 rpm

16 T/R-motorförsök 15*14 mm 2,47 cc
En inspiration av Br Metkemeijers motor med frontbox av stål. Tillverkad 1772, Startad och befunnen ganska medioker.

17 Tn-12 15*14mm 2,47 cc
Tillverkad 1997

18 TFa:s ettriga 2-taktare 13*16mm 2,12 cc
Presenterades i TFa aug 1940. Ser ut att vara en förminskad Brownmotor. Har ej startats

19 Blitz 12,14 mm 1,58cc
Jag tror att ritningen är från 1953 eller så. Kunde byggas vanligtvis som diesel eller glödstift. NOrmalmotorn har bara en överströmningspåort och avgas men en specialare medlägre frontbox och med 3 portar kunde också göras. Den tillverkade jag. Har ej provkörts.

20 Little Dragon 11,64*9,525mm 1,01 cc
Presenterades i MAN okt 1950 som jag köpte på torget i Sundsvall i Pressbyråkoisken. Del 2 skulle komma i novembernumret men den tidningen dök aldrig upp. Sen gick tiden ända till 1989-90 då det visades att Rolf Sundin hade detta nummer. Då satte jag igång. En jobbarkompis byggde en förstorad variant på 2,5 cc men ingen av motorerna gick att få igång. Sedemera har jag fått reda på att kolven var felritad.

21 Ett pyromanoffer. 0,8 cc
Baby Bee med TD-cylinder och nytt baklock med TD-insug. Ej provkörd.

22 Egen konstruktion 6*8mm 0,2262 cc
Byggdes 1979 Har körts och fungerar bra med rätt bränsle.

23 Minstingen 5*5 mm 0,098 cc
Egen konstruktion. Frontinsug och bakutblås. Två överströmningskanaler och en boostport fram. Denna motor slet jag och Evert med i flera omgångar tills vevaxeln var slut. Ny vevaxel men inte något liv i motorn. Olika bränslen provades. till slut fanns bara inkörningsbränsle för S.T. Diesl kvar Då gick den igång.
38 Risinolja, 35 Eter, 30 fotogen, 3 Amylnitrat

 

En tidigare artikel om Tores motorer från januari 2013 länkades till SMF forum i en tråd om 7 sorters kakor.

Tore syns till höger i bilden nedan