Everts Linflyg Hur flygintresset uppstod är kanske inte helt klart men under andra världskriget kom det förstås lågt flygande jaktplan genom dalen. Det fanns förstås tekniktidningar och där fanns det en hel del om modellflyg som då "sponsrades" av militären som ett pr-sätt att få flera intresserade av "uppfostran" med flyg för eventuell värvning till försvaret.
Som brukligt på den tiden så byggde Evert någon
friflygmodell som skulle trimmas och tog väder för att försvinna i fjärran. Sigurd Isacson var också en inspiration och det handlades modeller och Jetexmotorer via postorder. Kärleken kom och då behövdes en lägenhet. Det blev Näsby Gamlegården någon gång på 60-talet. En dag hörde Evert ett bekant ljud av ettriga tvåtaktare utan dämpare. En promenad till närliggande militärfält gjorde bara ljudet svagare så andra hållet blev det. En bra bit bort vid ishallens stora grusfält till parkering stod det ett gäng pojkar och flög linkontroll. Evert som för dem räknades som gubbe kom fram och pratade. Han berättade att han hade lite plan han hade byggt. Det blev till att gå hem och packa bagaget på Saaben full med plan och köra ner till ishallen. Det gjordes stora ögon över samlingen plan och det skulle provflygas. Det gick bra men Evert fick tips av en yngling att han skulle fästa 5 gram bly längst bak för att planet skulle bli ännu bättre att göra konster med. Det blev till att skaffa villa och det blev i Bromölla där Evert har jobbat på IFÖ-verken där han blev proffs på att glasera porslin. Det var lite långt till Kristianstads Modellflygklubb som låg bekvämt nära när han bodd i Näsby. Evert tyckte att det var dags för en klubb i Bromölla så 1970 startad han en klubb som var underavdelning till MHF Ungdom i byn. I stort sett samtidigt startades det en modellflygklubb ett par kilometer bort i byn Nymölla men de hade ingen vetskap om varandra då. Linflyg och inte radio, liksom en orsak att det inte blev en militär flygbana kan bero på att Evert bara ser med ett öga. Det var en olycka med ett gevär som kunde slutat mycket värre. Ett slutstycke kom farande och fördärvade höger öga. Mitt första möte med Evert var i juni 2005 då jag för första gången besökte Modellflygklubben Snobben i Nymölla. Då var det handluns som var på gång och på första bilden syns Evert förberedd med tidtagarur i fickan.
Med ett brinnande modellflygintresse följer
också ofta en vilja att sprida kunskapen vidare till ungdomar och Evert
hjälper gärna till när det gäller friflyg och linkontroll. Det han inte har
lärt sig genom åren när det gäller byggteknik och material behövs inte i det
första taget. Förbränningsmotorer och då tvåtakts glöd och diesel är en
passion. Det har fixats många motorer med hjälp av Evert gamla bänksvarv.
Evert läser allt han kommer över när det gäller
flyg och modellflyg - på svenska eller danska ska det vara. Intresset för linflyg runt i klubbarna är inte stort så Evert håller sin aktivitet hemma i huset i Bromölla där han bygger när trädgården och de andra viktiga sysslorna inte hindrar. Att bygga håller hjärnan i trim så det är viktigt att inte sluta även om det blir många modeller. Material kostar men det brukar hamna lite kartonger med gamla glödstiftsmotorer på annons då och då. Är de i lämplig storlek kan de hamna hos Evert som entusiastiskt tar itu de gamla "liken" och kontrollerar. Är det rimligt bra kondition i kolv och cylinder så kan det mesta fixas med svarven och lite packningar som kan tillverkas.
Hösten
2012 var extra deppig och inspirationen låg på nästan noll. Då behövdes lite
uppmuntring i form av fika och ett gäng motorer som kanske kunde passa
till några nakna kärror i källaren. Tanken var från början att ta med lite
plan till en nostalgikväll och sälja av för att minska lagret i
källaren.....
Är du intresserad av att börja? Evert har
färdiga plan att lära sig med och även häftigare saker att snurra runt med.
|
Detta är en modern skapelse från vintern 2013-2014. Ursprunget är en halvbyggd italiensk linkärra som i profil lite liknade en Mustang. Evert hittade en skiss på en SAAB som aldrig blev byggd för att kriget tog slut. |
En bild från mitten av 60-talet när Evert
bodde i en lägenhet på Gamlegården i Näsby. |
Och en bild från gräsmattan utanför huset i Bromölla. |
Det är så klart inte enbart linflyg som funnits. Det står en fin friflygtrunk (eller två) i källaren. Allts om behövs för ett ställa upp i OT-tävlingar i segel och gummimotor verkar finnas. |