Everts Linflyg

Evert Andersson föddes i februari 1935 på en gård utanför Arkelstorp i nordöstra Skåne.

Hur flygintresset uppstod är kanske inte helt klart men under andra världskriget kom det förstås lågt flygande jaktplan genom dalen. Det fanns förstås tekniktidningar och där fanns det en hel del om modellflyg som då "sponsrades" av militären som ett pr-sätt att få flera intresserade av "uppfostran" med flyg för eventuell värvning till försvaret.

Som brukligt på den tiden så byggde Evert någon friflygmodell som skulle trimmas och tog väder för att försvinna i fjärran.
Då var linkontroll säkrare - eller. En innergård mellan hus och längor. Elledning som passerade över gåden på väg in till huset. Instruktioner fanns det inga och instruktörer var det inte tätt med ute på landet.
Prova och hitta på var lösningen och till sist så flögs det faktiskt.
En lösning när man är ensam är att ha en ögla i bakkroppen på planet så att man kan fästa planet med en spik som dras bort med en tredje lina när man ska starta. Denna lösning har följt med på alla planen, fast till combatvingar behövs en startvagga som fästs på samma sätt om man inte har hjälp.

Sigurd Isacson var också en inspiration och det handlades modeller och Jetexmotorer via postorder.

Kärleken kom och då behövdes en lägenhet. Det blev Näsby Gamlegården någon gång på 60-talet. En dag hörde Evert ett bekant ljud av ettriga tvåtaktare utan dämpare. En promenad till närliggande militärfält gjorde bara ljudet svagare så andra hållet blev det. En bra bit bort vid ishallens stora grusfält till parkering stod det ett gäng pojkar och flög linkontroll. Evert som för dem räknades som gubbe kom fram och pratade. Han berättade att han hade lite plan han hade byggt. Det blev till att gå hem och packa bagaget på Saaben full med plan och köra ner till ishallen. Det gjordes stora ögon över samlingen plan och det skulle provflygas. Det gick bra men Evert fick tips av en yngling att han skulle fästa 5 gram bly längst bak för att planet skulle bli ännu bättre att göra konster med.

Det blev till att skaffa villa och det blev i Bromölla där Evert har jobbat på IFÖ-verken där han blev proffs på att glasera porslin. Det var lite långt till Kristianstads Modellflygklubb som låg bekvämt nära när han bodd i Näsby. Evert tyckte att det var dags för en klubb i Bromölla så 1970 startad han en klubb som var underavdelning till MHF Ungdom i byn. I stort sett samtidigt startades det en modellflygklubb ett par kilometer bort i byn Nymölla men de hade ingen vetskap om varandra då.

Linflyg och inte radio, liksom en orsak att det inte blev en militär flygbana kan bero på att Evert bara ser med ett öga. Det var en olycka med ett gevär som kunde slutat mycket värre. Ett slutstycke kom farande och fördärvade höger öga.

Mitt första möte med Evert var i juni 2005 då jag för första gången besökte Modellflygklubben Snobben i Nymölla. Då var det handluns som var på gång och på första bilden syns Evert förberedd med tidtagarur i fickan.

Med ett brinnande modellflygintresse följer också ofta en vilja att sprida kunskapen vidare till ungdomar och Evert hjälper gärna till när det gäller friflyg och linkontroll. Det han inte har lärt sig genom åren när det gäller byggteknik och material behövs inte i det första taget. Förbränningsmotorer och då tvåtakts glöd och diesel är en passion. Det har fixats många motorer med hjälp av Evert gamla bänksvarv. 

 

Evert läser allt han kommer över när det gäller flyg och modellflyg - på svenska eller danska ska det vara.
Det skrivs alldeles för lite om linkontroll i modellflygnytt så klubben prenumererar på tidningen Lina, men den är inte speciellt aktiv. Då får man förlita sig på att det skrivs lite i den danska systertidningen Modellflyvenyt där alla grenar har sina egna grenredaktörer. Detta verkar vara ett bra sätt att jaga fram lite reportage.

Intresset för linflyg runt i klubbarna är inte stort så Evert håller sin aktivitet hemma i huset i Bromölla där han bygger när trädgården och de andra viktiga sysslorna inte hindrar. Att bygga håller hjärnan i trim så det är viktigt att inte sluta även om det blir många modeller. Material kostar men det brukar hamna lite kartonger med gamla glödstiftsmotorer på annons då och då. Är de i lämplig storlek kan de hamna hos Evert som entusiastiskt tar itu de gamla "liken" och kontrollerar. Är det rimligt bra kondition i kolv och cylinder så kan det mesta fixas med svarven och lite packningar som kan tillverkas.

Hösten 2012 var extra deppig och inspirationen låg på nästan noll. Då behövdes lite uppmuntring i form av fika och ett gäng motorer som kanske kunde passa till några nakna kärror i källaren. Tanken var från början att ta med lite plan till en nostalgikväll och sälja av för att minska lagret i källaren.....
.....................
Tanken var god men intresset tog fart för fullt i stället. Planen i källaren var ju inte tänkta för precis dessa motorerna så det sattes igång med nybygge i stor skala. 
En låda motorer från Göteborg.
En låda från Borlänge.
Det gäller att hålla på så länge man kan.

Är du intresserad av att börja? Evert har färdiga plan att lära sig med och även häftigare saker att snurra runt med.
Evert plockade fram lite papper med tips som du kan läsa via denna länken.

Skrivet av Patrik Gertsson april 2014


Detta är en modern skapelse från vintern 2013-2014. Ursprunget är en halvbyggd italiensk linkärra som i profil lite liknade en Mustang.
Evert hittade en skiss på en SAAB som aldrig blev byggd för att kriget tog slut.
 
En bild från mitten av 60-talet när Evert bodde i en lägenhet på Gamlegården i Näsby.

Och en bild från gräsmattan utanför huset i Bromölla.

Det är så klart inte enbart linflyg som funnits. Det står en fin friflygtrunk (eller två) i källaren. Allts om behövs för ett ställa upp i OT-tävlingar i segel och gummimotor verkar finnas.