Fotografier tagna av Evert Andersson Bromölla  ett kuvert säger 1966 sedan går det säkert framåt.
Oktober 2014  / Patrik Gertsson   Har du mera information till bilderna så skriv till webbmaster@modellflygnytt.se
Identifieringshjälp av bland annat Lars Helmbro via Mikael Bohm.

1967
                      Fru och dotter Nielsen  Gunnel   Siv med Rickard Andersson Valter son Nielsen och Denis Nielsen


Bild55

Bild56


1967 - Rune Svenningsson "Runtronic"    - Det var ett SM i RC-V på Rinkaby vilket är refererat i Modellflygnytt nr 5 1967
Rune Svenningsson från Jönköpings läns MFK tävlade med en Skylark med Digitron radio och OS29 motor med 10*6 propeller

Bild61




Kan detta då vara Kurt Hildingsson Oskh Esk som med en Vagabond kom på 11 plats, Radio FM10 och motor OS40 med en 11*4 prop. Hjälpare Eje Nilsson.

Men vad är detta för konstig skapelse? Skjutande propeller på vingen.
Ulf Hamle Kronobergs MFK " hade en "flygbåtsbetonad modell" som flögs med en Grundig radio, OS 35 med 9*6 propeller.       Mats E jeans ;-)

En efterlysning i Växjö gav lite mera information om Ulf. Berättat av Rolf "Roffe" Åsberg : Det finns hur många historier som helst om Ulf som inte finns med oss längre, han gick bort för ett antal år sedan. Han kom på sin Vespa med släp till fältet och åkte även till Helsingborgsträffen med detta fordon varje år, nåja någon gång tog han sin Fiat 127 ...
Den roligaste historien som jag filmade var när han monterat en bromsfallskärm på en hederlig Multikärra från 80- talet. Alla på fältet stod med spänning och tittade när Ulf flög, när han kom till landningen och var på final kanske 5 meter över marken utlöser han bromsskärmen och kärran går 90 grader rakt i backen vid fältkanten, vi log nog lite allasamman och Ulf skrattade faktiskt också det såg bara för komiskt ut. Jag har letat efter denna videofilm många gånger men kan ej hitta den, Uffe kanske tog med den till himlen... Uffe utmärkte sig alltid med udda grejor... en profil som gick bort för tidigt..
Bonusbild på Ulf - tagen av Paul Löfgren - Kärret i Växjö?


Kan det vara denna kärran Lennart Olsson drog släp med på SM?                    Crusader med Enya 60

Bild60

         Bild54

Bild59


1967 Utställning på Hemgården kristanstad
Över draken står det ABSOLUT INGET FÖR NYBÖRJAREN bygge av Olle Olsson Degeberga







1968
Lennart Olsson


1969
Bild 3 och 4 - SMFF 1 ? Men liknar nog Denis Nielsen 1969 på Rinkaby


Bild42 Dennis Nielsen med son och en Graupner Dandy1969


1970
Peter Åström 1970 vinterflyg på Ivösjön?

Bild   2-motorigt - var det Kenneth Lundquists specialitet 1970?



Kenneth med Nisse Hoffman som hållare

Bild 5 - en ung Mats Erlandsson Degeberga med sin Graupner Taxi

Bild 6 Anders Cederlund med Lars-Bertil Svensson som åskådare.

Bild 7 Nisse Hoffman med Caravelle


Bromöllas juniorer 1970 med Lucia




1971
Gert Nilsson 1971

Gert Nilsson

Bild 10 11 12 Lennart Thomasson Bromölla



Bild 13 14


1971 hade man flyttat över till den norra sidan av östra fältet på Ripa

Ripa sommarläger 1971 - Bromöllagänget



Rickard A                Per Nilsson    Lennart Thomasson


1971  Lennart Thomasson, Mart Bengtsson Lars Svensson Meijer med en Spitfire linkontrollkärra


Bild 15     Stefan Blomgren - Tore Nilsson - Bengt Blomgren

Bild 16 17 18


Modellutställning 1972 i skyddrummet under skolan vid Tianshallen i Bromölla






Lars Liljenberg visar en stuntkärra


Bengt och Stefan Blomgren,  Tore Nilsson

Tore med son?


Stefan Blomgren


Prisutdelning i liten friflyg segelklass       Hålfeldt               Kurt Persson

Bild35

Bild36

Bild37

Bild38

Bild39

Bild40

Bild41

Bild43 Lars Andersson Limhamns MFK

Bild44

Bild45 Bengt Blomgren

Bild46

Bild47

Bild48


Vinterflyg 1972 på Ivösjön. Ett plan gick genom isen med propellerns som vek ut sig som ett ankare under isen.

En lånad aluminiumbåt blir räddningen




Så här ser juniorerna ut i Bromölla 1972 - MHF-Ungdoms modellflygklubb - ordning och reda så klart.

Bild50 Utanför skolan i Bromölla


Bild51

Bild52 Tore



Bild 28 och 29


                                                                                                                           

Bild70


Bild71 Nisse Hoffmann

Bild72

Bild73

Bild74 En "Göteborgare - AKG

Bild75 En annan Göteborgare AKG -Kanske en DFH - Den Flygande HyvelBengten Lundström med SE-205 som SMFF-nummer

Bild76 Denis Nielsen Lennat Olsson och Nisse Hoffmann

Bild77 Lennart Olsson SE-345

Bild78                                                 Evert Andersson                                Bengt Blomgren                               Tore Nilsson
                                                    Jan Nilsson                                               Stefan Blomgren                               Ulf Eriksson

Bild79  Lennart Thomasson - Edén - Evert A -                                                                                   Lars Meijer
                                                                                       Per Nilsson                                                 Liljenberg

Bild80 När Bromölla MFK bildades 1970  Frank - Lennart Thomasson - Evert Andersson - Edén - Lars Svensson (Meijer)

Bild81 Peter Åström Sölvesborg, Evert Andersson Bromölla och Sölve Valström

Bild82

Bild83       - Per-Olof Nilsson - Tore Nilsson - Pär - Jan Nilsson



Bild84

Bild85 Evert Andersson i en SK 12

Bild86 K-jagaren

Bild87

Bild90 Stefan Blomgren, Tore Nilsson och Bengt Blomgren

Bild91 Lars Svensson (Meijer) och Richard Andersson

Bild92 Esbjörn Strömkvist MFK Gripen Klippan med egen konstruktion Röda Kvarn

Bild93

Bild94 Esbjörn Strömquist

Bild95 Nisse Hoffmann


Bild 1 - skalabyggare med CUB - Kanske Jan Levenstam

Nisse Hoffmann och Anders Cederlund

Lennart Thomasson bygger en Spitfire?

Strandängen
Björn Magndahl,  Lennart Thomasson, Mart Bengtsson, Richard Andersson, Lars Svensson Meijer

Wilhelmsson och Nisse Hoffmann med Spitfire

Denis N håller till Nisse H


 

ref

205
345 Lennart Olsson (Malmö)
609
675 Jack Strömquist
676 Esbjörn Strömquist
1403
1493 Peter Åström
1713 Nisse Hoffmann
1714 Denis Nielsen
1719 Ander Cederlund?
5196 Bengt Blomgren
5643 Lars Liljenberg
5637 Lennart Thomasson
7744 Tore Nilsson
8024 Björn Magndahl

 

VILKA RC-KLASSER FANNS

EM 1958
RC-1 : Motormodeller med flera kanaler (multi)
RC-2 : Segelmodeller med flera kanaler
RC-3 : Segelmodeller med en kanal
RC-4 : Motormodeller med en kanal – Erik Berglund vann klass RC-4 med RC-Viking och Telepilot

1960 – SM
Klass 1 = multi - 3 deltagare
Klass 3 = sidoroder - 18 deltagare
Klass 5 = sidoroder och motorkontroll - 5 deltagare

RC-3 motorkontroll tillåten från 1964
RC-5 slopad som klass from 1964

1967 - SM  RC-5 presenteras som en ny klass

Kommentarer från Kjell-Åke "Tjolle" Elofsson :
Hej! Har just kommit hem från Tyskland, där huvudsyftet var besök på den årliga mässan Faszination Modellbau i Friedrichshafen. En fantastisk tillställning för alla modellbyggare i 5 stora hallar samt pågående uppvisningar både inne och ute. Tysklads motsvarighet till SMOS brukar alltid ha ett jättestort bord mitt i modellflyghallen med modeller samt en monter i anslutning där dom säljer ritningar, visar filmer mm från sin verksamhet. Årets upplaga var inget undantag, tom lite större än tidigare från antikflygarna, som dom kallar sig.

Nu till svaret:Trevligt att det är någon som fortfarande intresserar sig för oldtimer RC. För att göra en lång historia kort citerar jag valda delar av Svenska modellflygregler från 1 jan 1961. Utgivna av KSAK.
Sektion IV. Särskilda bestämmelser för radiostyrda modeller, tävlingsklasser.
RC I motormodeller med flera kontroller (VM-klass).
RC II segelmodeller med flera kontroller.
RC III motormodeller med en kontroll (funktion).
RC IV segelmodeller med en kontroll (funktion).
RC V motormodell med en roderkontroll och en motorkontroll. (Svensk försöksklass).

Så långt utdrag från reglerna. Den enda klassen av ovanstående som finns kvar idag är ju RC I, men den döptes om av FAI i slutet av 60-talet och heter idag F3A. Mig veterligen har det varken tävlats i RC II eller RC IV i Sverige. RC V kanske kräver en liten förklaring, eftersom det har funnits två olika klasser med den beteckningen. Den som gällde 1961 bestod av en form av ”slalomflygning” mellan portar, limbo över/under hinder föregångna av touch and go mm, inklusive tidtagning. Den klassen har jag gjort fruktlösa försök att återinföra. Personligen tycker jag att det vore mera i SMOS anda att ta upp den igen i stället för att hitta på ny konstiga klasser som aldrig har funnits. Man kan leda hästen till vatten men inte tvinga den att dricka!

Den ”nya RC V” var helt annorlunda. Det måste ha varit en generaltabbe av SMFF att överhuvudtaget kalla den RC V, eftersom den inte hade något med den gamla klassen att göra, bara skapa förvirring när man går tillbaks historiskt. Jag tror att klassen kom till efter vårt RC I-VM 1965. Man ville skapa en klass mellan RC III och RC I så att steget inte blev så stort. Flygprogrammet var valda delar ur RC I-programmet (ungefär hälften). Så långt var väl allt ok. Man kunde kallat klassen t.ex RC I novis eller något liknande, men sedan kommer det mest idiotiska av allt: modellerna fick inte vara utrustade med skevroder! Eftersom det ingick både rollar och ryggflygning i de valda manövrarna blev ju syftet att göra en enklare klass det motsatta. Det var ett fåtal piloter, t.ex bröderna Strömquist, som lade ner mycket tid och arbete på att utveckla specialmodeller som kunde rolla utan skevroder. Det krävdes dessutom en perfekt koordination och massor av träning. Redan bröderna Wright fattade att det krävdes någon form av styrning i rollplanet. Vem som låg bakom denna vansinniga klass vet jag inte och tack och lov blev den kortlivad. (Strömquistarna blev fö ganska framgångsrika RC I flygare och sedan skalaflygare, dock med skevroder.)

Jag hoppas att mitt försök till förklaring har haft avsedd verkan. Själv började jag min RC-bana i RC III 1963 på Rommehed med en Falcon 56. Flög sedan RC I från 1966 med bl.a Kwick-Fly. 1972 flögs den första skalatävlingen i Sverige på F8 Barkarby. Jag råkade vinna med en Tiger Moth och detta gjorde att jag så att säga hittade hem. För att inte bli fackidiot har jag ju dessutom (med viss framgång) tävlat i segel och även fuskat i pylon. Lite om min egen klassförvirring om någon skulle vara intresserad.

Youtube - 1930-1960

Youtube 1950-1960

Youtube - 1-kanalig (hick-hack)

Youtube - 1-kanalig (hick-hack)

Youtube - junior60 - el -  multi - 2,4

http://rcflightline.com/rc-history/