Fotografier tagna av Evert Andersson Bromölla ett kuvert säger 1966
sedan går det säkert framåt.
Oktober 2014 / Patrik Gertsson Har du mera information till
bilderna så skriv till
webbmaster@modellflygnytt.se
Identifieringshjälp av bland annat Lars Helmbro via Mikael Bohm.
1967
Fru och dotter Nielsen Gunnel Siv med Rickard Andersson Valter
son Nielsen och Denis Nielsen
Bild55
Bild56
1967 - Rune Svenningsson "Runtronic" - Det var ett
SM i RC-V på Rinkaby vilket är refererat i
Modellflygnytt nr 5
1967.
Rune Svenningsson från Jönköpings läns MFK tävlade med en Skylark med Digitron
radio och OS29 motor med 10*6 propeller
Bild61
Kan detta då vara Kurt Hildingsson Oskh Esk som med en Vagabond kom på 11 plats,
Radio FM10 och motor OS40 med en 11*4 prop. Hjälpare Eje Nilsson.
Men vad är detta för konstig skapelse? Skjutande propeller på vingen.
Ulf Hamle Kronobergs MFK " hade en "flygbåtsbetonad modell" som flögs med en
Grundig radio, OS 35 med 9*6 propeller. Mats
E jeans ;-)
En efterlysning i Växjö gav lite mera information om Ulf. Berättat av Rolf
"Roffe" Åsberg :
Det finns hur
många historier som helst om Ulf som inte finns med oss längre, han gick bort
för ett antal år sedan. Han kom på sin Vespa med släp till fältet och åkte även
till Helsingborgsträffen med detta fordon varje år, nåja någon gång tog han sin
Fiat 127 ...
Den roligaste historien som jag filmade var när han monterat en bromsfallskärm
på en hederlig Multikärra från 80- talet. Alla på fältet stod med spänning och
tittade när Ulf flög, när han kom till landningen och var på final kanske 5
meter över marken utlöser han bromsskärmen och kärran går 90 grader rakt i
backen vid fältkanten, vi log nog lite allasamman och Ulf skrattade faktiskt
också det såg bara för komiskt ut. Jag har letat efter denna videofilm många
gånger men kan ej hitta den, Uffe kanske tog med den till himlen... Uffe
utmärkte sig alltid med udda grejor... en profil som gick bort för tidigt..
Bonusbild på Ulf - tagen av Paul Löfgren - Kärret i Växjö?
Kan det vara denna kärran Lennart Olsson drog släp med på SM? Crusader med Enya 60
Bild60
Bild54
Bild59
1967 Utställning på Hemgården kristanstad
Över draken står det ABSOLUT INGET FÖR NYBÖRJAREN bygge av Olle
Olsson Degeberga
1968
Lennart Olsson
1969
Bild 3 och 4 - SMFF 1 ? Men liknar nog Denis Nielsen 1969 på Rinkaby
Bild42 Dennis Nielsen med son och en Graupner Dandy1969
1970
Peter Åström 1970 vinterflyg på Ivösjön?
Bild 2-motorigt - var det Kenneth Lundquists specialitet 1970?
Kenneth med Nisse Hoffman som hållare
Bild 5 - en ung Mats Erlandsson Degeberga med sin Graupner Taxi
Bild 6 Anders Cederlund med Lars-Bertil Svensson som åskådare.
Bild 7 Nisse Hoffman med Caravelle
Bromöllas juniorer 1970 med Lucia
1971
Gert Nilsson 1971
Gert Nilsson
Bild 10 11 12 Lennart Thomasson Bromölla
Bild 13 14
1971 hade man flyttat över till den norra sidan av östra fältet på Ripa
Ripa sommarläger 1971 - Bromöllagänget
Rickard A
Per Nilsson Lennart Thomasson
1971 Lennart Thomasson, Mart Bengtsson Lars Svensson Meijer med en
Spitfire linkontrollkärra
Bild 15 Stefan Blomgren - Tore Nilsson - Bengt Blomgren
Bild 16 17 18
Modellutställning 1972 i skyddrummet under skolan vid Tianshallen
i Bromölla
Lars Liljenberg visar en stuntkärra
Bengt och Stefan Blomgren, Tore Nilsson
Tore med son?
Stefan Blomgren
Prisutdelning i liten friflyg segelklass Hålfeldt
Kurt Persson
Bild35
Bild36
Bild37
Bild38
Bild39
Bild40
Bild41
Bild43 Lars Andersson Limhamns MFK
Bild44
Bild45 Bengt Blomgren
Bild46
Bild47
Bild48
Vinterflyg 1972 på Ivösjön. Ett plan gick genom isen med propellerns som vek ut
sig som ett ankare under isen.
En lånad aluminiumbåt blir räddningen
Så här ser juniorerna ut i Bromölla 1972 - MHF-Ungdoms modellflygklubb - ordning
och reda så klart.
Bild50 Utanför skolan i Bromölla
Bild51
Bild52 Tore
Bild 28 och 29
Bild70
Bild71 Nisse Hoffmann
Bild72
Bild73
Bild74 En "Göteborgare - AKG
Bild75 En annan Göteborgare AKG -Kanske en DFH - Den Flygande HyvelBengten
Lundström med SE-205 som SMFF-nummer
Bild76 Denis Nielsen Lennat Olsson och Nisse Hoffmann
Bild77 Lennart Olsson SE-345
Bild78
Evert Andersson
Bengt Blomgren
Tore Nilsson
Jan
Nilsson
Stefan Blomgren
Ulf Eriksson
Bild79 Lennart Thomasson - Edén - Evert A -
Lars Meijer
Per Nilsson
Liljenberg
Bild80 När Bromölla MFK bildades 1970 Frank - Lennart Thomasson - Evert
Andersson - Edén - Lars Svensson (Meijer)
Bild81 Peter Åström Sölvesborg, Evert Andersson Bromölla och Sölve Valström
Bild82
Bild83 - Per-Olof Nilsson - Tore Nilsson -
Pär - Jan Nilsson
Bild84
Bild85 Evert Andersson i en SK 12
Bild86 K-jagaren
Bild87
Bild90 Stefan Blomgren, Tore Nilsson och Bengt Blomgren
Bild91 Lars Svensson (Meijer) och Richard Andersson
Bild92 Esbjörn Strömkvist MFK Gripen Klippan med egen konstruktion Röda Kvarn
Bild93
Bild94 Esbjörn Strömquist
Bild95 Nisse Hoffmann
Bild 1 - skalabyggare med CUB - Kanske Jan Levenstam
Nisse Hoffmann och Anders Cederlund
Lennart Thomasson bygger en Spitfire?
Strandängen
Björn Magndahl, Lennart Thomasson, Mart Bengtsson, Richard Andersson, Lars
Svensson Meijer
Wilhelmsson och Nisse Hoffmann med Spitfire
Denis N håller till Nisse H
ref
205
345 Lennart Olsson (Malmö)
609
675 Jack Strömquist
676 Esbjörn Strömquist
1403
1493 Peter Åström
1713 Nisse Hoffmann
1714 Denis Nielsen
1719 Ander Cederlund?
5196 Bengt Blomgren
5643 Lars Liljenberg
5637 Lennart Thomasson
7744 Tore Nilsson
8024 Björn Magndahl
VILKA RC-KLASSER FANNS
EM 1958
RC-1 : Motormodeller med flera kanaler (multi)
RC-2 : Segelmodeller med flera kanaler
RC-3 : Segelmodeller med en kanal
RC-4 : Motormodeller med en kanal – Erik Berglund vann klass RC-4 med RC-Viking
och Telepilot
1960 – SM
Klass 1 = multi - 3 deltagare
Klass 3 = sidoroder - 18 deltagare
Klass 5 = sidoroder och motorkontroll - 5 deltagare
RC-3 motorkontroll tillåten från 1964
RC-5 slopad som klass from 1964
1967 - SM RC-5 presenteras som en ny klass
Kommentarer från Kjell-Åke "Tjolle" Elofsson :
Hej! Har just kommit hem från Tyskland, där huvudsyftet var besök på den
årliga mässan Faszination Modellbau i Friedrichshafen. En fantastisk
tillställning för alla modellbyggare i 5 stora hallar samt pågående uppvisningar
både inne och ute. Tysklads motsvarighet till SMOS brukar alltid ha ett
jättestort bord mitt i modellflyghallen med modeller samt en monter i anslutning
där dom säljer ritningar, visar filmer mm från sin verksamhet. Årets upplaga var
inget undantag, tom lite större än tidigare från antikflygarna, som dom kallar
sig.
Nu till svaret:Trevligt
att det är någon som fortfarande intresserar sig för oldtimer RC. För att göra
en lång historia kort citerar jag valda delar av Svenska modellflygregler
från 1 jan 1961. Utgivna av KSAK.
Sektion IV. Särskilda bestämmelser för radiostyrda modeller,
tävlingsklasser.
RC I motormodeller med flera kontroller (VM-klass).
RC II segelmodeller med flera kontroller.
RC III motormodeller med en kontroll (funktion).
RC IV segelmodeller med en kontroll (funktion).
RC V motormodell med en roderkontroll och en motorkontroll. (Svensk
försöksklass).
Så långt utdrag från reglerna. Den enda klassen av ovanstående som finns kvar idag är ju RC I, men den döptes om av FAI i slutet av 60-talet och heter idag F3A. Mig veterligen har det varken tävlats i RC II eller RC IV i Sverige. RC V kanske kräver en liten förklaring, eftersom det har funnits två olika klasser med den beteckningen. Den som gällde 1961 bestod av en form av ”slalomflygning” mellan portar, limbo över/under hinder föregångna av touch and go mm, inklusive tidtagning. Den klassen har jag gjort fruktlösa försök att återinföra. Personligen tycker jag att det vore mera i SMOS anda att ta upp den igen i stället för att hitta på ny konstiga klasser som aldrig har funnits. Man kan leda hästen till vatten men inte tvinga den att dricka!
Den ”nya RC V” var helt annorlunda. Det måste ha varit en generaltabbe av SMFF att överhuvudtaget kalla den RC V, eftersom den inte hade något med den gamla klassen att göra, bara skapa förvirring när man går tillbaks historiskt. Jag tror att klassen kom till efter vårt RC I-VM 1965. Man ville skapa en klass mellan RC III och RC I så att steget inte blev så stort. Flygprogrammet var valda delar ur RC I-programmet (ungefär hälften). Så långt var väl allt ok. Man kunde kallat klassen t.ex RC I novis eller något liknande, men sedan kommer det mest idiotiska av allt: modellerna fick inte vara utrustade med skevroder! Eftersom det ingick både rollar och ryggflygning i de valda manövrarna blev ju syftet att göra en enklare klass det motsatta. Det var ett fåtal piloter, t.ex bröderna Strömquist, som lade ner mycket tid och arbete på att utveckla specialmodeller som kunde rolla utan skevroder. Det krävdes dessutom en perfekt koordination och massor av träning. Redan bröderna Wright fattade att det krävdes någon form av styrning i rollplanet. Vem som låg bakom denna vansinniga klass vet jag inte och tack och lov blev den kortlivad. (Strömquistarna blev fö ganska framgångsrika RC I flygare och sedan skalaflygare, dock med skevroder.)
Jag hoppas att mitt försök till förklaring har haft avsedd verkan. Själv började jag min RC-bana i RC III 1963 på Rommehed med en Falcon 56. Flög sedan RC I från 1966 med bl.a Kwick-Fly. 1972 flögs den första skalatävlingen i Sverige på F8 Barkarby. Jag råkade vinna med en Tiger Moth och detta gjorde att jag så att säga hittade hem. För att inte bli fackidiot har jag ju dessutom (med viss framgång) tävlat i segel och även fuskat i pylon. Lite om min egen klassförvirring om någon skulle vara intresserad.
Youtube - 1-kanalig (hick-hack)
Youtube - 1-kanalig (hick-hack)