Premiärflyg den 9 april 2016 på Rinkabyfältet.
Rinkabyfältet har en lång
historia och det var många flygplan som nödlandade på fältet under andra
världskriget. Det var jaktplan och bombplan från både axelmakterna och de
allierade som damp ner på fältet. Ibland visste inte piloterna om att det var på
neutral mark de landande och satte fyr på planet innan någon kommit fram för att
välkomna dem.
Efter kriget fanns det en sportflygklubb (Kristianstads Flygklubb) på fältet och
det är många piloter som skolflugit både motorplan och segelplan på
Rinkabyfältet.
Det är även många modellflygklubbar i området som brukat fältet för träffar och
tävlingar under åren. Kristianstad, Kivik, Bromölla och Nymölla är några av
klubbarna som utnyttjat fältet där det varit många tävlingar.
Fältet har kvar ett par flygbara asfaltbanor som delas mellan militär, kreatur
och modellflygare.
Det är militären som äger området och Åhus MFK har enbart begränsat med godkända
flygdagar under säsongen.
Norr om asfaltbanorna finns
ett stort fält av stäppkaraktär som används av friflygarna.
Under 2016 är det först Friflyg-SM, sedan Swedish, Danish och Norwegian World
Cup i Friflyg följt av Oldtimer-SM.
Vi hade en riktigt härlig
premiärdag i år med bra väder och mycket flyg, visserligen lite kallt emellanåt.
Vi hade inte ett enda missöde under dagen, utan alla kunde packa ihop sina
grejer hela, rena och fina när de åkte hem!
Detta är en Viper Jet från Skymaster/X-treme med en Jet-Cat P100-RX motor.
Spännvidden är 200cm och den väger fulltankad c:a 14kg.
Den flygs av Bo Hanson och han använder JR/Weatronic radio. Det är en mycket
välflygande kärra som han är riktigt nöjd med!
Pirotti Models Tuono /(åska på Italienska) som flygs
av Leif Sten med en Behotech JB180
Gold motor. Spännvidden är 2,3m och längden 2,45m och den väger 17kg utan
bränsle. Kärran är god för c:a 300km/h. Den är utrustad med bl.a
Weatronics 2,4 GHz med dubblerad
mottagare och strömförsörjnings system. Det är en mycket välflygande och tålig
kärra. Leif ställde frågan till Mauro Pirotti om hur mycket han vågade belasta
den och fick till svar : "Bara flyg den håller!"
Den flygs av Henrik Rasmussen från Danmark och han använder Futaba SG14 radio.
Flygplanet
är en
CC Viper Jet fra CC models i Italien.
Motorn är en BF100 Turbine
Landningsställ: Electron retracts Spännvidden är 225cm och den väger 14kg
tankad.
Flygs av Nicolai Kaaber från Danmark Han använder Futaba radio.
Flygplanet är en Graupners Harpoon
Motorn är en Jet-Cat P80 Flygs av Nisse Ohlsson bland annat känd för sina flygningar på
Helsingborgs meetingen med sin snabba ME163:a Kometen
Han flyger med en Multiplex 330 radio med Weatronik 2,4ghz system.
Här är det köbildning för att få flyga! Det är nog första gången vi haft det
därute!
Flygplanet är ett
TD-01D Viper Jet . Utrustad med 90mm/ 11blads fläkt Motor BL3541 inrunner 1450KV
Fartreglage: 80-Amp BEC Brushless Batteri: Li-po 6cell 22,2V 5000mAh 30C
Spännvidd: 1450mm Längd: 1274mm Flygvikt: 3050g Martin Alkestrand premiärflög
den under dagen.
En bild på mej själv med min
Falkon 120 med en Jet-Spec MT700 motor, som hängt med länge. Själv flyger jag
med Futaba 10C radio. Falkonen är
egentligen en propellerkärra som jag konverterat till jet. Det är en trevlig och
lättflugen kärra.
Åhus MFK:s upptagningsområdet för våra medlemmar är hela Skåne delar av
Blekinge, Småland och Själland i Danmark.
Det är asfaltbanorna som drar, där av spridningen på våra medlemmar.
Hälsningar Kalle Nilsson