SM i Linflyg F2 13-14 augusti 2016 i Västerås.
Anders och Mona Hellsén åkte för att tävla i Stunt F2B.
Mona har tagit bilderna.
Jag tänkte i mitt stilla sinne att jag skulle kunna få en hel veckas flygning på
asfalt, på den fina anläggningen som Västerås modellflygare har på Johannisberg.
Åkte upp så jag kom natten mot måndag till campingen, som ligger ett hundskall
från lincentrum. Blåsten och regnet avlöste varandra fram till torsdag, då jag
fick chansen att flyga 7 flygningar. Vinden var dock lite lynnig och vred gärna
90 grader mitt i manövrarna. Fredagen bjöd på en del vind, men mestadels
regnfritt, så många passade på att träna, alla klasser, det hörde jag från
campingen. Lördag morgon, lite mulet och mindre vind än fredagen. Framåt dagen
blev vädret kanon och alla flög, minst en omgång. Stuntgänget röstade för att
lägga 2 omgångar på söndagen, för, som alla väder appar sa, så skulle det bli
bättre väder. Den som lyckades bäst på lördagen var nog Per Stjernesund, som
flög 288,4 km/t i speed. Det märks att åldern inte sjunkit på "gubbarna" som
håller på. Kramper och krämpor i alla former, jag, snart 45, kände mig som 18 i
det gänget.
Söndag. Klockan 0430 vaknade jag första gången av att vinden försökte ta bort
förtältet på husvagnen, och fylla det med vatten. "Jojo, bättre väder sa
dom....." tänkte jag och somnade om. Vid 7 hade vinden mojnat en aning och
regnet övergått i någon slags smoggliknande dimma, jag såg inte grannvagnen på
camingen ens. Jag hade inställningen att flyga, oavsett väder (utom åska då
kanske...). Breefing stax före 9 med bättre väder inom synhåll! Dagen blev bara
bättre och hela tävlingen kunde genomföras enligt tidsplan.
Inga större skador, annat än en speedmodell som landade in i en meklåda, några
trasiga combatmodeller och tyvärr en skadad hand med 5 stygn som följd, inga men
där. Dagen avslutades med prisutdelning i solsken och glada piloter.
/ Anders Hellsén
Anders Hellsén med modellflyggroupien Lowa.
Startfältet är inmätt och kontrollerat.
Staffan Ahlströms PoleCat i perfekt höjd. Tre domare sitter och bedömer.
En annan skåning är Lars Roos från Trelleborg - tre skåneflygare av 9 piloter.
Anders har fått tag på en gammal veteran till mekaniker (pappa). Svenske
mästaren i F2B 1980, 1981 och 1983 Åke Nyström.
Anders på rygg - också på perfekt höjd
Hela F2B-fältet uppställda för gruppbild
Ove Anderssonpriset för sveriges bäste konstflygare i F2B - men Ove verkar inte
villig att släppa priset till någon annan.
F1C är teamracing
Jan "Guffy" Gustavsson får representera mekanikerdelen. Modellerna gör ca 180
km/t och flyger 1 mil (10km) på lite mer än 14cl bränsle.
Kjell Axstilius, mekaniker åt Bengt-Olov Samuelsson, torkar av deras
helkolfibermodell efter träning inför finalen. Modellen flyger 50 varv, 5 km på
7cl bränsle.
Lag Axstilius/Samuelsson diskuterar åt vilket håll kompskruven ska vridas.
Komplett, flygande modell kostar 15k+ kronor. Tankutrustningen på armen ingår
inte
3 lag i samma cirkel. Alla flyger, med lite tur, åt samma håll. En yster dans
som kan sluta med att man är utan flygplan. Finalen går över 200 varv.
Inför finalflygningen väljer lagen startplats, i turordning. Det gäller att
välja rätt, i den vind som var, så att modellen inte blåser in vid landning
eller start.
Kjell-Olov, svart, Per, gul och Niklas, röd, under finalflygningen. tyvärr blev
det lite tandlöst då både "Guffy"/Stjärna och Axstilius/Samuelsson tappade in
sina modeller vid omtankning. Nicklas/"Lelle" stod igentligen som vinnare redan
efter 52 varv.