FLYGSHOW på Kristianstad-Österlen Airport 24 augusti 2014

Vad har detta med reportage i modellflygnytt att göra kan man fråga sig.
Det har varit en hel del artiklar om fullskala och museer i tidningen genom åren -
och här hade vi en lokal klubb som visade upp modellflyg.
Jag fick en "VIP-biljett" på lotteri. C4 Energi är en av sponsorerna till showen.

Bildreportage av Patrik Gertsson

Som programmet säger så hade man ett par timmar för att gå runt och kolla på plan och träffa kompisar innan själva showen började.




Vans är ett välkänt fabrikat för små Amerikanska sportplan. Lite speciell profil med bakåtlutande huvudställ.


SAAB Safir har väl en profil som är svår att missta sig på med de korta huvudställen.




Trots att showen inte börjat så var klubbens plan i luften och kom ner ett efter ett för att stå för beskådning.


Pitts är ett Amerikanskt aerobaticplan som i detta fallet hör hemma mitt i skåne.


Boeing Stearman - ett av de vackraste planen - eller är på grund av färgen? Hur ser man skillnad på en trainer för flottan jämfört med en för flyget?


Hawker Hurricane var fler än Spitfire och sköt ner fler tyskar under kriget! Denna ägas av en Engelsman? som bor i Finland sedan många år.
Teckningen är finsk med den svenska Von Rosen svastikan elle rsolkorset som var ättens symbol. Von Rosen skänkte det första flygplanet till Finlands försvar och fick sitt emblem på flygförsvarets plan under lång tid tills Hitler och Nazisterna tog symbolen som sin. Även ASEA hade solkorset som symbol under många år fram till 1933.


Ryssen bland aerobatikplanen


Hemmabygge där hälften ägs av Kent Welin från Vanneberga. Helmetall ultralätt plan. Kent jobbar på Autonomteknik som har haft personal på C4 Energi för turbinrevision sommaren 2014.


Sjöflyg är något speciellt. Seawind är föregångare till flera populära modellflygplan. Men var har vi Everöds-sjön?


Även svenska försvaret visade upp sig - här med HKP14.




Fronten på Hawker Hurricanen


Tillsammans med Biltemas Spitfire


Modellflyget fick tre pass under dagen. Leo (och Dick) Jönsson, Leif Steen, Jan Åberg och Kalle Nilsson flög.
Klubben presenterade sig som klubben som inte vill ha nybörjare, inte har någon lokal eller annan utrustning.
Normalt kan man komma till en klubb och få flyga dubbelkommando som presenterades som Master-Slav vilket Jasmine tyckte lät väldigt "Kinky".


Jag hade tur att stå nära med bra hörbarhet till dagens speaker Jasmine Cederquist som är väl insatt men missade något ibland.


För sponsorerna pratade Jan Larsson som kan representera både C4 Energi och Kristianstads Flygklubb.


Först ut kl 11.00 var klubben med tre plan. En UL Dynamic i spetsen för två PA 28.






Sedan kom fallskärmsklubben med tio hoppare från klubbens DH Turbo-Beaver. Alla hade flaggor - 400 år - C4 Energi - BIK - Sverige - Skåne ....


Efter modellflygets första runda kom en Skybolt som finns lokalt i klubben att inleda Aerobaticplanen.




Gyrokopter är vaken flygplan eller helikopter men uppvisningen imponerade.


Segelplan som kan starta själv SLG - Self Launch Glider.




Martin Alkestrand berättade att han börjat för något år sedan och tagit sitt cert förra året.
Jasmin kommenterade att man inte skulle tro att man blev för gammal för att börja flyga.


Per Norén skulle visa ett Aerobaticprogram men som en överraskning kom "Svarte Baronen" och utmanade. Vi fick se Per komma från vänster och utföra sina manövrer. Sedan kom Baronen in från höger och gjorde samma manöver. Det var häftigt att jämföra samma manöver från båda hållen.

Ryssar båda planen fast med någon olika modellnummer. Yak 52 och 55


Även en lite mindre Aerobatik - Laser 200 visade sina konster.


Mitt under uppvisningen dyker Sjöfartverkets heli upp utan förvarning. Yngsjö sjöräddning fanns så klart på plats och visade upp sina båtar för de som hade tid.


Pittsen är helt grym - och snygg på sitt sätt.


Stearmannen är kanske det plan som utbildat flest piloter?


Ett plan som knappt presenterades - för att det nog inte finns någon som inte vet vad denna profilen är för något.
Det man kanske inte direkt ser att det är version 16 (XVI) som i princip är samma som version IX men som inte kom i produktion förr än kriget var över.




Här är ett plan som man kanske får se som skalaplan nu när det finns en lokal (Finsk) förebild.
Detta planet fick sitt luftvärdighetsbevis for så lite som en månad sedan så det har inte många flygtimmar än.










Ett annat skolplan med många piloter är AT6 Som hette Texan i USA och Harward i Canada.


JAS 39 Gripen flög förbi och väsnades lite.


Sikorsky var en av de två helisar som visade upp sig.


Vi fick se hur en ytbärgning går till - fast utan vatten. Jasmine föll i alla fall pladask.