FLYGSHOW på Kristianstad-Österlen Airport 24
augusti 2014
Vad
har detta med reportage i modellflygnytt att göra kan man fråga sig. Bildreportage av Patrik Gertsson |
Som programmet säger så hade man ett par timmar för att gå
runt och kolla på plan och träffa kompisar innan själva showen började.
Vans är ett välkänt
fabrikat för små Amerikanska sportplan. Lite speciell profil med bakåtlutande
huvudställ.
SAAB Safir har väl en profil som är svår att missta sig på med de
korta huvudställen.
Trots att showen inte börjat så var klubbens plan i luften och
kom ner ett efter ett för att stå för beskådning.
Pitts är ett Amerikanskt aerobaticplan som i detta fallet hör hemma mitt i skåne.
Boeing Stearman - ett av de vackraste planen - eller är på grund av färgen? Hur
ser man skillnad på en trainer för flottan jämfört med en för flyget?
Hawker Hurricane var fler än Spitfire och sköt ner fler tyskar under kriget!
Denna ägas av en Engelsman? som bor i Finland sedan många år.
Teckningen är finsk med den svenska Von Rosen svastikan elle rsolkorset som var
ättens symbol. Von Rosen skänkte det första flygplanet till Finlands försvar och
fick sitt emblem på flygförsvarets plan under lång tid tills Hitler och
Nazisterna tog symbolen som sin. Även ASEA hade solkorset som symbol under många
år fram till 1933.
Ryssen bland aerobatikplanen
Hemmabygge där hälften ägs av Kent Welin från Vanneberga. Helmetall ultralätt
plan. Kent jobbar på Autonomteknik som har haft personal på C4 Energi för
turbinrevision sommaren 2014.
Sjöflyg är något speciellt. Seawind är föregångare till flera populära
modellflygplan. Men var har vi Everöds-sjön?
Även svenska försvaret visade upp sig - här med HKP14.
Fronten på Hawker Hurricanen
Tillsammans med Biltemas Spitfire
Modellflyget fick tre pass under dagen. Leo (och Dick) Jönsson, Leif Steen, Jan
Åberg och Kalle Nilsson flög.
Klubben presenterade sig som klubben som inte vill ha nybörjare, inte har någon
lokal eller annan utrustning.
Normalt kan man komma till en klubb och få flyga dubbelkommando som
presenterades som Master-Slav vilket Jasmine tyckte lät väldigt "Kinky".
Jag hade tur att stå nära med bra hörbarhet till
dagens speaker
Jasmine Cederquist som är väl insatt men missade något ibland.
För sponsorerna pratade Jan Larsson som kan representera både C4 Energi och
Kristianstads Flygklubb.
Först ut kl 11.00 var klubben med tre plan. En UL Dynamic i spetsen för två PA
28.
Sedan kom fallskärmsklubben med tio hoppare från klubbens DH Turbo-Beaver. Alla
hade flaggor - 400 år - C4 Energi - BIK - Sverige - Skåne ....
Efter modellflygets första runda kom en Skybolt som finns lokalt i klubben att
inleda Aerobaticplanen.
Gyrokopter är vaken flygplan eller helikopter men uppvisningen imponerade.
Segelplan som kan starta själv SLG - Self Launch Glider.
Martin Alkestrand berättade att han börjat för något år sedan och tagit sitt
cert förra året.
Jasmin kommenterade att man inte skulle tro att man blev för gammal för att
börja flyga.
Per Norén skulle visa ett Aerobaticprogram men som en överraskning kom "Svarte
Baronen" och utmanade. Vi fick se Per komma från vänster och utföra sina
manövrer. Sedan kom Baronen in från höger och gjorde samma manöver. Det var
häftigt att jämföra samma manöver från båda hållen.
Ryssar båda planen fast med någon olika modellnummer. Yak 52 och
55
Även en lite mindre Aerobatik - Laser 200 visade sina konster.
Mitt under uppvisningen dyker Sjöfartverkets heli upp utan förvarning. Yngsjö
sjöräddning fanns så klart på plats och visade upp sina båtar för de som hade
tid.
Pittsen är helt grym - och snygg på sitt sätt.
Stearmannen är kanske det plan som utbildat flest piloter?
Ett plan som knappt presenterades - för att det nog inte finns någon som inte
vet vad denna profilen är för något.
Det man kanske inte direkt ser att det är version 16 (XVI) som i princip är
samma som version IX men som inte kom i produktion förr än kriget var över.
Här är ett plan som man kanske får se som skalaplan nu när det finns en lokal
(Finsk) förebild.
Detta planet fick sitt luftvärdighetsbevis for så lite som en månad sedan så det
har inte många flygtimmar än.
Ett annat skolplan med många piloter är AT6 Som hette Texan i USA och Harward i
Canada.
JAS 39 Gripen flög förbi och väsnades lite.
Sikorsky var en av de två helisar som visade upp sig.
Vi fick se hur en ytbärgning går till - fast utan vatten. Jasmine föll i alla
fall pladask.