JIL Jan-Ivar
Lidström
Här kommer ett par rykande nya konstruktioner av
traditionella balsakärror med glödstiftsmotorer.
Jan-Ivar är med ålderns rätt friherre och tillbringar en hel del tid i källaren
med att snickra.
Ursprungligen från Norrland där det var ingenjör i gruvindustrin på arbetstid
och modelfllyg på fritiden.
Men det är väl ingen norrlänning som inte även är storfiskare, så Jan-Ivar åker
ut i naturen någon vecka om året för att få lite underlag för övriga årets
fiskehistorier. En annan sak som ligge en norrlänning nära är förstås kniven.
Men det är inte alla som har knivslöjd som hobby. Avancerade konstverk blir det
och den som vill köpa en kniv ska nog inte ha tanken att pruta, för det ligger
många timmar bakom mästerverken.
Från Norrland bar det av till Småland och gummifabrik i Gislaved där det
fortsatta med ingenjörsarbete och modellflyg.
Under den tiden producerade Jan-Ivar en hel del material till Modellflygnytt.
Beräkningsprogram i Basic för de första hemdatorerna samt ett antal välflgande
balsaflygplan.
Som pensionär passade det att ta över svärföräldrahemmet i Bromölla och det gick
fort att ta sig an de närmsta modelflygklubbarna som ordförande. Först var det
Sölvesborg som har ett fält på den urdikade Vesaneslätten som ligger under
havsnivån. På vitern är det MFK Snobben i Nymölla som har aktiviteter och när
förre ordföranden dog så var det Jan-Ivar som fick ta över "BARA ETT ÅR" hette
det men det var flera år sedan.
I Sölvesborg hittade några åldringar som inte än är friherrar varandra med
historier och korvgrillning med fika.
Jan-Ivar, Per-Anders och Björn är det som efter ett tag kom så bra överens att
de gick ihop i nya byggprojekt där det är Jan-Ivar som lägger tiden på att
konstruera och bygga planen.
1 - Musketören - även kallad JILLANDA
Ritningar i dwg
Kropp
Vinge
Vy
Bomblucka
Detaljer på flak
Sprygel
Några bilder
2 - Mixen25 - även kallad JILLAR
Ritningar i dwg
Kropp
Vinge
Några bilder
Så blev det en ny plugg och nu gjutning av motorkåpa
så att trottelinkaget skulle få plats.
Här är modellen klar hamma hos Per-Anders
Med motorn igång på Mygglanda - klar för testflygning