SM i Friflyg Kristi Himmelfärdshelgen 2016.
5 maj ankomst.
Fredag 6 maj NM E36, arrangör AKM, samt Lilla friflygcupen arrangör Norberg.
Lördag 7 maj Stora SM.
Redan tidigt på torsdagen kom de första för att kolla in fältet och träna/trimma
Ove kom med oldtimerkärror som inte ska vara med och tävla denna helgen.
Lite senare på torsdagen kom ett gäng rävar som nu ska tävla i F1S.
Martin Larsson kollar vinklarna på sin modell
Stabben ska ner lite till i bakkanten - snart inte mera material att trimma
bort.
Några av de som provflög runt 18.30 på torsdagkvällen.
Här hoppas jag på en lite mera avancerad artikel snart. Man kan komma som
nybörjare till klassen och köpa en mer eller mindre komplett byggsats som
innehåller i stort sett allt som behövs.
Tillhör man eliten så bygger man själv och då är det riktigt styva D-boxar och
specialklädsel som gäller.
I denna klassen måste man kunna sina vinklar och justera på många ställen.
Modellen ska fungera dels med full motorkraft och sedan glida fint helt sakta i
termiken.
Eddy har formen till propellern som man lätt kan se rakt genom trots att den är
riktigt styv.
Behöver du en gammal oldtimer-ritning så är här en man som kan fixa det mesta.
Hur hittar man en borttappad sändare? Det gäller att ha bra ögon och veta vad
man letar efter.
En lite större sak behöver också trimmas.
Lite Off Topic - leverans av mera klenoder för skanning till
www.modellflygnytt.se arkiv.
Fredag morgon klockan 8 var det många på plats och
temperaturen låg på ca 14 grader, svag vind och solsken.
Lite diskussioner uppstod om startiden då det skilde
en timme mellan det original som sänts in och det som sedan har kommit med i
friflygarnas gemensamma kalender.
Alla behövde lite tid på sig för att packa upp och
trimma så första period (av fem) startade klockan 09.30.
Eddy funderar på om man kan kombinera F1C med F1S.
Kanske lite tungt motorpaket?
C20 är en populär
motor, här på en dansk modell med vacker "svanhals" till motorn. Har man lite
häftigare motor får man så klart riktigt fin starthöjd.
Inte en svan utan en Glada och inte en F1S utan en F1B
som passade på att trimma före första tävlingsstart. Det var en grupp med fyra
glador som cirklade i fin termik.
Alla trimförsök slutar inte perfekt och då är det bra
om man kan fixa till det med lite snabblim.
Thorvald säljer startkort på plats.
Två ynglingar som inte var med och tävlade i denna
klassen, John och Lasse.
75% av det danska laget som är erfarna rävar i denna
klassen. Är det tredje säsongen?
Lasse Larsson visar sin Skylady som han tillverkat som
byggsats i ett par hundra exemplar. Utvecklingen har gått framåt med ny teknik
och senaste versionen har kolfiber i både framkant och bakkant på vingen för att
få en styv och stabil konstruktion.
Resultat:
1 Christian Schwartzbach Dk
600s Full tid!
2 Jens Ole Larsen Dk
594s
2 Peter Buschwald Dk
594s
4 Lars Karlsson Västervik
561s
5 Thorwald Christensen AKM
560s
6 David Thorsén Uppsala
555s
7 Per Grunnet
Dk 540s
8 Einar Håkansson AKM
508s
9 Martin Larsson Sländan
489s
10 Eddy Astfeldt Eskilstuna 420s
11 Tommy Eriksson Gagnef
419s
12 Håkan Broberg Gagnef
409s
Lördag och SM i de stora klasserna blen en lite avslagen tillställning.
Samtidigt är det värlsdscuptävlingar som drar de mest aktiva piloterna.
Vinden var betydligt över de i prognosen så maxtiderna blev reducerade.
Enbart F1B hade fullt med deltagare som flög 5 perioder om 75 minuter. Flera
hade max som var 3 minuter i sista flygningen.
Flyoff krävs för att fastställa segraren.
Den typiska bilden av friflygare. Vart ska modellen hamna och ska jag få
maxtid även denna flygningen?
F1A Jan kör från Berlin för att vara med och tävla men det är för få deltagare i
klassen för att det ska bli en giltig tävling.
Anders som även han är F1A-flygare har stukat foten och kan inte tävla men
hjälper gärna till att släppa.
Är detta den stiligaste friflyggrenen?
Hämtning ingår och i dag var det hela fältets bredd från öst till väst som
gällde. Ett par mil i terräng gäller om man ska flyga sina 5 perioder - plus
trimstarter på ytterligare ett par kilometer.
F1B - här gäller muskelkraft i stället för snabbhet som i F1A.
Bäst förspänning och så många varv man vågar. Sedan gäller det att hitta
termiken för att vinna - vinna eller i alla fall medalj är ju det enda som
driver Thorwald C.
Magnus Söderling är aktiv igen efter ett par års uppehåll.
Här har motorn stannat och planet är långt bort och förlitar sig på uppvindarna.
Gunnar Wivardsson har inte fått tillbaka full kondition efter en sjukperiod.
Han har ett tips för att vinna - använda motståndarens hamn som lösenord i
datorn och besegra honom mentalt varje gång man startar datorn.
Friflygare måste ha bra syn. Titta där! Har du sett hur de jagar gladan?
Nej jag ser nog inte så långt bort ens med kameran som hjälpmedel. Men när höken
kom och satte sig på en stubbe ganska nära så kunde jag få en bild med längsta
tele.
Flyoff i morgon söndag kl 0500 om vinden tillåter.
Vinden var svag runt 3m/s med inslag av nordlig när de tre finalisterna
gjorde sig redo för flyoff.
Först i luften var David Thorsén som lyckades dra upp sin motor utan att
spränga den.
Både Håkan och Gunnar sprängde sina första motorer.
Här kastar Gunnar Wivardsson som fick fin höjd men av någon oprsak fusade planet
redan efter 2 minuter.
Placering F1B
1 Håkan Broberg
120+120+120+150+180+291 sekunder
2 David Thorsén
120+120+120+150+180+276 s
3 Gunnar Wivardsson 120+120+120+150+180+137 s
4 Thorwald Christensen 120+120+120+150+173 s
5 Magnus Söderling 120+120+120+122+180 s
Håkan var lite sugen att prova Thorwalds "plastracer". En mullig maskin helt
gjord i kolfiber.
/ Patrik Gertsson maj 2016
Vi smyger in även resultaten från vårtävlingen
Det blev en fin Majtävling den 23 april
2016.
Plats Skogstibble Uppsala – Lilla SM
Tävlingen inleddes med molnigt väder, ett par plusgrader och svag nordlig vind
1-3 m/s. Under eftermiddagen ihållande regn och växlande vind. Stort tack till
alla deltagare och till Olle och Erik Lundborg för att vi ännu en gång fick
flyga på Vrå Säteri. Tack Rynos Hobby i Enköping, Leffes Cykel i Uppsala och
Hobbyträ i Älvdalen för fina priser. Välkomna tillbaka nästa år!