Ripaveckan 2017

RIPAVECKAN 2017
15 juli - 23 juli
Ripa välkomnar ALLA modellflygare med giltig modellflygförsäkring att flyga och alla andra att titta på eller prova på modellflyg med dubbelkommando.

Som vanligt är det många som startar tidigt och kommer med sina husvagnar för att umgås och flyga.
Två tidiga piloter är Robban och Jonny som har var sin Spitfire och de övar mycket för att kunna visa upp när de andra kommer.


På fredagmiddagen var det mer än halvbelagt på campingen.

Själv hade jag ett paket att hämta på Konsum i Åhus. En liten vinge från Horizon Hobby / MFT. Jag hade missat att modellen var "Basic" BNF och inte hade något batter som följde med. Men jag hade tänkt köpa extra batteri och det gick smidigt för i samma by så har vi vår lokala modellflyghandlare Håkan på AirRCpro som ställde upp att snabbt leverera två styck 800 mAh 2 cells batterier som bör passa fint. På väg hem passerade jag Ripa men det var lunch och tomt på fältet.


En bil kom körande och en person kom fram och presenterade sig som flygledare på närliggande flygfältet Everöd eller Kristianstad Airport.
Modellflyget har bra förhållade till det övriga trafikflyget och sportflyget som förekommer ett par kilometer bort. Modellflyget ställer upp när det är flygdagar på Everöd och Det har hänt att sportflyget/fallskärmsklubben kommit och visat upp sig under Ripaveckan.

lördagsmorgonen var det "beställt väckning" - en stor vibratorvält kom klockan 08.00 och fixade det sista så att fältet skulle bli perfekt.
Förmiddagen lovade strålande solsken med temperaturer från 7 grader klockan 5 och över 20 grader varmt från runt klockan 9 och framåt.
Mats var nog tidigt uppe och räddade rören till pilotrutan - nu ska de ner för att hålla den svenska fanan - och en trätoffla fungerar som slägga.


Någon pilot utnyttjar det fina väret till att flyga.


Några till att diskutera livets viktigare spörsmål - och få ner lite frukostkaffe kanske.


Per P från Mösterås har insett att en enkel Skywalker med eldrigt är perfekt att stoppa in i bilen tillsammans med fru och ett par barn.


Rollande cirkel - inget problem


Lågt sakta och inverterat över fältet - vem behöver en 3D med bensinmotor?


Brrruuummm - så här gör pappa när han startar de stora planen


Och då ska jag hålla mig lite på avstånd.







Bertil från Skanör väljer en VisionAire denna morgonen




Bertil kastar till klubbkompisen som flyger delta från HobbyKing. 3 celler 2200 mAh visar 160 knyck med pitotrör och telemetri


10 celler i serie ger mer än tillräckligt med kraft. Att konvertera från bensin går bra. TP fixar man lätt med att flytta battererna. Det är väldigt gott om plats.


Men här finns det en strulig motor som måste skruvas på. Och ändå motorstopp med segelflygslandning i medvind.


Under veckan är det många kul saker som byter ägare. En orsak kan vara att synen börjar svikta som här en blödning vid gula fläcken.


Den modell som suger mest hos mig är nog denna snygga SIG med 91a 4-takt för 2000:- Tur att jag inte har plats för fler modeller ;-)


Två STORA Spitfire och ett gäng "mindre" fast ändå rejält stora. Spitfiren är nog den polpuläraste warbirden.
Först är det Jonny som är uppe


Tätt följd av Robban som fick nytt namn av Pers yngste parvel - så nu blir det Jonny och Råttan som ska flyga ;-)


Robbans kompis Lasse flyger mera "normala" acro - typ Raven


Även Lasse W har en häftig Spit - nyligt bytt trottelservo ger alldeles för hög tomgång - fram med verktygen - inget kul.....


Tre modeller med Älgpilot - två vara till salu men inte denna.




Kan det vara så att jag är först ut med bilder på X-Vert ? Som många säger i tester så är vertikalläget inget kul om det blåser lite.
Enda chansen är att ha smalsidan mot vinden och hålla full skev för att åka sidledes.


Däremot så är horisontalflygning riktigt trevlig även med några sekundmeter vind. Att kaststarta är inga problem men man bör gå över till vertikalt för landning och då blir det lätt att planet glider med vinden i ett rasande tempo.


Finfin utsikt - bara att njuta


Winchen från i går är i förmiddag bytt till propeller i nosen. En stöt för att få lite höjd och sedan leta upp några glador för att samsas i termiken






Skillingrydarna är glada för el-turbiner i olika skepnader




Som vi har längtat........
I morgon kanske det finns något att köpa i kiosken?


Nä det är ingen Mustang - bara en sexig pony. Kaj F har fixat och trixat så att den flyger precis som han vill nu med en precis lämpad propeller.




Tredje söndagen i juli är det Skånska Flaggans Dag men det verkar ingen veta på Ripa :-( Det närmaste fira blir med Thomas Te-mugg


Prognosen lovade en fin förmiddag med lite mera moln på eftermiddagen, fast sönda förmiddag verkar vara lite segt för vissa.
Håkan D var tidigt uppe med DLG som morgongymnasik före frukost. Det gäller att hitta lyftet och en glada steg till dubbla höjden på några sekunder och då ska man ju följa med om man är i närheten.




Kul att även se lite helikopterflyg




Bertil verkar leda kommentatorsgruppen som ger Åke tips om hur han ska montera sin CUB.







En annan Åke programmerar sin Stearman PT 17 efter en massa skruvar till staglinor med mera. MOtoratrappen ligger hemma på verkstan men ska snart vara på plats.


En bild före start - för säkerthets skull ?  Denna ska nog hålla lite bättre än Combatkärrorna...




På flygraukan håller Robban på med en ny F4U och han får massor med goda råd.


En liten gullig boxer i nosen - i brist på en tvåradig stjärna ?


Lite justeringar av en stötstång till flapsen


En flaska medium trögt CA till landställsluckan - pip på flaskan är för mesar?


Fram mot lunch kom det en liten skur men det ser ut att bli lite bättre i eftermiddag even om det blir molningt.


ndag den 17 juli med eltema på dagen och linflyg på kvällen. Blåsigt och molnigt med enstaka solskensstunder.
Evert hade tre "nakna" modeller med sig och de gick åt - en passade nästan till en gammal Webra 2,5 cc diesel. Aningen baktung men det löses med att flytta fram  motorn och kanske en mässingsspinner.




Frog 8*6 kunde någon klarsynt person läsa ut.


Louie med senaste acrobaten




Beudrare konstaterar att det är snygg kontrollerad flygning




Evert var väldigt tveksam till att följa med i dag men det blev riktigt roligt hela eftermiddagen som slutade så sent som kl 22.


Thomas B hade med sig ett par combatkärror som var till salu för billig peng - men denna är inte till salu - .... än.




Tuff vind! 3-punkt hade gett "ballonglandning" och för lite höjd - detta


Skumfygare räds inte vinden




Här kommer Pelle med mera skum.






Strax efter 17 ramlar Mats och Anders in från MFK Snobben för att ta över showen.




Och så kommer Peter som flyger mest hemma i Tommelilla och på Ripa




Evert ska försöka ställa in en motor på en combatvinge. Den beter sig inte alls likadant på marken som i luften där den mest puttrar runt för att varva upp under korta stunder.


Mats har lockat Kristianstadsbladet till ett besök och i år råkade det bli när det var linflygafton


Anders har inte svårt att briljera med åskådare






Prova på - blir bara mera poppis för varje år. Och en del vill köpa egna linkärror !! Evert är överlycklig att få dela med sig.


En som alltid briljerar är Staffan som är svensk mästare i F2B - Stunt. I år med en sprillans nybyggd modell som är några hekto lättare än förra PoleCat.




Kristianstadsbladets reporter och fotograf provade båda på att flyga lina - och det gick riktigt bra med Mats stöttning.


Pelle - borde väl kunna detta sedan barnsben?


Många i publiken vågade sig fram i dag.


Håkan Dahlberg vill gärna lufta sin stora elkärra på nästan 10 kiloWatt !! 200 ampere men det krävs bara ca 70 för att hovra.


Streamercombat är nog bland det publikvänligaste man kan tänka sig inom modellflyget?


Evert var snabb att springa ut för att starta om när Peter kom lite för nära marken - 4 gånger höll propellern 


Anders vann överlägset med flygtid även om det inte blev några klipp.


Vem sa att han inte skulle ge sig på nåt så snurrigt - och provade på flera gånger.............


Här trivs Anders fast de dansade inte riktigt i takt med varandra.






Hilda var snabbt ute med ett reportage i Bladet






IMAC Tema under  tisdagen Mattias Lindgren Jörgen Svensson och Kent Norrman stod för uppvisning och information under dagen












Micke Andersson Tranås, glad som en speleman när han fått ordning på tändningen på sin motor


Håkan Dahlberg team Autopartner och Louie Skovbye i samspråk, Håkan skall låta Louie prova en av hans maskiner


Louie Skovbye skall testa att flyga Håkan Dahlbergs modell




Mycket elektronik i dagens modeller


Robert Nermfors förbereder kvällens planerade premiär med sin Corsair


Snopsy sitter på plats vid spakarna


Håkan Dahlbergs imponerande 3-d flygning får all annan verksamhet att stanna upp






Dagens depåvärd funderar på hur man stänger ute obehöriga utan att begränsa för de som har i depån att göra....


Håkan visar upp sina bästa sidor




Jonny har lite svårt att landa - för hög tomgång




Thomas premiärflög sin nya P40 som inte ens har fått några utblås än - landningen är på filmen.




Onsdag med Warbirdtema - en helt otroligt fin sommardag med solsken värme och knappast någon vind alls.
Fullt med plan i luften hela dagen - fullt med publik i tredubbla rader.
Före klockan 13 var det ju fritt fram vilket utnyttjades av de med lite äldre konstruktioner som inte gillar så mycket vind.

Det första jag såg i luften när jag svängde in till fältet var en stor Ben Buckle på dryga 2 meter och en av de äldsta OS 4-takt 60.


Är det en Majestic Major


När jag klev av bilen så var det en "godisbutik" precis framför mig. Det är tur att man har lite karaktär annars hade det nog följt med lte kul saker hem.


Ett antal 2-motoriga saker är ju spännande




Och så hittade jag en byggsats från byn där jag bor. Fast Göran Muftig har flyttat sedan länge och firman Aeroprodukter har inte heller funnits på evigheter.
1800 spänn är inklusive en Magnum 91 4-takt - och möjligen var det prutbart. Var det denna modellen Göran flög som han döpt till Gill?


Mycket skoj flyg i luften! Här en från Skillingaryd som var i luften flera gånger under dagen.


Denna vållade lite huvudbry. En Sopwith Pup med stjärnmotor?  Så var det säkert med en 9a i nosen. Fast på modeller är det nog sällsynt.


Lasses 5-cylindriga Moki låter alltid så där extra trevligt.


Björn Lager har tre vingar! Röde Baronen med elvisk i nosen.


Premiärflyg - det får Lasse W ofta utföra - här skalv planet till och tystnade - Lasse landade helt perfekt.


Och i Kohagen intill hamnade spinner med propeller och tillbehör som skramlade i spinnern. Det var tur att vi var snabbare än korna.


Inga skador på något verkar det som.


Två Brittiska XL som tillhör Alve H från Malmö.


Vad är detta? Ren nostalgi med långantenn! Funflyg som nästan inte hördes trots 2-takt.


Thomas vill ha perfekta förhållanden innan denna nya skapelse ska premiärflygas - och det missade jag nog även denna gången.


Doriner - en mera ovanlig modell som just i dag hade problem med ett fartreglage så att vi inte fick se den flyga.


Lasses andra tur i sträck med motorbortfall - hur stor är chansen för det? Perfekt landning men ut i gräset där planet stod på vingspetsen och propellern utan att slå runt.
Tyvärr skadades proepellern så det blev inte mera flugit med denna kärran i dag.


Inte heller denna såg jag uppe under warbirdtemat - fast visst är det väl en bird? Eller kanske en fågelhund?


Lite olycklig landning för Björn denna gången - fast det finns flera kärror.


Ibland bara stannar man och beundrar ett konstverk. Var det 0,6 mm svartbjöksfaner?


2 CUB-ar med lite olika storlek - kan det vara 1/4 och 1/5 ?  Väntar på att få luftrum - det är många som vill flyga.


En timme att sätta ihop - 2500 timmars jobb att bygga - plus allt tid vid datorn att få fram uppgifter. Originalritningar från SAAB. Peder Fyhr är pappan.


Och så börjar temat för dagen med att Björn flyger sin Fokker DRI


Stor publik som tittar stort och kommenterar.


En duktig speaker under hela temat är Lasse W.


Många duktiga fotografer! Christel Nermfors visar sin och säger att den är större än min så att nu är det hon som tar bilder till Ripasidan. Fast min är nog snabbare?
Men nu så fokuserade jag på att filma och väntar på fina flygbilder. Jocke lägger nog ut bilder på egen sida så vi får vänta på länk.


Här är något lurt - alltid tvärnit vid landning - kan det hjälpa med nya lager till hjulen?


Fast kärran tål det.


Radarpar? Robban och Jonny med identiska Spitfire 9. jonnys är utan noskona och är "smutsigare". Kolm 2 cyl 120 cc 4-takt inline låter riktigt trevligt


Jonnys


Robbans


Har man varit i England och kollat "på riktigt" blir man lätt frälst och har på sig autentisk uniform. Mattias från Skillingaryd med storleken under Jonnys och Robbans.


Klar övervikt på Spit men här en enda Musse - och i Reno Racingutförande. Snygga detaljer som öppningsbar huv via radion.


Robbans senaste - byggsats som monterats i förtältet till husvagnen - inga dekaler med flygbar! Underbart att se! Corsair F4U är en favorit.




Äntligen en från Axelmakterna - och inte vilken som helst. Per P flyger perfekt och modellen är perfekt i harmoni. Mera Messer!


Och så får vi se vad vi väntat på - en svensk fullträff med två bommar J21.


Pilot Peder Fyhr som imponerade med sin välflygande klenod.


Nu var det slut på finuppvisning och Mattias från Skillingaryd kom med en "trainer" - som så klart direkt blev anfallen av en tysk.
Upp kom en Amris för att genskjuta tysken -
de var precis lika snabba så det var en fröjd att se dem jaga varandra över Ripahimlen medan den stackars nybörjaren smög omkring så nära marken han vågade.


Bling





Bättre pics av Jocke på https://www.flickr.com/ph…/pbjphoto/albums/72157684233169620

Torsdag den 20 juli var det Segelflyg på schemat.
Det fina vädret från i går har bytts till ostliga vindar som är de sämsta när det gäller termik då havets kalla vindar inte är de mest gynnsamma.
Det var en hel del som trotsade de kalla vindarna så vi fick se många typer av segelmodeller i olika storlekar och med olika sätt att ta sig upp.


Här är det elwinch som har en brutal kraft att kasta upp planen till riktigt höga utgångshöjder. Detta kräver perfekt trimmade modeller med massor av radiofuntioner för att både klara höga hastigheter under stor last samt senare kunna glida sakta i termik eller snabbt förflytta sig mellan termikblåsor.


Carsten har inte provat sitt senaste fynd än och får hjälp av thomas med tips på radiofunktioner.


Gummirepsstart är bekvämt och fungerar bra även på enklare seglare utan för många funktioner.


Elmotor är bekvämt om man inte har tillgång till katapult eller winch.




En hel del publik. Många som är boende på campingen men även utifrån som kommer med bil enbart för att titta.


Blue Phoenix är nog Sveriges genom tiderna mest byggda segelplan som står sig bra även i dag. Den hara till och med en egen oldtimerklass som innefattar segelplan med spännvidd på ca 2 meter och som styrs enbart av sidroder och höjdroder.


Thomas elseglare är imponerande fast inte överdrivet kraftfull.




Alve har en liten elseglare i skumplast. trots sin lilla storlek så flyger den fint i dagens vindar.




Det här är nog ingen termikseglare - fast snabb och stabil i vinden är den!




På eftermiddagen kalaldes det till SKOJTÄVLING.
En anmälde sitt intresse... och till sist så var det 9 piloter som ställde upp och tävlade.
Tävling drar publik !


Göran var linjedomare och ballong-kalle. Björn Lager var rättvis och omutlig tävlingsledare.


Enkla regler:
Tre limbo - tre looping - tre ballonger - om man har samma poäng så är det tiden från start till landning som är utslagsgivande.


Och det blev inga bilder - bara några filmsnuttar..


I kväll är det Jul-i-afton och självklart har det busiga paret Mats och Thomas hade så klart fixat en lut-fisk mot Mats husvagn i natt. Signe förstod genast vilka som spelat sprattet.


Länk till Mats inlägg på FB från Jul(i)afton

Hej!
Här kommer några bilder från min telefon.  / Mats Erlandsson <mats.erlandsson@outlook.com>

Mats och Thomas har inlett etableringen av Ripa´s  GRILL&BAR , neonskyltarna med ledljusbelysning och belysta glasunderlägg fanns på plats från första kvällen, tyvärr var länsstyrelsen sena med utskänkningstillstånden, så de konsumerade allt själva.






Det blev fullsatt på årets julbordssittning, ett långbord delades upp på fem.




Julafton utan Kalle Anka fungerar inte, så självklart inleddes kvällen med Kalle på TV´n


Björn Lager hanterade årets lotteriförsäljning och efterföljande dragningar med bravur


Som vanligt bjöd Ripa på en fantastisk solnedgång denna jul i aftons -kväl


FLERA BILDER OCH FILM VILL VI HA!

Fredag den 21 juli - dagen efter .......... Och en regnig förmiddag - men eftermiddagen och kvällen var fina.

rdagen den 22 juli var det annonserad FLYGDAG för alla utan någon tema.
Friska vindar på 7 - 10 m/s fick så klart några att packa ihop. Prognos att det ska börja regna i morgon söndag fick ytterligare några att tänka på att packa ihop, fast de som tittade lite mera konstaterar att söndagförmiddagen ska bli fin och att det utlovade regnet kanske bara blir ett par stänk samt att det ska bli sol och betydligt svagare vindar i morgon än i dag.
Kanske först upp i dag var Kivika-Biggles - Jan Åberg - med en Cessna.


Se sån stil han har.


Och planet ser autentiskt väderbitet ut.....


Kom Fido så går vi hem


Men vad är nu detta som passerade strax norr om fältet - säkert på väg mot Åhus.
En reklam som man inte begriper men som sätter griller i huvudet på en - Elgiganten kanske?


Är man junior med varm tröja så är ju inte vinden något att bry sig om


Skovbye-hangaren är ren och fin både ute och inne. Bra jobb pappa Göran !




Robban Nermfors har jag sett förr bitandes på en kork till limtuben.


lillspitten hade tappat klunken så det var demontering och nya slangar som gällde och nu ska det ihop igen.




Jonny Ekdahl håller upp för att kolla så att Lasern med det sköna ljudet inte går för snålt.




Jonny tyckte att Robban behövde sällskap så han tog upp sin kvartsskala och så var roteflygningen i full gång igen.


Två yngre generationer Erlandsson besökte far och farfar för att visa upp lite helikopterflyg.
Här en Alignt T-Rex 400?




Nu ska pappa in och  hämta nästa heli som är har bränlemotor och inte el som denna.


Också detta är en Align men Hyper Engine 50


Efter flera flygningar så .............. Det gick så snabbt att man inte hann se vad som hände..


En flitig pilot somäven ställt upp med många andra sysslor under veckan är ju Björn Lager.




En gammal goding med flera tiotals år på nacken har flugits flitigt i veckan med gammal radio och långantenn.


En tjurkalv ser intresserat på


Men plötsligt snäpper det till i luften. Kan det vara ett gammalt nylonhorn eller gångjärn som brustit och gjort planet ostyrbart?


Mattias från Skillingaryd flög sin fina Funtana flera gånger under dagen..


Kan detta vara sista landningen? Plötsligt hör man ett snapp och så delar sig planet i luften.
Kroppen är snabbt nere i hagen och en vinge flaxar helt fritt, i vad som tycks en evighet, innan den landar långt in på fältet.


Under veckan har vi haft besök av många både helt nya intresserade och även gamla rikskända profiler. Här är det Lennart Olsson från Genarp som kommer på besök.
Hobbyhandlare under många år men även svensk rekordhållare i höjd med enkanaligt modcellflygplan på sin tid.


Både Otis och Louie flög utan problem med det mesta i dag. Louie var depåvakt och flyger sin Extremeflight på några bilder upp för de som kan se det lilla exta.
Här är det Otis som med pappa går igenom allt innan det är dags att lyfta med metanolplanet som passar helt perfekt i dag.





Det blev motorstopp i luften men pappa lotsade ner planet verbalt till en lycklig landning i höga gräset utan någon skada alls.
Här poserar OTIS stolt med planet efter landningen.


Undrar hur många korvar Siv och John  har sålt under veckan tillsammans med kaffe, kakor och glass. De är nog flitigast i kiosken även om de så klart haft hjälp av andra flitiga klubbmedlemmar.


Jag råkade sitta och prata lite med ett par Rospiggar från Norrtälje. Det blev så klart prat om modellflyg och juniorverksamhet.
Jag berättade att jag skulle till 3F i Nyköping och köpa dieselbränsle som inte är så lätt att komma över.
Det blev prat om att vi handlade eter och ricinolja på apoteket förr och så fanns det ju i metallburkar i hobbyaffären - det måste ju kollas upp i någon gammal katalog.
Ni vet väl att många gamla kataloger finns på Trelleborgs Modellflygklubbs hemsida? Kolla efter rubriken ANTIKRUNDAN
Och så finns gamla Modellflygnytt skannade tillsammans med många andra gamla svenska KSAK och andra flygtidningar på www.modellflygnytt.se .
Den sidan ska inte längre finnas enligt SMFF-beslut men än är den inte död.
Sedan kom vi att prata om annat och en av herrarna har som hobby att samla på gamla Citroen CV.
Han frågade mig om jag visste vad en HY var för något? Mitt svar fick honom att bli förvånad - minst sagt.
Just den gamla bussen har jag åkt i flera gånger när den var ny (från 1968), då den gick som servicebil till Zetor-traktorer som såldes och servades på den verkstad där jag sommarjobbade.

Ett par av Thomas bilder har ramlat in :
Lars Olssons fina jycke.


Första pris på skojtävlingen till Håkan Göransson


Per tog andra pris i skojtävlingen


Alve Hansson monterar - eller demonterar?


Bosse Rundberg med en trogen Tiger Trainer och Rickard Balcke - båda Malmöpågar.


Ett par bilder från Limbo och ballongmål. De flesta försökte undvika ballongpinnarna :-) Här är piloten Åke Junander.






Brännbart? En intensiv vecka skördar offer.


Ett gäng bilder från Mats Erlandsson :














































































Det är många som har plåtat i veckan och vi tar gärna in flera bilder - skicka dem helst till patrik@pgdata.se - och i hög upplösning.

/ Patrik Gertsson