RIPAVECKAN 2017
15 juli - 23 juli
Ripa
välkomnar ALLA modellflygare med giltig modellflygförsäkring att flyga och
alla andra att titta på eller prova på modellflyg med dubbelkommando.
Som vanligt är det många som startar tidigt och kommer med sina husvagnar för att
umgås och flyga.
Två tidiga piloter är Robban och Jonny som har var sin Spitfire och de övar
mycket för att kunna visa upp när de andra kommer.
På fredagmiddagen var det mer än halvbelagt på campingen.
Själv hade jag ett paket att hämta på Konsum i Åhus. En liten vinge från
Horizon Hobby / MFT. Jag hade missat att
modellen var "Basic" BNF och inte hade något batter som följde med. Men jag
hade tänkt köpa extra batteri och det gick smidigt för i samma by så har vi vår
lokala modellflyghandlare Håkan på AirRCpro
som ställde upp att snabbt leverera två styck 800 mAh 2 cells batterier som bör
passa fint. På väg hem passerade jag Ripa men det var lunch och tomt på fältet.
En bil kom körande och en person kom fram och presenterade sig som flygledare på
närliggande flygfältet Everöd eller
Kristianstad Airport.
Modellflyget har bra förhållade till det övriga trafikflyget och sportflyget som
förekommer ett par kilometer bort. Modellflyget ställer upp när det är flygdagar
på Everöd och Det har hänt att sportflyget/fallskärmsklubben kommit och visat
upp sig under Ripaveckan.
På lördagsmorgonen var det "beställt väckning" - en stor
vibratorvält kom klockan 08.00 och fixade det sista så att fältet skulle bli
perfekt.
Förmiddagen lovade strålande solsken med temperaturer från 7 grader klockan 5
och över 20 grader varmt från runt klockan 9 och framåt.
Mats var nog tidigt uppe och räddade rören till pilotrutan - nu ska de ner för
att hålla den svenska fanan - och en trätoffla fungerar som slägga.
Någon pilot utnyttjar det fina väret till att flyga.
Några till att diskutera livets viktigare spörsmål - och få ner lite
frukostkaffe kanske.
Per P från Mösterås har insett att en enkel Skywalker med eldrigt är perfekt att
stoppa in i bilen tillsammans med fru och ett par barn.
Rollande cirkel - inget problem
Lågt sakta och inverterat över fältet - vem behöver en 3D med bensinmotor?
Brrruuummm - så här gör pappa när han startar de stora planen
Och då ska jag hålla mig lite på avstånd.
Bertil från Skanör väljer en VisionAire denna morgonen
Bertil kastar till klubbkompisen som flyger delta från HobbyKing. 3 celler 2200
mAh visar 160 knyck med pitotrör och telemetri
10 celler i serie ger mer än tillräckligt med kraft. Att konvertera från bensin
går bra. TP fixar man lätt med att flytta battererna. Det är väldigt gott om
plats.
Men här finns det en strulig motor som måste skruvas på. Och ändå motorstopp med
segelflygslandning i medvind.
Under veckan är det många kul saker som byter ägare. En orsak kan vara att synen
börjar svikta som här en blödning vid gula fläcken.
Den modell som suger mest hos mig är nog denna snygga SIG med 91a 4-takt för
2000:- Tur att jag inte har plats för fler modeller ;-)
Två STORA Spitfire och ett gäng "mindre" fast ändå rejält stora. Spitfiren är
nog den polpuläraste warbirden.
Först är det Jonny som är uppe
Tätt följd av Robban som fick nytt namn av Pers yngste parvel - så nu blir det
Jonny och Råttan som ska flyga ;-)
Robbans kompis Lasse flyger mera "normala" acro - typ Raven
Även Lasse W har en häftig Spit - nyligt bytt trottelservo ger alldeles för hög
tomgång - fram med verktygen - inget kul.....
Tre modeller med Älgpilot - två vara till salu men inte denna.
Kan det vara så att jag är först ut med bilder på X-Vert ? Som många säger i
tester så är vertikalläget inget kul om det blåser lite.
Enda chansen är att ha smalsidan mot vinden och hålla full skev för att åka
sidledes.
Däremot så är horisontalflygning riktigt trevlig även med några sekundmeter
vind. Att kaststarta är inga problem men man bör gå över till vertikalt för
landning och då blir det lätt att planet glider med vinden i ett rasande tempo.
Finfin utsikt - bara att njuta
Winchen från i går är i förmiddag bytt till propeller i nosen. En stöt för att
få lite höjd och sedan leta upp några glador för att samsas i termiken
Skillingrydarna är glada för el-turbiner i olika skepnader
Som vi har längtat........
I morgon kanske det finns något att köpa i kiosken?
Nä det är ingen Mustang - bara en sexig pony. Kaj F har fixat och trixat så att
den flyger precis som han vill nu med en precis lämpad propeller.
Tredje söndagen i juli är det
Skånska Flaggans Dag men det verkar
ingen veta på Ripa :-( Det närmaste fira blir med Thomas Te-mugg
Prognosen lovade en fin förmiddag med lite mera moln på eftermiddagen, fast
sönda förmiddag verkar vara lite segt för vissa.
Håkan D var tidigt uppe med DLG som morgongymnasik före frukost. Det gäller att
hitta lyftet och en glada steg till dubbla höjden på några sekunder och då ska
man ju följa med om man är i närheten.
Kul att även se lite helikopterflyg
Bertil verkar leda kommentatorsgruppen som ger Åke tips om hur han ska montera
sin CUB.
En annan Åke programmerar sin Stearman PT 17 efter en massa skruvar till
staglinor med mera. MOtoratrappen ligger hemma på verkstan men ska snart vara på
plats.
En bild före start - för säkerthets skull ? Denna ska nog hålla lite
bättre än Combatkärrorna...
På flygraukan håller Robban på med en ny F4U och han får massor med goda råd.
En liten gullig boxer i nosen - i brist på en tvåradig stjärna ?
Lite justeringar av en stötstång till flapsen
En flaska medium trögt CA till landställsluckan - pip på flaskan är för mesar?
Fram mot lunch kom det en liten skur men det ser ut att bli lite bättre i
eftermiddag even om det blir molningt.
Måndag den 17 juli med eltema på dagen och linflyg på kvällen.
Blåsigt och molnigt med enstaka solskensstunder.
Evert hade tre "nakna" modeller med sig och de gick åt - en passade nästan till
en gammal Webra 2,5 cc diesel. Aningen baktung men det löses med att flytta fram
motorn och kanske en mässingsspinner.
Frog 8*6 kunde någon klarsynt person läsa ut.
Louie med senaste acrobaten
Beudrare konstaterar att det är snygg kontrollerad flygning
Evert var väldigt tveksam till att följa med i dag men det blev riktigt roligt
hela eftermiddagen som slutade så sent som kl 22.
Thomas B hade med sig ett par combatkärror som var till salu för billig peng -
men denna är inte till salu - .... än.
Tuff vind! 3-punkt hade gett "ballonglandning" och för lite höjd - detta
Skumfygare räds inte vinden
Här kommer Pelle med mera skum.
Strax efter 17 ramlar Mats och Anders in från MFK Snobben för att ta över
showen.
Och så kommer Peter som flyger mest hemma i Tommelilla och på Ripa
Evert ska försöka ställa in en motor på en combatvinge. Den beter sig inte alls
likadant på marken som i luften där den mest puttrar runt för att varva upp
under korta stunder.
Mats har lockat Kristianstadsbladet till ett besök och i år råkade det bli när
det var linflygafton
Anders har inte svårt att briljera med åskådare
Prova på - blir bara mera poppis för varje år. Och en del vill köpa egna
linkärror !! Evert är överlycklig att få dela med sig.
En som alltid briljerar är Staffan som är svensk mästare i F2B - Stunt. I år med
en sprillans nybyggd modell som är några hekto lättare än förra PoleCat.
Kristianstadsbladets reporter och fotograf provade båda på att flyga lina - och
det gick riktigt bra med Mats stöttning.
Pelle - borde väl kunna detta sedan barnsben?
Många i publiken vågade sig fram i dag.
Håkan Dahlberg vill gärna lufta sin stora elkärra på nästan 10 kiloWatt !! 200
ampere men det krävs bara ca 70 för att hovra.
Streamercombat är nog bland det publikvänligaste man kan tänka sig inom
modellflyget?
Evert var snabb att springa ut för att starta om när Peter kom lite för nära
marken - 4 gånger höll propellern
Anders vann överlägset med flygtid även om det inte blev några klipp.
Vem sa att han inte skulle ge sig på nåt så snurrigt - och provade på flera
gånger.............
Här trivs Anders fast de dansade inte riktigt i takt med varandra.
Hilda var snabbt ute med ett
reportage i Bladet
IMAC Tema under tisdagen Mattias
Lindgren Jörgen Svensson och Kent Norrman stod för uppvisning och information
under dagen
Micke Andersson Tranås, glad som en speleman när han fått ordning på tändningen
på sin motor
Håkan Dahlberg team Autopartner och Louie Skovbye i samspråk, Håkan skall låta
Louie prova en av hans maskiner
Louie Skovbye skall testa att flyga Håkan Dahlbergs modell
Mycket elektronik i dagens modeller
Robert Nermfors förbereder kvällens planerade premiär med sin Corsair
Snopsy sitter på plats vid spakarna
Håkan Dahlbergs imponerande 3-d flygning får all annan verksamhet att stanna upp
Dagens depåvärd funderar på hur man stänger ute obehöriga utan att begränsa för
de som har i depån att göra....
Håkan visar upp sina bästa sidor
Jonny har lite svårt att landa - för hög tomgång
Thomas premiärflög sin nya P40 som inte ens har fått några utblås än -
landningen är på filmen.
Onsdag med Warbirdtema - en helt otroligt fin sommardag med
solsken värme och knappast någon vind alls.
Fullt med plan i luften hela dagen - fullt med publik i tredubbla rader.
Före klockan 13 var det ju fritt fram vilket utnyttjades av de med lite äldre
konstruktioner som inte gillar så mycket vind.
Det första jag såg i luften när jag svängde in till fältet var en stor Ben
Buckle på dryga 2 meter och en av de äldsta OS 4-takt 60.
Är det en Majestic Major
När jag klev av bilen så var det en "godisbutik" precis framför mig. Det är tur
att man har lite karaktär annars hade det nog följt med lte kul saker hem.
Ett antal 2-motoriga saker är ju spännande
Och så hittade jag en byggsats från byn där jag bor. Fast Göran Muftig har
flyttat sedan länge och firman Aeroprodukter har inte heller funnits på
evigheter.
1800 spänn är inklusive en Magnum 91 4-takt - och möjligen var det prutbart. Var
det denna modellen Göran flög som han döpt till Gill?
Mycket skoj flyg i luften! Här en från Skillingaryd som var i luften flera
gånger under dagen.
Denna vållade lite huvudbry. En Sopwith Pup med stjärnmotor? Så var det
säkert med en 9a i nosen. Fast på modeller är det nog sällsynt.
Lasses 5-cylindriga Moki låter alltid så där extra trevligt.
Björn Lager har tre vingar! Röde Baronen med elvisk i nosen.
Premiärflyg - det får Lasse W ofta utföra - här skalv planet till och tystnade -
Lasse landade helt perfekt.
Och i Kohagen intill hamnade spinner med propeller och tillbehör som skramlade i
spinnern. Det var tur att vi var snabbare än korna.
Inga skador på något verkar det som.
Två Brittiska XL som tillhör Alve H från Malmö.
Vad är detta? Ren nostalgi med långantenn! Funflyg som nästan inte hördes trots
2-takt.
Thomas vill ha perfekta förhållanden innan denna nya skapelse ska premiärflygas
- och det missade jag nog även denna gången.
Doriner - en mera ovanlig modell som just i dag hade problem med ett fartreglage
så att vi inte fick se den flyga.
Lasses andra tur i sträck med motorbortfall - hur stor är chansen för det?
Perfekt landning men ut i gräset där planet stod på vingspetsen och propellern
utan att slå runt.
Tyvärr skadades proepellern så det blev inte mera flugit med denna kärran i dag.
Inte heller denna såg jag uppe under warbirdtemat - fast visst är det väl en
bird? Eller kanske en fågelhund?
Lite olycklig landning för Björn denna gången - fast det finns flera kärror.
Ibland bara stannar man och beundrar ett konstverk. Var det 0,6 mm
svartbjöksfaner?
2 CUB-ar med lite olika storlek - kan det vara 1/4 och 1/5 ? Väntar på att
få luftrum - det är många som vill flyga.
En timme att sätta ihop - 2500 timmars jobb att bygga - plus allt tid vid datorn
att få fram uppgifter. Originalritningar från SAAB. Peder Fyhr är pappan.
Och så börjar temat för dagen med att Björn flyger sin Fokker DRI
Stor publik som tittar stort och kommenterar.
En duktig speaker under hela temat är Lasse W.
Många duktiga fotografer! Christel Nermfors visar sin och säger att den är
större än min så att nu är det hon som tar bilder till Ripasidan. Fast min är
nog snabbare?
Men nu så fokuserade jag på att filma och väntar på fina flygbilder. Jocke
lägger nog ut bilder på egen sida så vi får vänta på länk.
Här är något lurt - alltid tvärnit vid landning - kan det hjälpa med nya lager
till hjulen?
Fast kärran tål det.
Radarpar? Robban och Jonny med identiska Spitfire 9. jonnys är utan noskona och
är "smutsigare". Kolm 2 cyl 120 cc 4-takt inline låter riktigt trevligt
Jonnys
Robbans
Har man varit i England och kollat "på riktigt" blir man lätt frälst och har på
sig autentisk uniform. Mattias från Skillingaryd med storleken under Jonnys och
Robbans.
Klar övervikt på Spit men här en enda Musse - och i Reno Racingutförande. Snygga
detaljer som öppningsbar huv via radion.
Robbans senaste - byggsats som monterats i förtältet till husvagnen - inga
dekaler med flygbar! Underbart att se! Corsair F4U är en favorit.
Äntligen en från Axelmakterna - och inte vilken som helst. Per P flyger perfekt
och modellen är perfekt i harmoni. Mera Messer!
Och så får vi se vad vi väntat på - en svensk fullträff med två bommar J21.
Pilot Peder Fyhr som imponerade med sin välflygande klenod.
Nu var det slut på finuppvisning och Mattias från Skillingaryd kom med en
"trainer" - som så klart direkt blev anfallen av en tysk.
Upp kom en Amris för att genskjuta tysken -
de var precis lika snabba så det var en fröjd att se dem jaga varandra över
Ripahimlen medan den stackars nybörjaren smög omkring så nära marken han vågade.
Bling
Bättre pics av Jocke på https://www.flickr.com/ph…/pbjphoto/albums/72157684233169620
Torsdag den 20 juli var det Segelflyg på schemat.
Det fina vädret från i går har bytts till ostliga vindar som är de sämsta när
det gäller termik då havets kalla vindar inte är de mest gynnsamma.
Det var en hel del som trotsade de kalla vindarna så vi fick se många typer av
segelmodeller i olika storlekar och med olika sätt att ta sig upp.
Här är det elwinch som har en brutal kraft att kasta upp planen till riktigt
höga utgångshöjder. Detta kräver perfekt trimmade modeller med massor av
radiofuntioner för att både klara höga hastigheter under stor last samt senare
kunna glida sakta i termik eller snabbt förflytta sig mellan termikblåsor.
Carsten har inte provat sitt senaste fynd än och får hjälp av thomas med tips på
radiofunktioner.
Gummirepsstart är bekvämt och fungerar bra även på enklare seglare utan för
många funktioner.
Elmotor är bekvämt om man inte har tillgång till katapult eller winch.
En hel del publik. Många som är boende på campingen men även utifrån som kommer
med bil enbart för att titta.
Blue Phoenix är nog Sveriges genom tiderna mest byggda segelplan som står sig
bra även i dag. Den hara till och med en egen oldtimerklass som innefattar
segelplan med spännvidd på ca 2 meter och som styrs enbart av sidroder och
höjdroder.
Thomas elseglare är imponerande fast inte överdrivet kraftfull.
Alve har en liten
elseglare i skumplast. trots sin lilla storlek så flyger den fint i dagens
vindar.
Det här är nog ingen termikseglare - fast snabb och stabil i vinden är den!
På eftermiddagen kalaldes det till SKOJTÄVLING.
En anmälde sitt intresse... och till sist så var det 9 piloter som ställde upp
och tävlade.
Tävling drar publik !
Göran var linjedomare och ballong-kalle. Björn Lager var rättvis och omutlig
tävlingsledare.
Enkla regler:
Tre limbo - tre looping - tre ballonger - om man har samma poäng så är det tiden
från start till landning som är utslagsgivande.
Och det blev inga bilder - bara några filmsnuttar..
I kväll är det Jul-i-afton och självklart har det busiga paret Mats och Thomas
hade så klart fixat en lut-fisk mot Mats husvagn i natt. Signe förstod genast
vilka som spelat sprattet.
Länk till Mats inlägg på FB från Jul(i)afton
Hej!
Det blev fullsatt på årets julbordssittning, ett långbord delades upp på fem.
Julafton utan Kalle Anka fungerar inte, så självklart inleddes kvällen med Kalle
på TV´n
Björn Lager hanterade årets lotteriförsäljning och efterföljande dragningar med
bravur
Som vanligt bjöd Ripa på en fantastisk solnedgång denna jul i aftons -kväl
FLERA BILDER OCH FILM VILL VI HA!
Fredag den 21 juli - dagen efter .......... Och en regnig
förmiddag - men eftermiddagen och kvällen var fina.
Lördagen den 22 juli var det annonserad FLYGDAG för alla utan
någon tema.
Friska vindar på 7 - 10 m/s fick så klart några att packa ihop. Prognos att det
ska börja regna i morgon söndag fick ytterligare några att tänka på att packa
ihop, fast de som tittade lite mera konstaterar att söndagförmiddagen ska bli
fin och att det utlovade regnet kanske bara blir ett par stänk samt att det ska
bli sol och betydligt svagare vindar i morgon än i dag.
Kanske först upp i dag var Kivika-Biggles - Jan Åberg - med en Cessna.
Se sån stil han har.
Och planet ser autentiskt väderbitet ut.....
Kom Fido så går vi hem
Men vad är nu detta som passerade strax norr om fältet - säkert på väg mot Åhus.
En reklam som man inte begriper men som sätter griller i huvudet på en -
Elgiganten kanske?
Är man junior med varm tröja så är ju inte vinden något att bry sig om
Skovbye-hangaren är ren och fin både ute och inne. Bra jobb pappa Göran !
Robban Nermfors har jag sett förr bitandes på en kork till limtuben.
lillspitten hade tappat klunken så det var demontering och nya slangar som
gällde och nu ska det ihop igen.
Jonny Ekdahl håller upp för att kolla så att Lasern med det sköna ljudet inte
går för snålt.
Jonny tyckte att Robban behövde sällskap så han tog upp sin kvartsskala och så
var roteflygningen i full gång igen.
Två yngre generationer Erlandsson besökte far och farfar för att visa upp lite
helikopterflyg.
Här en Alignt T-Rex 400?
Nu ska pappa in och hämta nästa heli som är har bränlemotor och inte el
som denna.
Också detta är en Align men Hyper Engine 50
Efter flera flygningar så .............. Det gick så snabbt att man inte hann se
vad som hände..
En flitig pilot somäven ställt upp med många andra sysslor under veckan är ju
Björn Lager.
En gammal goding med flera tiotals år på nacken har flugits flitigt i veckan med
gammal radio och långantenn.
En tjurkalv ser intresserat på
Men plötsligt snäpper det till i luften. Kan det vara ett gammalt nylonhorn
eller gångjärn som brustit och gjort planet ostyrbart?
Mattias från Skillingaryd flög sin fina Funtana flera gånger under dagen..
Kan detta vara sista landningen? Plötsligt hör man ett snapp och så delar sig
planet i luften.
Kroppen är snabbt nere i hagen och en vinge flaxar helt fritt, i vad som tycks
en evighet, innan den landar långt in på fältet.
Under veckan har vi haft besök av många både helt nya intresserade och även
gamla rikskända profiler. Här är det Lennart Olsson från Genarp som kommer på
besök.
Hobbyhandlare under många år men även svensk rekordhållare i höjd med enkanaligt
modcellflygplan på sin tid.
Både Otis och Louie flög utan problem med det mesta i dag. Louie var depåvakt
och flyger sin Extremeflight på några bilder upp för de som kan se det lilla
exta.
Här är det Otis som med pappa går igenom allt innan det är dags att lyfta med
metanolplanet som passar helt perfekt i dag.
Det blev motorstopp i luften men pappa lotsade ner planet verbalt till en
lycklig landning i höga gräset utan någon skada alls.
Här poserar OTIS stolt med planet efter landningen.
Undrar hur många korvar Siv och John har sålt under veckan tillsammans med
kaffe, kakor och glass. De är nog flitigast i kiosken även om de så klart haft
hjälp av andra flitiga klubbmedlemmar.
Jag råkade sitta och prata lite med ett par
Rospiggar från Norrtälje. Det blev
så klart prat om modellflyg och juniorverksamhet.
Jag berättade att jag skulle till 3F i Nyköping och köpa dieselbränsle som inte
är så lätt att komma över.
Det blev prat om att vi handlade eter och ricinolja på apoteket förr och så
fanns det ju i metallburkar i hobbyaffären - det måste ju kollas upp i någon
gammal katalog.
Ni vet väl att många gamla kataloger finns på Trelleborgs Modellflygklubbs
hemsida? Kolla efter rubriken
ANTIKRUNDAN
Och så finns gamla Modellflygnytt skannade tillsammans med många andra gamla
svenska KSAK och andra flygtidningar på
www.modellflygnytt.se .
Den sidan ska inte längre finnas enligt SMFF-beslut men än är den inte död.
Sedan kom vi att prata om annat och en av herrarna har som hobby att samla på
gamla Citroen
CV.
Han frågade mig om jag visste vad en
HY var för något? Mitt svar fick honom att bli förvånad - minst sagt.
Just den gamla bussen har jag åkt i flera gånger när den var ny (från 1968), då
den gick som servicebil till Zetor-traktorer som såldes och servades på den
verkstad där jag sommarjobbade.
Ett par av Thomas bilder har ramlat in :
Lars Olssons fina jycke.
Första pris på skojtävlingen till Håkan Göransson
Per tog andra pris i skojtävlingen
Alve Hansson monterar - eller demonterar?
Bosse Rundberg med en trogen Tiger Trainer och Rickard Balcke - båda Malmöpågar.
Ett par bilder från Limbo och ballongmål. De flesta försökte undvika
ballongpinnarna :-) Här är piloten Åke Junander.
Brännbart? En intensiv vecka skördar offer.
Ett gäng bilder från Mats Erlandsson :
Det är många som har plåtat i veckan och vi tar gärna in flera bilder - skicka
dem helst till patrik@pgdata.se - och i
hög upplösning.
/ Patrik Gertsson