Patrik Gertsson Juli 2015.
Förbränningsmotorer finns det många i slott och koja sedan tidigt 1900-tal.
I dag är det mera eldrift som tagit över av olika skäl.
Ljudet, renhet och enkelhet är några orsaker att många helt slutat köra sina bränsledrivna modellmotorer.
Då dyker det upp en del "fynd" bland lådorna med "skräp".

Här är några dieselmotorer. Diesel är fel för det är en blandning av olja, fotogen och eter som är bränslet.
Detta bränslet tänder enbart med hjälp av kompressionen precis som en riktigt diesel som ju går på ren fotogen.

Tre motorer av märket ED
Den längst till vänster med mörkare kylflänsar är en ED Bee, Den i mitten har inga mer beteckningar än just ED framtill.






En riktig raring med grön topp. Tillbehör är RC-trottel med hela bakstycket. En extra vevstake kanske behövs?


G31 med ett gäng originaldelar


G32


Det blev en fortsättning. Dessa motorerna är nästan i "mint condition" och kräver en massa inkörning för att bli bra motorer.
Egentligen är de för små för mina önskemål så det blir ett byte till en lite större RC-diesel. Irvine 20 är väl ett bra byte?



Och så kom det någon och berättade att det fanns en fyndlåda med lite lintankar som kanske skulle passa.
Det som drog min blick till sig var 4 Fireball-stift som jag sökt lite efter - inte till dieslar utan andra linflygmotorer.
Och på köpet lite plasttankar, glödstiftsmotorer och annat skoj.


Denna skapelsen brydde mig ett tag innan jag fick reda på vad det var. En COX - eller inte - för de kylflänsarna framåt på vevhuset har jag inte sett förr.
Det visade sig att det varit en RC-Bee, men som nu saknar trottel-dämparen. En relativt stor klunktank i baken.
Denna motorn tillverkades bara något år och blev ingen storsäljare så frågan är om den är en flip eller flop?