Radioflygklubben GRIPEN 50 år har annonserats på forum och Facebook.
Den 10-11 juni med uppvisningsflyg på lördagen kl 13.00-14.30 var utlovat.
Simmelsberga ligger inte precis i anslutning till någon europaväg, i varje fall inte om man kommer österifrån.
Däremot kan man passera, för gamla skåningar, kända landmärken. Kalle på Spången gestaltad av Edvard Persson.
Inte långt bort ligger även Bialitt som var känt från TV med Lasse Holmqvist.



Jag som bor i samma landskap har ungefär två timmars körning med bil på småvägar där den största risken verkar vara att "man möter sig själv" :-)
Utan GPS hade jag nog haft svårt, även med GPS är det lätt att passera och få backa när man ser en samling bilar och husvagnar på en åker.
Vägen genom Söderåsens Nationalpark är allt annat än "skånskt platt".

Börje Sebring som är ordförande i klubben har jobbat med ett kompendium om klubbens historia - fanns att köpa för 50 kronor.
Lördagsmorgonen och förmiddagen var aningen fuktig men det var inget som störde när flygningen satte igång och vädret blev bara bättre för att bli riktigt bra mot eftermiddagen. Jörgen Davidsson som också är med i styrelsen var kontaktperson för träffen. Jubileumstidningen kommer förhoppningsvis att finnas att läsa på klubbens hemsida någon gång framöver. Klubbmärket och namet är ju även landskapet Skånes vapen Gripen som har lång tradition i Skåne, men bara från den svenska tiden.

 

Själv hade jag tagit fast på 50 år och hade med mig tre plan som nog kunde representera vad man kunde se när klubben bildades:
RC Viking, Falcom 56 och SIG Kadet. De har olika motorer så jag flög el, metanol och diesel under dagen.
För övrigt så var det mest stora fina skalamodeller som visades upp, allt från extrema 3D aerobatics till superdetaljerade modeller av antika flygplan.
Ett undantag i uppvisningen var två bröder som flög lite mera modellbetonade flygplan samt en riktigt fin uppvisnig med helikopter.

RC Viking är ända från 1958 då konstruktören Erik Göte Berglund vann EM i enkanals RC med denna modellen. Här är modellen nygjord och försedd med elmotor även om klädsel är siden och propellern gammal i nylon.

En annan dukklädd "oldtimer" är den närmre SIG Kadet som här samsas med den senare versionen av den ännu aktiva modellen som nu används i klubben till inflygning av nybörjare med dubbelkommando.
Dagens Kadet är färsedd med elmotor.

Betydlig mera representaivt för dagens uppvisningar är dessa tre akrobatmodeller med stora bensinmotorer på minst 100 kubik och mer än tillräckligt med hästkrafter.

Definitivt representativt är denna skalamodell som flygs av ordföranden själv.
Även om de övre modellerna är skalamodeller av äldre riktiga plan så är hemmabyggen med massor av detaljer något man säkert träffar på i denna klubben som även anordnar SM-tävlingar i skalaflyg.



Två modeller som påminner gamla modellflygare om Tyska Graupnermodeller som man byggde i balsa.



Två bröder Skovbye som har sin hemvist i östra Skåne har fingrarna i en av modellerna de ska flyga med i dag.


En annan av klubbens medlemmar, Thomas Berggren, hade tyvärr inte plats för några plan eller tid att flyga i dag då han väntade leverans av nyligen inköpta modeller som ska leveraras från norr västkusten till Helsingborg.



De flesta akrobatmodellerna verkar ha 2-takt besinmotorer men här i skala är det inte ovanligt med 4-takts stjärnmotorer som har ett fantastiskt njutbart ljud








Lotterier kunde man vara med i om man hade tid att ta fram plånboken. Dragning skedde i flera omgångar. Här är det Jörgen Davidsson som håller i miken och drar virra med hjälp av en omutbar junior.



Fika fanns att köpa men till kvällens jubileumsfest ska det grillas ett svin.
Har man inte ett brinnande intresse för modellflyg så får man stå för matlagningen



Nassen snittas i svålen för att ge plats åt grovsalt och med mycket tur kanske man kan hitta en bit "Ribbenstek" om 6 timmar.



Härliga skinkor eller som man säger på skånska - grisarövar.



Vad är detta som flyger över camping och depå? Är det dokumentation eller bara någon som missat säkerhetsföresrifterna?
Piloten får snabbt vägledning av klubbens säkerhetsansvarige vaar han får lov att flyga med sin Carbon CUB



En av dagens uppvisningsflygare med sin superfina Polikarpov. Peder Fyhr kollar allting så att inget är ovisst inför flygningen. Riggningen är imponerande liksom den 5-cylindriga motorn som "viskar" upp planet.







Först i listan på uppvisningsplan är Tommy med sin Spacewalker med 55 cc OS bensinmotor.




En ombyggd Multiplex Xeno fick representera de snabba elmodellerna medan en VisionAire visade hur perfekt man kan få ett plan "direkt ur lådan".




Simmelsberga är ingen dröm om man vill fotografera.. Solen står så att man får motljus så nästan alla planen blir som svarta prickar mot himlen.
Jag försökte att gå på motsatta sidan av fältet för att få bättre ljus men då behövdes allt för mycket zoom för att få skärpa.



















Denna snyggingen var i depån men flög tyvärr inte i uppvisningen



Två "wildcard" som plockades in i uppvisningslistan var Louie och Otis Skovbye som kommer från Degeberga. Louie går på flygskola i Ljungbyhed så egentligen är Simmelsberga nog hans närmsta modellflygfält.
Men det är lite långt att cykla och Louie har ännu inte åldern inne för bil. Däremot var flyguppvisningen i den högre skolan som imponerade på både speaker och publik.



Grabbarnas pappa Göran (som inte har lärt dem riktigt allt som de kan) fixar lillebror Otis plan så att han är klar när storebror landar.




Otis visar inte att han har någon nervositet inför en så stor publik - hoppas att han har kryss i B-rutan i medlemskortet.





Åskådare som hade en del att prata om. Åke Karlsson har en kort period varit redaktör för modellflygnytt men nu har han emigrerat från 08 till en plats på landet.











Efter uppvisningen var det inbjudan till Dubbelkommandoflygning men jag tror knapapst att någon hoppade på det fina erbjudandet. Däremot var det många som nu väntat och ville up med sina plan.

Peder med en Mustang B har satt in nya ställ som han ska testa.


Gräset på fältet är extremt mjukt och det är svårt att starta om man inte har rejält med överskottskraft i motorn.
Landning med någon meters utrullning visar på motståndet - som även visar sig på skalamodeller med sporrhjul


En av mina personliga favoriter bland modellflygplan är denna önskemodell från SEBART.






Den 10 juni 2017 / Patrik Gertsson

Joakim Mårtensson har lagt upp många fina bilder på Flicker
Niclas Olsson sände rörliga bilder LIVE på FaceBookgruppen Skånskt Modellflyg