En långvecka på Nordjylland var bokad och man kan ju inte åka bort utan att se hur det står till med modellflyget.
Om man ska bort så finns det en vän på nätet - appen Model Airfields eller https://www.ma-db.com/
Här hittar man lätt den närmaste modellflygklubben "var man än tänker åka" i världen.


Den klubb jag hittade var Seaby lite söder om Fredrikshamn i Danmark.
Klick på länk till hemsida gick till en GRUPP på Facebook. Då är det snabbt att hitta en person att kontakta :-)
Resultatet blev ett besök som jag ska beskriva lite senare.

Nästa klubb jag hittade var Hjallerup. Länken pekar till en traditionell hemsida som beskriver klubben med kontakt via epost.
På hemsidan finns en länk till en SIDA på Facebook. En sida är inte lika enkel att använda för att hitta en person att "messa".

Tredje klubben jag hittade var Thisted Thy RC. Länk till en hemsida som visar lite bilder från senaste Modellflyvningens dag.
Som vanligt så hänvisas till lördagar och söndagar om vädret är lämpligt.

Min slutsats är att en aktiv FaceBook-grupp kan vara guld värd. Saeby Modellflygklubb har 408 medlemmar i sin grupp !
Det räcker med en väldigt aktiv medlem på sociala medier för att få massor med följare.
Saeby har Sören Jensen som är en mogen man som "lever flyg". Mer om detta längre ner.
Sida på Facebook och traditionell Hemsida är inte alls lika öppna som en grupp.

Orsak till vår, min och min frus, resa är att vår mellanson har emigrerat till Aalborg.
Som vanligt så är orsaken till det mesta det motsatta könet - som nu skulle fira sin student.
Vi var bjudna att festa på en båt i Aalborgs hamn på midsommardagen.
Resan gick tidigt på kvällen midsommarafton efter den traditionella nypotatisen med matjessill.
Båt från Göteborg vid midnatt och efter ankomst till Fredrikshamn direkt till Aalborg där vi anlände klockan 5 på morgonen.


Stan var fortfarande full av Studenter. Det första som mötte mig var ett gäng studentskor som skulle bada i Limfjorden vid soluppgången. 


En snabb fråga på Saebys Facebook svarades snabbt med att vinden var i fel riktning för de hang som fanns tillgängliga.
Vinden på drygt 15 m/s lovade inte heller någon normal aktivitet på fältet under söndagen så det fick bli museer i Aalborg.
Målet för söndagen var först  Försvars och Garnisonsmuseum som ligger längs stranden av limfjorden. Självklart var det promenad som gällde och på väg passerade vi en enorm vinge, en 60 meter lång vinge till ett vindkraftverk. Orsaken till vingens placering var ett landsmöte för hela danmarks gymnaster. Det samlades runt 20 tusen gymnaster med åskådare och både dronningen och stadsministern som invigningstalare. Det intressanta med vingen var så klart detaljerna. vortexgeneratorer på diverse platser längs vingen samt en "kam" på vingens bakkant längst ut där hastigheten är som störst.

Jag stegade 60 långa stag så jag gissar på att diametern med noskon kanske var 130 meter.


Om ni klockar varvtiderna på vindkraftverk så kan man gissa er till diamtern. De verk som jag kollat har en hastighet vid vingspetsarna på ca 200 km/h. Det verkar vara en "magisk" hastighet för att inte få allt för mycket visselljud från vingarna. Jag undrar om de "kammar" jag nu såg kanske kan hjälpa till att öka hastigheten och optimera verkningsgraden. Vortexgeneratorerna sitter längre mot bakkanten av vingen - kanske ca 30-40% av kordan räknat bakifrån.


Här är en bild på vortexgeneratorerna som sitter närmare navet och alltså går i betydligt lägre vindhastighet. Dessa är betydligt mycket större och sitter närmare framkanten på vingen, eller kanske motsvarar där de sitter på många modellflygplan.

Vidare mot museet. Det man såg först genom staketet var en stor Draken och precis innanför staketet lite fordon till barnen, lådbilsstora varianter av militärbilar och stridsvagnar. Lite in i en port var något ännu intressantare - ett stridsflygplan.


Naturligtvis så la jag upp en bild på hemmaklubbens facebook och frågade om någon kunde säga vad det föreställde. Det tog inte lång stund innan en klubbkompis kom med det helt rätta svaret.
Senare så kom det yterligare en bild på messenger. Det var från Sören på Saeby-klubben. Sören jobbar på "Huvudverkstan" i Aalborg och visade nyss på sin egen FB-sida att han hade renoverat sin 500e broms till Hercules!
Jeg så du havde et billede med den gamle mini Starfighter, på mit flyvestationen hvor jeg arbejder har vi en mini F16, lavet af en centerline tank 🙂



Här har vi nog förebilden till mini-starfighetern, och möjligen donatorn av center-tanken som planet är byggt av.


En annan kärra som hände i taket.


Och så klart en inhemsk dansk konstruktion som användes som skolplan, kurir, sjuktransport, spaning och mycket annat - Jag tror att detta är en lärka - KZ VII.
Har vi några sådana som modellflygplan? Typ 4-sistig CUB ;-)


Självklart fanns det mycket mer att titta på än bara flygrelaterat. Danmark var ju ockuperat av tyskarna under kriget så man kan hitta Bunkermuseum i stort sett överallt i landet.
Man undrar lätt hur tyskarna kunde klara att bygga så otroligt mycket bunkrar och annat krigs materiel. Svaret ligger möjligen i de stora gruvorna med kol som är energi till många industrier såväl metall som betong och annat.
En fråga om en stor blå tjur i papir mache bjöd på ett nästan timmes långt svar av en gammal guide. Men timmen innehöll även en berätels eom ett spökflygplan som hade grävts upp från en mosse av ett barnbarn till en gammal bonde.
Det var någon Heinkel med kostiga antenner. Det konstiga var att alla tyska plan hade loggböcker där allting stod från tillverkning till störtning, men här fanns inget alls och inte hellernågon som helst märkning. En teori är att det var ett plan direkt från fabriken som skulle testas av någon långt från Berlin. Heinkel var inte populär inom partiet så det var Messerschmitt som fick de stora orderna på flygplansleveranser.
Även en gammal Messerschmitt har nyligen plockats upp - från havsbotten.

På eftermiddagen gick vi vidare till "Kunsten" som är Aalborgs konstmuseum. Inte så mycket flyg precis men hela muren in mot parken var full av grafittikonst. En liten del av muren hade faktiskt ett plan som motiv.
Kan någon förklara FHIBB ?


Inomhus på Kunsten hittade jag inte mycket flygbart mest konst(igt).


Även på måndagen var det nästan storm men ett besök på Skagen med spetsen Grenen där de två haven Kattegatt och Skagerack (Atlanten)  möts. Man ser klart linjen där haven möts som ett grått band där vattnet verkar koka.


Utanför Skagen ligger tydligen nästan alltid två stora LNG-fartyg. LNG är naturgas nerfryst till minus 160 grader för att bli flytande och ta obetydlig plats jämfört med i gasform. Gas finns i nordsjön och går via pipelines ner genom Europa.
Gaskräver normalt otroligt högt tryck eller väldigt stora volymer att lagra så det måste i princip pumpas upp från marken i samma takt som det används vilket ju knappast låter sig göras.
Dessa båda skeppen som ligger på redden lär vara buffrar som fylls på eller töms efter hur behovet varierar på land.


Skagen är ju berömt för sina konsnärer och sin konst. Konst ser man mycket av på hela norra Jylland. Ett besök på Skagens museum gick inte att undvika. Temat var På Bordet.


Det kom ett mess att det skulle flygas på tisdagen från ca kl 11 vid klubben. Familjefriden krävde först ytterligare några museer men på eftermiddagen smet jag iväg till Saebyklubben som ligger på en stickväg efter en MC-klubb och en skytteförening innan en grisfarm.
Man har inte haft klagomål från någon granne på alla åren man befunnit sig där. När jag kom dit var det forfarnade folk på plats och den stora aktiviteten var segelflyg med bogsering.
Det hade gått några timmar sedan de började flyga och en del var på väg hem när jag kom.


Klubben har utdraget el till mekborden och tillhandahåller även trafo från 230 till de som har enklare laddare utan egen strömförsörjning.


Klubbens bogserkärra Fede Dorit kom de över som den står för runt 5000 kronor. 110 kubik boxer drar snabbt upp de flesta seglarna till ett par hundra meters höjd på bekostnad av ett par deciliter bensin.
Full tank räcker kanske till 4 uppdrag, men vid sidan om står det en dunk som full rymmer 20 liter så man kan vara väldigt aktiv nästan en hel dag. Planet var ursprungligen en Tri Pacer som blev Pacer och försågs med lämpligare hjul.


Det går snabbt upp på full gas med alla hästarna. Både piloten som drar och den som följer i seglaren är väl vana och det går vackert och snabbt.


Termik var det inte för tillfället så det var en hel del akrobatik som suger kraft så att det var snabba landningar och därefter direkt starter igen.


Det är ju lite höjd så man ska sitta bekvämt för att ha full koll. Nästan alla i klubben flyger med Spektrum. Sören har kompletterat sin gamla DX8 med en tysk ljudmodul för ca 1000 spänn. Termikinformation både som pip och talad höjd i meter är inte dumt alls.
Bogsering till ca 300 meter och sedan kolla om det finns några fåglar att följa med upp till 500 meter. Modellen är så stor att man lätt ser den.


Rätt som det var så räcktes sändaren över till mig -- -- 6,5 meter seglare har jag aldrig spakat från marken förr. Det var så klart inte speciellt snabba reaktioner när man drog i spakarna försiktigt som man är van vid.
Fulla utslag och vänta på reaktion var nog närmare stilen. Självklart så flyger planet rappare med högre fart än den hade när jag tog över så med lite vana hade man nog inte tvekat.




Dessa planen är mer i min stil - ett par i bakrutan på bilen snabbt att kasta ut. LIDL Danmark var några veckor inna oss i Sverige och här kom de just som jag var i Danmark och det inte längre fanns några att köpa där. Tur att man har lydiga barn som åker till LIDL och handlar några leksaker till pappa ;-)  Det som visas här är hangseglaren som har 100-150 gram bly som ballast för hanget. Nu på fältet åker ballasten ut och ersätts av en liten 35 mm fläkt från HobbyKing. Jag hittar inte den längre på deras sida men troligen är det samma som Aliexpress säljer för 25 dollar. Fördelen med denna är att man "bara" sticker ner ett par pianotrådsben i planet och sticker i en kontakt i mottagaren. Fartreglaget som man har fastlödat på motorn förser resten med ström.


Nästa variant har en 10-grammare i nosen och det ger betydligt mera kraft och fart än fläkten. Fast på hanget är det ju bra att slippa en motor med propeller i vägen.


Så här gör man nog på enklast sätt för att få planet styrbart. Ett 4 mm kolfiberrör i en lagom tub så att det kan röra sig.
Fräs ner det i vingen och limma fast med smältlim. Märk (med vinklehake) och skär av ingen ca en cm utanför kroppen. Skär genom ytterröret så att vinge kan rotera på innerröret.
Sätt på en distansbricka så att det blir en knapp mm gap. sätt på en oring på innerröret där det sticker utanför ytterröret och fäst med en miniklick snabblim som inte får gå in under oringen och fösta rören mot varandra.
Bocka till en pianotråd som sticks in i framkanten på vingdelen som är ytterst och fäst roderhornet på servot. HXT 900 ska klara 1,6 kgcm enligt specen och planer väger bara ett par hundra gram så det ska klara några G i svängarna utan problem.




Jag fick så klart även provflyga LIDL-planet och det flyger precis så busigt som man kan önska. OBS att inte ha TP för långt fram. Det är kritiskt och planet vill inte ta sig ur snabba dykningar med TP längre fram än ca 5 cm från framkanten.

Självklart flygs det med en massa olika modeller men det känns som att klubben har ett stort hjärta till segelflyg. Jag hittade några gamla diplom och rekordpapper som tagits ner när det skulle målas vid depåborden.
Klubbens egna regler för de olika nivåerna. Jag misstänker att det tillkommit ett antal nivåer genom åren efter att utmaningarana stigit.




Kul att se lite gamla kärror som Blue Phoenix kan vara med bland de större som så klart kan flygas högre utan att försvinna ur synfältet.


När bogserpiloten hade åkt hem så fick jag lite visning av klubbstugan och hangaren. Klubben ligge ren bit in på en stickväg så ett larm som går till närmsta medlem räcker för att vid behov köra och spärra vägen från fältet.
Det var på eftermiddagen och fikadags så Sören öppnade kylskåpet och plockade fram ett par flaskor och satte motsvarande streck i på lappen på kylskåpsdörren - SKÅL - även billg dryck smakar bra efter ett flygpass - eller före och under.
Strategiskt placerad kapsylöppnare ör att man kan flyga med ena handen och ta sig en slurk med andra.... Två högtaramagneter samlar upp korkarna så att de inte råkar komma i gräsklipparen


Weasel eller Visel - en liten hangvinge som är hur kul som helst att flyga Combat med. Det är en av Saeby-klubbens leksaker.
På deras Fb visade Sören en onsdagkväll kväll när vädret svek att de i stället skar ut ett stort gäng vingar i cellplast, inte EPP utan den gamla vanliga "friggon" som egentligen är EPS EP står för expanderad poly - alltså skumplast,
S står för styren och P står nog för propylen. Jag hade med mig en EPP-variant men den plasten är väldigt fet så jag har svårt att få tejpen att fastna även med spraylim.
Jag fick ett par nya vingar i EPS med mig hem att testa om det är bättre att få klädseln att fästa på.

Danskar är ju ett trevligt folk och många är helt tokiga. Det danska modellflygförbundet skrev om en utmaning i ett nummer av Modelflyvenyt - tillverka den största modellen av gamla COBRA under max 20 kilo.
Saeby är ju inget undantag men här valde man att göra en megamodell av Weaselvinge.


Att synas är viktigt och Sören är duktig på att filma mycket.
Här flyger man hang
Här är en video på byggandet
Och här transporterar man ett flak öl

Stora segelplan och stora bogserare.... Lite andra modeller i hangaren visades snabbt ..
En HobbyKing 10 cc Stick med en aningen större motor i nosen - 50 cc eller mera ?


Multiplex Mentor eller FUNCUB med steroidmotorer drar lätt upp seglare på runt 5 kg.


Stort är inte nödvändigtvis besvärligt. En 6.5 meters seglare får uppenbarligen plats i en lagom liten AUDI. Demontering går på ett par minuter.

Nästa dag var det mot prognoserna väldigt fint väder men tyvärr allt för många museer.
Torsdag och fredag var det nära storm och dessutom regn ena dagen. Jag har länge undrat över hur det ser ut på västkusten då jag läste om hang vid Hirsthals. Danmark är inte slätt som man kunde tro. Hela norra Jylland verkar vara lämpligt för hang inom inte alls långa avstånd.
 




På sista dagen var det riktigt fint flygväder och jag letade upp närmaste modellflygfält och chansade på att det skulle finnas någon morgonpigg dansk ute.
Navigatorn var nog 200 meter fel och visade ut till ett grustag upp på en tipp där jag hade fin utsikt över modellflygfältet


Tillbaka och efter några vänstersvängar hittade jag en skylt vid vägen.


Snyggt med egen gästparkering. Klubbhuset ser fint ut med rejäl läktare mot bilbanan.


Det här känner jag igen från hemma. Ett stort entusiastarbete med sedan slocknat intresse.


Det här var en riktigt snygg tavla som satt inne i en inglasad veranda.


Hårdlagd bana med marksten som säkert får skötas och läggas om gissar jag. Men det finns även ett stort välklippt gräsfält som verkar helt utmärkt att starta och landa på.
Tyvärr så träffade jag ingen på klubben så tidigt på dagen.





På semestern vill man ju kunna vara lite social och då använder man ju sin telefon om man inte har någon större platta.
Gammalmodig så använder jag hellre en aningen större kamera men med en liten adapter för ett par tior så kan man flytta sina bilder och filmsnuttar från kamerans minneskort till telefonens.
Att redigera bilder och film har jag inte ens funderat på att man kan göra på telefonen men efter en snabb sökning i Playbutik så laddades det ner en app som heter PowerDirector.
Programmet var ju så bra att jag överväger att betala några tior för att få en version utan reklam.


Hemma igen så fick det bli en ny redigering med Windows Live Movie Maker som nu känns väldigt tråkig - undrar om Power Director finns som app till windows-datorn.

2017-07-04 Patrik Gertsson