Swedish Cup - Danish Cup - Small Swedish Cup - Norwegian Cup
   26          -        27        -               28              -           29      
JUNI 2014

Torsdag den 26 juni 2014. Jag kan inte räkan dem alla.. Kan det vara rekorddeltagande? Det kommer nog fler på lördag.


Tre perioder fram till lunch. Sedan paus till kl 15 på grund av åskväder som ska passera.
                     Vad är detta? Man kunde även se att det var en tröja till en tävling i Ukraina. Frågan fick ställas på "engelska".



Tröjan tillhör F1B-flygaren Walt Ghio från Stockton Ca. Snider Swamp är från Louisiana fick jag reda på tillsammans med en längre historia om Californien, linflyg med mera intressant.

F1A - visst är det vackert


F1C - BRUTALT kan man säga om ljudet från helt odämpade värstingmotorer.


F1Q - tystare än alla andra klasser? Elmotorn hörs mindre än gummibandsmotorn.
I år med tyskar som utmanare till finnarna som var pionjärer i klassen - vem vinner landskampen?


Ner kommer planen - detta efter knappt 20 sekunder från en rimligt bra start.




På span efter maxtider.  Gunnar Wivardsson och Thorvald Christensen är de kikande B-herrarna.


Bo-Eskil Nilsson har med sig en Tilka som ska tävlas med i nya instegsklassen F1B-2

Thorvald och Bror ger goda råd - ett kullager saknas.


TILKA konstruerades av Bror Eimar och den fanns att köpa som byggsats. Den finns även som mittritning i modellflygnytt 1988-1.
Tidningen finns förstås skannad på www.modellflygnytt.se. Att hitta numret med TILKA går snabbt om man klickar på länken till RITNINGSREGISTER och trycker CTRL-F och skriver i Tilka i sökrutan.

Under lunchpausen var det riktigt oväder och det var rejält med åska och även hagel på vissa platser.
Eftermiddagen bjöd på fint väder och det var många maxar.
 














 
F1A
Canada
Denmark ++++++++++
Germany
Finland +++++
Great Britain ++
Germany ++++++++
Latvia +
Lethuania
Nederland ++
Norway +
Russia +
Slovakia
Sweden +++++++
Turkey
14 länder 51 deltagare
23 maxar till Flyoff
F1B
Germany +++
Denmar
France ++++
Great Britain +
Latvia ++
Lithuania +
Nederland ++++
Norway ++
Montenegro
Suisse
Sweden ++++++
Russia ++
Turkey
USA +
14 länder 39 deltagare
20 maxar till Flyoff
F1C
Denmark
Estonia
Great Britain
Germany +
Latvia
Nederland
Sweden ++







7 länder 10 deltagare
3 maxar till Flyoff
F1Q
Denmark
Finland
Germany +++++











3 länder 8 deltagare
4 maxar till Flyoff






Arrangör NORBERGS FK

 









Bildreportage Patrik Gertsson
 

   
Fredag den 27 juni                                        DANISH CUP                arrangör Free Flight Society Denmark
Lite hårdare vind från söder, men en fin förmiddag. Lyn och regn bröt tävlingen vid lunchtid.




Är det Palm som gäller eller finns det appar för Iphone och Android?






Några i det svenska A-laget


Det är inte enbart gubbar som flyger.


Modellflyget skapar nära kontakter


Snabbt ihop med grejorna för en behövlig paus i tävlandet.


Inför samlingen efter pausen så är det trevligt med lite prat. En dekal på en trunk satte igång ett trevligt samtal med massor av minnen för de som är gamla nog att ha varit med.



En lördagsflygare har kommit för att testa. En minut stig plus en minut att komma ner igen innebär en promenad över hela fältet.


BRIEFING - flygning 4 och 5 startar kl 17 med periodtid på 1 tim 15 minuter. En timme kvar att flytta ut och packa upp.


Kontrollmätning av linlängd.


Montering kan man göra innan man går ut på fältet.



Tröjor är alltid lika trevligt att kolla på.

 





Dagen slutade klockan 19.30 med beslut om flyoff på lördagkvällen när prognosen lovar lugnare väder?
En tidig kväll gav tid att ladda upp lite filmsnuttar
 
Lördag den 28 juni                          Small Swedish CUP                             Arrangör Norbergs FK
Small Cup gäller klasserna med de små modellerna som inte är med i världscupen. F1H P30 Katapult Handkast E36 mm
Jag har fått ett speciellt uppdrag att spionera på nyaste klassen E36. E betyder att det är eldrift. 36 är spännvidden i tum. Andra förutsättningar är en motortid på max 15 sekunder och LiPo-batteri på 2 celler. Tanken är att klassen ska vara billig att börja med och att man inte behöver vara elitidrottare för att kunna tävla. Prognoserna för dagen var inte gynnsamma med heldagsregn och lite för starka vindar för de mindre enklare planen. Start kl 12 gav en behövlig sovmorgon och efter någon timme så visade sig solen och vinden la sig till kanske halva vindstyrkan mot på förmiddagen.
Sekretariatet för handkast och katapult.
 

Oscar släpper till Robert2

Var det vinden eller en svag konstruktion? En gammal balsakärra tål inte alls samma belastning som moderna kompositmaskiner.
                                                                                                            Robert var inte ensam om att få knäckt vinge i dag.

Kropp med ena vinghalvan hade väldigt bråttom ner i marken.

Denna vinghalvan flög en ganska bra stund men stabben verkade få termik och flög nog i det närmaste MAX.











Fältreparation utan CA-lim.
Maskeringstejp är bra till mycket och stående tunna balsaflak utan förstärkningslister är kanske aningen svaga även till en lätt E36.

Timers till E36 finns men utbudet är än så länge begränsat. En Mekanisk Texas Timer till motorn och en enkel 555-krets med dipswitchar för olika DT-tider är en lösning.
Från Starlink kan man köpa timer för 35 dollar eller komplett paket med motor, reglage, batteri och servo för 69 dollar. Timern har 8 program varav 5 för trimning och test.
Texas Timers  har en timer med vridinställning för motortid och DT-tid för 60 dollar.




 
Det danska laget har förstås en egentillverkad timer med mycket mera finesser som "fading" av motorn i slutet för att minska stall vid övergång från motor till glidflykt - bunt får inte användas i denna klassen. Fördröjd motorstart vid uppkast är en annan funktion.
Timern kan även användas i Q-klassen men leveranstiden är inte snabb.....
 

En annan sak en seriös friflygare måste ha är en fjärrkontroll för DT (Fuse). Här pratar vi om pengar på 400 dollar för en komplett anläggning med sändare laddare och mottagare design Ken Bauer. Glöm inte att även beställa led-flasher för att se modellen ;-)

Det finns andra motsvarande i Europa och då kan man prata med F1C-flygaren Pieter de Boer som har franska kontakter med tillverkare av avancerade DT som kan mycket mera, t ex fördröja DT om man skulle befinna sig över skog när timern borde löst ut.

Danskt teamwork

Peter är med i tävlingsledningen för Danish Cup men i dag är det hans tur att tävla i Small SC och då visar han hur en E36 kan flygas.


Haleplanet (haeleplaened) visar detaljer med riktig precision - planet går som en raket till hög höjd och sedan glider det fint - max varje start är inte annat att vänta.

 

Trimma trimma och trimma - Alla kan inte komma med en perfekt influgen maskin.





 


Hämta - hämta. Då kan man ta ett gäng modeller med sig tillbaka och glädja sina medtävlande.
I "småklasserna" verkar det lite mera avspänt när det inte handlar om poäng för världsmästerskap.




 
Söndag den 29 juni. En vindstilla morgon med laminär luft startades tidigt med 10 min (600 sek) FLYOFF i Danish Cup.
Vinnare : F1A Anton Gorskiy RUS med 421 sekunder, F1B Bernd Silz GER med 369 sekunder, F1C Juri Roots EST med 436 sekunder och F1Q Mike Amthor GER med 321 sekunder.   Lista F1A  Lista F1B-C-Q

Direkt efter startade Norwegian Cup med första rond på 4 minuter max och andra rond på 3 minuter.








Ingen vind och högt gräs gör det jobbigt för F1A-flygarna. Lars Buch Jensen från Danmark satsar.