Lördagen den 2 juli. Efter en regning förmiddag så klarnade det upp lagom till inledningen av 60-årstävling i Wakefieldklassen. Det var Sune - som inte behöver någon presentation men som vann världsmästerskapet i Wakefield 1951 - Stark,  som fick inviga dagens tävling med tre tips :
1 En bra modell är inte fel...
2 Otur ska man försöka undvika...
3 hrmm - jag hade nog tänkt ut något men .....

Det italienska "landslaget" ställde upp på vår fina tävling.

Det var många danska ekipage på deltagarlistan. Det var en kopia byggd av vinnarmodellen från 1951. Ett snyggt bygge i vitt som är lätt att se både i luften och på marken när man ska söka efter landning.

Åke "Torekov" Gustavsson försöker kalla samman alla deltagare (även italienska) till samling för att delge dagens program.

Wakefield startade långt innan 1951 men det var året då första officiella världsmästerskapet flögs. Redan 1911 hade Sir Charles Wakefield donerat det första vandringspriset i klassen.

8 Ounce Wakefield models must have a minimum weight of 8 ounces, a cross section of L2/100 square inches and a wing plan form area of 190-210 square inches. In addition, the maximum stabilizer area is 33% of the wing plan form area maximum.
The 8 ounce era is defined as models designed, published or kitted from January 1, 1937 to December 31, 1942. These models must ROG in 
competition.

Minimivikt 227 gram (8 ounce). Större delen av denna vikt ligger normalt på motorn som kan väga runt 80-140 gram. Ett vanligt diskussionsämne är "Hur många trådar har du i din motor?"  Modellen ska starta från marken (på eget hjulställ från startbana). Man kan jämföra med de moderna F1B-maskinerna med otrolig teknologi och bara en bråkdel av gummibandsmängden mot förr.
Wakefield är snygga modeller med stor bred kropp byggd av balsa och japanpapper.

Under sena eftermiddagen kom det en överraskande regnskur
men det hindrade inte en modell i luften att fortsätta flyga och maxa trots stora rejäla droppar. Alla blev totalt översaskade så det var många våta kläder, stolar och modeller.