Oldtimerträff i Kungsbacka den 4 juni 2016 - är det för tionde gången?

Det var Evert och Patrik från MFK Snobben i Nymölla som åkte för att kolla - samt för att vi blivit inbjudna av två trevliga danskar för et par veckor sedan på linflygtävlingar i Aalborg.
Ungefär tre och en halv timme från Bromölla var vi framme för att direkt bevista en svårinställd diesel på ett stuntplan.
Evert undrade om han skulle erbjuda att hjälpa till att ställa in motorn - tror knappast att det behövs..... Alf Eskilsson vet nog vad han gör även med en diesel?


Flera snygga stuntare på rad


Och diverse linplan som nog inte alla kom i luften.


Flera fina stuntare - Nakke från Nor - hmm kan nog min histora dåligt.


Flera snygga linmodeller


Det tar aldrig slut? Kommer det att bli väldigt trångt i luften i dag?


Ove Andersson är en mästerbyggare - tillika sveriges genom tiderna klart mest meriterade stuntflygare. Fick jag rätt för mig så är den bruna från 1960-talet och den blå helt nybyggd
- 50 år mellan buggena i så fall.


I andra änden av fältet håller Weatherman till för att tävla. De flesta planen har en siffra på vingen för antalet varv som ska tas tid på för att med lämplig linlängt flyga en halv engelsk mile.
Tomas Jansson  PAW 1.5 diesel


Ingemar Larsson K&B 3,5


6 varv innebär att man bara flyger en kvarts mile så tiden dubblas för att kunna jämföras.
Harry Kolberg Mills 1,3 Diesel replika


Ingvar Nilsson ED 1,47 cc, lågt serienummer och sannolikt från 1957-58. Tror den kallas Sea Fury. Denna har originutförande helt ut med slidskiva i aluminium. Efter den stora segern i TeamRacing 1958 blev denna så poppis att man började använda en plasskiva. Detta ledde senare till att en motor helt plötsligt bara tvärdog oförutsägbart…


Emil Palm ASP 15


Micke Palm - MVVS 3.5


Sten Persson hade problem med bränsletillförseln så motorn gick inte helt perfekt så Sten avstod från att ställa upp i dag,
men planet var nog det enda med en original Mills som tävlinge egentligen är grundad för.




Kan det bli mycket vackrare. En weatherman med Mills diesel.


Först ut att flyga är pappa Micke Palm med sonen Emil som medhjälpare.


Tvåa ut är Ingvar Nilsson med dubbel stab av medhjälpare.


Trea är Emil Palm som låter gamgubben starta och släppa.


Hur mycket snaps är det lämpligt på en KB? Fråga Ingemar Larsson.


Ingemar Larsson K&B 3,5


Tummen? Thomas Jansson med dagens mest patriotiskt målade plan.


Harry Kollberg från Norge var den som visade var skåpet ska stå. Med en Mills i nosen har man tydligen bra förutsättning att komma högt i listan
- HÖGST i dag med så nära 100% av idealtid man kan komma




Vad säger resultaten?
En Mills är en Mills och 80 km/h är en bra fart med den motorn.
Ingemars 130 km/h med en KB ligger på 77% av idealhastigheten i den motorklassen.
Det är inte bara att ta en motor på hyllan om man vill ligga på topp, men det är kul att tävla i alla fall.

Bänkkörning är helt OK


Även att ha en gammal goding på ett RC-plan


Ove A och Lasse L studerar en snygg Jr Nobler


Ett annat konstverk


Sten Persson stod nog för den snyggaste utställningen


Var man stadd i kassa så fanns det mycket att handla för riktigt rimliga pengar.

Vad är det för snygg rova som döljer sig här?


Bakgrunden är nog inte den snyggaste - men om man går ett halvt varv så är det så klart bättre.


Pilot till den här är Ove A så klart.




Bak en bil på parkeringen hittade vi dessa sakerna.


En orsak till vårt besök var att det önskades få se en combatvinge med en Fox 60 i verkligheten.


Johan L var piloten i dag. Evert vara helt nöjd med att meka i dagens tryckande värme.