Premiärflyg den 9 april 2016 på Rinkabyfältet.
Rinkabyfältet har en lång historia och det var många flygplan som nödlandade på fältet under andra världskriget. Det var jaktplan och bombplan från både axelmakterna och de allierade som damp ner på fältet. Ibland visste inte piloterna om att det var på neutral mark de landande och satte fyr på planet innan någon kommit fram för att välkomna dem.
Efter kriget fanns det en sportflygklubb (Kristianstads Flygklubb) på fältet och det är många piloter som skolflugit både motorplan och segelplan på Rinkabyfältet.
Det är även många modellflygklubbar i området som brukat fältet för träffar och tävlingar under åren. Kristianstad, Kivik, Bromölla och Nymölla är några av klubbarna som utnyttjat fältet där det varit många tävlingar.
Fältet har kvar ett par flygbara asfaltbanor som delas mellan militär, kreatur och modellflygare.
Det är militären som äger området och Åhus MFK har enbart begränsat med godkända flygdagar under säsongen.

Norr om asfaltbanorna finns ett stort fält av stäppkaraktär som används av friflygarna.
Under 2016 är det först Friflyg-SM, sedan Swedish, Danish och Norwegian World Cup i Friflyg följt av Oldtimer-SM.

 

Vi hade en riktigt härlig premiärdag i år med bra väder och mycket flyg, visserligen lite kallt emellanåt.
Vi hade inte ett enda missöde under dagen, utan alla kunde packa ihop sina grejer hela, rena och fina när de åkte hem!



Detta är en Viper Jet från Skymaster/X-treme med en Jet-Cat P100-RX motor. Spännvidden är 200cm och den väger fulltankad c:a 14kg.
Den flygs av Bo Hanson och han använder JR/Weatronic radio. Det är en mycket välflygande kärra som han är riktigt nöjd med!



Pirotti Models Tuono /(åska på Italienska) som flygs av Leif Sten med en Behotech  JB180 Gold motor. Spännvidden är 2,3m och längden 2,45m och den väger 17kg utan bränsle. Kärran är god för c:a 300km/h. Den är utrustad med bl.a  Weatronics 2,4 GHz med dubblerad mottagare och strömförsörjnings system. Det är en mycket välflygande och tålig kärra. Leif ställde frågan till Mauro Pirotti om hur mycket han vågade belasta den och fick till svar : "Bara flyg den håller!"









Kärran på bilden är en Harpoon v2 med en G-Booster 160 motor. Flygs av Joachim Jensen från Danmark. Det var bra drag och ett gott sound i den kärran.



Det här är en Superjet som är framtagen av en Dansk modellflygare. Motorn är en Jetcat 90RXI Spännvidden är 190cm och den väger 12,5kg tankad.
Den flygs av Henrik Rasmussen från Danmark och han använder Futaba SG14 radio.


Flygplanet är en CC Viper Jet fra CC models i Italien. Motorn är en BF100 Turbine Landningsställ: Electron retracts Spännvidden är 225cm och den väger 14kg tankad.
Flygs av Nicolai Kaaber från Danmark Han använder Futaba radio.







Flygplanet är en Graupners  Harpoon Motorn är en Jet-Cat P80 Flygs av Nisse Ohlsson bland annat känd för sina flygningar på Helsingborgs meetingen med sin snabba ME163:a Kometen
Han flyger med en Multiplex 330 radio med Weatronik 2,4ghz system.




Här är det köbildning för att få flyga! Det är nog första gången vi haft det därute!



Flygplanet är ett TD-01D Viper Jet . Utrustad med 90mm/ 11blads fläkt Motor BL3541 inrunner 1450KV Fartreglage: 80-Amp BEC Brushless Batteri: Li-po 6cell 22,2V 5000mAh 30C Spännvidd: 1450mm Längd: 1274mm Flygvikt: 3050g Martin Alkestrand premiärflög den under dagen.


En bild på mej själv med min Falkon 120 med en Jet-Spec MT700 motor, som hängt med länge. Själv flyger jag med Futaba 10C  radio. Falkonen är egentligen en propellerkärra som jag konverterat till jet. Det är en trevlig och lättflugen kärra.

Åhus MFK:s upptagningsområdet för våra medlemmar är hela Skåne delar av Blekinge, Småland och Själland i Danmark.
Det är asfaltbanorna som drar, där av spridningen på våra medlemmar.
Men det är en lättsam och trevlig stämning också när vi träffas på fältet som säkert också gör sitt till!

Vi hälsar gärna gäster välkomna att flyga med oss. Kolla hemsidan för våra flygdagar http://ahusmfk.net/

Hälsningar Kalle Nilsson    Fotograf för de flesta bilderna är Staffan Abrahamsson