Västerås Flygklubb Johannisberg har allt sportflyg
på samma mark.
Att markägaren gillar modellflyg innebär att det är helt friktionsfritt.
Att han dessutom odlar äpplen och druvor som man får mumsa på är ett plus till
korven han serverar.
Tyvärr missade jag Combattävlingarna som avgjordes på lördagen när jag var i
Norrköping med Oldtimerflygare.
Lennart Nord har rostat av efter denlånga vintern och petade ner de andra. johan
som brukaar ligga högt i listorna verkar ha haft en aning problem.
Team Racing är verkligen häftigt med flera piloter
samtidigt och omtankninar under loppet.
En trycksatt flaska och automatventil i fingret gör att depåstopp med tankning
görs på runt sekunden med start och tillbaka i luften. Här är det mekanikern som
är den som nog är viktigast i teamet.
Klarar man fullt logg så är det tiden som gäller - i
annat fall så är det antal flugna varv.
Håller man sig inte till reglerna så får man diska.....
Johan är vanligen Combatflygare men flyger nu även
team - han är ju van att kramas i ringen.
men in blue
Staffans bästa sida?
Alla sidor är lika bra på en vinnare
Ove Andersson med över 30 SM-Guld
Något helt annat på taket till en bil - ett konstverk
F2B-gänget - Staffans kamera tog förhoppningsvis en
bild utan "skuggor"
Speed - här går det undan - närmare trehundra knyck
Vad skulle vi göra utan 3F? De har allt man kan önska
sig inom linflyg och dieselbränsle - plus så mycket mera.
Fast i dag äter de upp förtjänsten från försäljningen.
Man kan köpa en avancerad stuntmodell som ARF samt köpa till en speciellt
anpassad stuntmotor, linior handtag bränsle ...
Sedan är det bara att träna och att hitta en mentor som kan hjälpa till med de
där tiondelarna som behövs för perfekt stuntgång.
3F var en starkt bidragande orsak till min 3-dagars
resa varav tyvärr bara några timmar på Linflyg-SM
Nitro hade jag inte beställt till denna resan.