Här finns plats för reportage med mycket bilder och lite text - sådant som inte direkt passar i papperstidningen.
Vill du bidra med artiklar - skicka till webbmaster@modellflygnytt.se
 
 
Dan Johansson på Linflygets dag i Västerås 2017
 
Semesterbetraktelser från Nordjylland med besök hos Saeby modellflygare
 
Mats Strömbergs bilder från kungsbacka den 10 juni

Bosse Janssons bilder från Kungsbacka den 10 juni
RFK GRIPEN 50 år





Tre Aviatörer 25 år


BusyBee's Sylvesterflygning 2016

Artiklar efter deadline för Modellflygnytt 2016-3.
Start mitten augusti 2016

Swapmeet hos MRFS Kvarnlanda Malmö



Helikopter-SM i Trollhättan Johannes Melén

Resultat



Höstträff hos Tre Aviatörer i Kivik

Ett par artiklar som kom väl i tid till nummer 3 men ändå inte kom med i tidningen..
Rapport från en solstol -
Kristi Himmelsfärd 2016 i Södertälje
av Dan Johansson Busy Bee

Skala- och gammelheliträffen 2016
av Dan Johansson Busy Bee



Besök på Sveriges Modellflygmuseum


Bonusmaterial från EM i Friflyg

 

 

 

Nytt F3A-progran P-17 som pdf.

Säsongspremiär för Jetflyg på Rinkabyfältet 9 april 2016


Vårtävling för stuntflygare i Karlskoga

SM i Friflyg Kristi Himmelfärdshelgen 2016.
5 maj ankomst.
Fredag 6 maj NM E36, arrangör AKM, samt Lilla friflygcupen arrangör Norberg.
Lördag 7 maj Stora SM.

Gränscupen F3C Elverum av  Johannes Melen

 

Linflyg i Aalborg pingsten 2016



Oldtimerträff med diesel och Weatherman i Kungsbacka den 4 juni 2016


Diverse länkar till modellflyg på nätet.

Test av E-Flite NightVisionAire

 

Världscuptävlingar i friflyg Rinkaby 30 juni - 3 juli 2016

 

Två rejäla traditionella byggprojekt i balsa för glödstiftsmotorer.


Oldtimer-SM


Gamla Gubbar - Bertil Nilsson - Snickaren i Skanör


Bilder från linflyg-SM i Västerås 2016

 

Bonusmaterial från EM i Aircombat 2016

 
Flera bildartiklar till modellflygnytt nummer 3-2016
 
Arnes Modellflygsida med många fina artiklar.
Bilder från VM i Ljungbyhed 1965 från Lennart Olsson

Julhelgerna 2015-2016
World Air Games
OLDTIMER SM 2015

 
Västkustträffen 2015 - F2B

 
En pappersremsa

 
Ripaveckan 2015

 
Ett gäng artiklar från MFK Busy Bee publicerade i Modellflygnytt fast med bonus-bilder och -text

BusyBee bytte server för några år sedan och enbart vissa delar av den gamla hemsidan fördes över eftersom det skulle bli ett hästjobb att konvertera allting till ett annat format. Men alltihop finns äm så länge kvar hos BKTV som vi hade som vår reservserver.  Hälsningar  Dan Johansson, BusyBee i Bålsta

Artiklar rörande modellflygklubben Busy Bee samt annat av intresse

  1. Arthur M. Young skaparen av Bell 47. Som biprodukt under utvecklingen blev han också den första som fick till en fungerande modellhelikopter och det redan 1941. Modellvarianten drevs dock inte vidare utan den blev enbart ett steg i utvecklingen av en fullskalahelikopter.
  2. Doug Marker’s artikel om Lockheed Cheyenne AH56A visar att nästa kända modellhelikopterförsök gjordes 1958 och även denna gång blev det endast ett steg i utvecklingen av en fullskalahelikopter. Lockheeds model emerged with a 5 foot diameter, two bladed main rotor with a fixed collective pitch control. Power came from a single McCoy 60 model airplane engine which turned the rotor through a combination belt & gear drive with an 8:1 reduction ratio. The model helicopter proved very stable and easy to fly.
    Of interest to modelers is the fact that a radio-controlled model of this helicopter was flown in 1958, making it one of the very first successful model helicopters. The model weighed 11 pounds with a 5-ft. diameter main rotor, 2-blade and constant 2 1/2" chord. A McCoy 60 drove the main rotor at 1012 rpm. The radio was a 8-channel Citizenship reed outfit with 6 channels being used - two for pitch, two for roll and two for throttle. A large "gyro" ring was later added under the rotor. The model was flown extensively at Sepulveda Basin, Los Angeles.
  3. Dieter Schlüter räknas allmänt som R/C-helikopterns fader eftersom även han konstruerade en fungerande modell med den skillnaden att han sedan visade upp och marknadsförde den.
  4. En biografi över Manfred Heid som vann den första in-officiella VM-tävlingen för modellhelikoptrar i samband med Skala-VM för modellflyg i Borlänge 1976 finns på helioldie.de.
  5. Modellflygnytt nr 2, 2003 innehåller en artikel om BusyBee's nya fält.
  6. Stinger, ett försök att tillverka en svensk kvalitetshelikopter.
  7. Elflyg i Bålsta, artikel ur SLM-nytt nr 2, 1997
  8. Nytillverkade gammelhelikopterhuvar
  9. Intressant artikel om servon och är på engelska © Brian Taylor.
  10. Hur man tillverkar en egen 12 Volts-eliminator att driva laddare och annan utrustning som kräver stabiliserad 12 volt likström.
  11. Laddningsregler för accar
  12. Håbo 50 år 2002
  13. Artikel om vår vinterflygning som var införd i Upplands Nyheter den 28’e april 2006
  14. Heliraukträffen 2006
  15. Harsewinkel 45'er Luftzirkus am Pfingsten 2006 som aldrig kom med i MFN
  16. 2'nd Northern Alliance Military fly-in at SMMAC Owatonna ( MFN nr 5, 2006)
  17. Helan och Halvan Cup 2006
  18. Stomme till helikopterträffen i Växjö 2006
  19. Heliraukträffen 2007
  20. Halmstad och Heliraukträffarna 2008
  21. Skalaträffen för helikoptrar i Göteborg 2008 (MFN nr 6, 2008)
  22. Ballongjakten 2008
  23. Großflugtage i Lehrte 2009
  24. Heliraukträffen 2009
  25. Ballongjakten 2009
  26. Heliraukträffen 2010 (MFN nr 4, 2010)
  27. IBM-träffen 2010
  28. Sjöflygträffen Dragsängarna 2010 (MFN nr 5, 2010)
  29. Gränsträffen 2010
  30. Jet Power Messe 2010 (enbart textmassan klar)
  31. Nostalgihelikopterträffen Nyköping 2010 (MFN nr 6, 2010)
  32. Ballongjakten Älta 2010 (MFN nr 6, 2010)
  33. Heliraukträffen 2011
  34. IBM's höstträff på Norrboda 2011
  35. Ballongjakten Älta 2011 (MFN nr 6, 2011)
  36. Att renovera en gammal modellhelikopter
  37. IBM-klubbens aktivitetsdag på Norrboda 23 maj 2012
  38. Heliraukträffen 2012
  39. Skokloster Off-Shore 2012 (MFN nr 5, 2012)
  40. Ballongjakten 2012 (MFN nr 6, 2012)
  41. IBM-klubbens aktivitetsdag på Norrboda 6 sept 2012
  42. IBM Club, en beskrivning över IBM's R/C-sektion (MFN nr ?, 2012)
  43. Back to Basic, om att flyga en ursprunglig modellhelikopter (MFN nr 4, 2013)
  44. Ett renoveringsobjekt?
  45. Gränsträffen 2013
  46. Ballongjakten 2013 (MFN nr 6, 2013)
  47. Sylvesterflygningen 2013 (MFN nr 1, 2014)
  48. Historien om en R/C-båt
  49. Hasse Nygren Memorial (MFN 4, 2014)
  50. Sylvesterflygningen 2014 (MFN nr 1, 2015)
  51. Kristiflygare Norberg 2015 (MFN nr 3, 2015)
  52. Ett besök hos Åke Jansson i Vallentuna (MFN nr 3, 2015)
  53. Heliträff i Växjö 2005
  54. En artikel om mjölkbonden Bertil Engström (MFN nr 2, 2015)
  55. Invigningen av Stjärnlanda (MFN nr 4, 2015)

Barnens dag 2015 med RFK Gripen

Scandinavian World Cups F1 2015

Linflyg Aalborg pingsten 2015

SM Friflyg 2015

Drönare en lyxlirare?

Förbundsmötet 2015

Sportlov 2015 i nösk

På besök hos Lasse Olsson

Lennart Olsson Genarp / Bromölla

Jan-Ivar Lidström

HALL OF FAME
Svenska Världsmästare och Mästare i modellflyg


Modelltest ParkZone Sport Cub S2

Modelltest HobbyKing Skipper

C4-400 år - flygshow

Hemma hos - Martti Bogdanoff

SM Oldtimer Rinkaby 2014

Ripaveckan 2014

KiviksmarKSAK-Nyttadsmeeting 12 juli 2014

World Cup friflyg Rinkaby 2014

SM på Sveriges nationaldag 2014

Mini-flygin på Stillanda 15 juni 2014

Prata modellflyg på nätet - tips för juniorprojekt

Flygarhelg med Cub-tema på Ripa maj 2014

Flygträff på Kvarnlanda juli 2013

Åhus MFK 25 år

Tre Aviatörer Kivik 20 år

World Cup friflyg Rinkaby 2013

SM Oldtimer Rinkaby 2013
   
Hemma hos Anders Jönlid
OT Vårtävling 2013

Webbmaster Patriks självporträtt

Ready To Fly - über-retro
   
Friflygcuper 2012
OT-startstilar 2012
   
OT-SM 2012
OT-SM 2011
   
Friflygcuper 2011
SM i Wakefield 2011          annan version
   
Sjöflyg i Bromölla 2010

 
 
OTSM 2009
Friflyg 2009

Ripaveckan 2008

SM Friflyg 16 september 2007

Friflyg Rinkaby juni 2006

SMOS Oldtimer 2001-2005

Pileträffen svartvitt

Tore Nilsson motorer motorer

Nordostskåne från 1966 och några år framåt

Inneflyg i Tianshallen i svartvitt

OT Rinkaby runt 1990

Everts Linflyg


 - Patrik Gertsson

Hittar du uppenbara fel på länkar eller annat - skriv till webbmaster@modellflygnytt.se så ska jag försöka fixa det.
TACK FÖR HJÄLPEN
Har du egna bidrag till sidan så tas de tacksamt emot.
Denna sidan drivs av SMFF Bredd.