Hoppa direkt till Danish Cup Lördag Norwegian Cup

Den 29 juni 2016 - Nu börjar 4 dagars friflygtävlingar i Rinkaby
Onsdag kväll är det anmälning och trimflyg. Efter en blöt och sval eftermiddag så blev det plötsligt riktigt soligt och varmt med knappast någon vind alls.

De Danska och Svenska sekretariaten tar emot anmälningar.
Det är många bilar, främst från de nordiska länderna och Tyskland - samt en cykel med cyklist från Danmark. I år har vi även någon tävlande från Japan!


Ett par bilder från trimflygarna.

Oskars recept på en B-motor :
Man ringlar upp ca 28 gram gummiband på vågen.
Sedan mäter man, tvättar, knyter och oljar in motorn innan den töjs.
Är man riktigt noga tar det kanske 40 minuter per motor - och det går åt många motorer.
Räknar man 1000 kronor kilot så blir det ca 30 spänn per motor.

Man kan veva in 40 "kilopondmeter" i gummibandet. Teoretiskt betyder det att det kan lyfta 40 kilo en meter - eller 400 gram 100 meter,
Allt under förutsättning att verkningsgraden är 100 % och att det inte finns någon friktion. (nästan 400 Joule = Wattsekunder).
Modellen väger ca 250 gram.









SWEDISH CUP - resultat i pdf
Morgontrötta göre sig besvär :-) Startlinjen och material var på plats långt ut på fältet före kl 7 på förmiddagen.


Här var det fägglatt! Är det för att hedra Pridefestivalen i stan till helgen kanske ;-)


En av de tidigaste att montera sin kärra är Lars Buch Jensen som är grenredaktör i den danska Modelflyvenyt.


Det finns faktiskt modellflygare utanför Köpenhamnsområdet och Modelflyvenyt jagar nya redaktörer från Jylland för att täcka den norra delen av landet.


Även team Norway var tidigt på plats med sina CLASOHLSON-bägar




Det går fint att registrera sig även samma dag för de som inte hunnit med detta i går kväll.


Briefing med beskrivning. Väret ska bli fint enligt SMHI - vi kollar inte på DMI som tror att det ska bli lite regn.
Det är flera viktiga regler. Per Findahl visar - För de STORA behoven finns det en vagn ......





Martin Larsson är med i C-laget men även för en motorman kan det bli lite högt när grannen provstartar och trimmar in maxvarv på runt trettifem tusen utan ljuddämpare.


F1A - 54 deltagare - GER LAT RUS YL UKR SWE NOR NED FIN DEN CZE AUT (YL= Lettland)
F1B - 33 deltagare - YL USA SWE FRA FIN SUI POL NOR NED DEN LTU JPN GER GBR
F1C -  9 deltagare - SWE YL NED GER EST DEN
F1Q - 15 deltagare - SWE GER GBR FIN DEN
YL= LAT = Lettland
LTU = Litauen

Det här var lite väl spännade - 130 000 volt är inget man petar på med en vanlig pinne.


Efter många samtal (med elnätsfolk) så var det faktiskt vinden? som fick ner planet.


Detta är också spännade - av gummiband


Ytterligare exempel på att det finns en ny generation av friflygare i Tyskland






Inte spännade på samma sätt - men minst lika vackert.


Springa med linan tills den fina uppvinden känns och det är dags för en rush




Segelflyg:
Modellen väger runt 600 gram
Linan är 50 meter.
Planet accelereras så att det stiger från 50 till ca 90 meters höjd efter att ha släppt linan.

Genom att rycka lätt i linan går det vidare till sidorodret som ställer sig i kurv eller rakt läge?
När man gör sista accelerationen för att accelerera planet så lossar planet från kroken och timern startar i planet.
Nu är det en startsekvens som ser till att planet har rätt inställningar för att stiga med hastighetsöverskottet.
Sedan ställer planet om till att plana ut och sedan till planflykt med korrekt kurvroder för bästa termikläge.
Efter den inprogrammerade maxtiden fälls stabilisatorn upp så att planet stallar ner till marken - DT - "termikbroms"

En säkerhetsdetalj är en sändare "RDT" med vilken man kan kontrollera DT som tar ner planet. (Gemensam för alla friflygklasser).
Om planet är på väg mot hinder/fara kan man utlösa DT i förväg.
Om planet är högt och riskerar att flyga för länge kan man utlösa DT i förväg.
Om planet riskerar att hamna i träd eller annat hinder vid programmerad DT kan man förlänga tiden så att planet hinner passera hindret innan det gör DT för att landa.
(Om man har motormodeller som F1C eller F1Q så stoppas motorn en kort stund innan stabilisatorn fälls upp för att planet inte ska brytas itu av farten.)



Spårsändare (Gemensam för alla friflygklasser).
För att hitta planet enklare då det kan ha flugit flera kilometer så har man en liten spårsändare som skickar ut ett pipljud till en Walkie Talkie somman lyssnar med.
Genom att skärma av radiomottagaren kan man bestämma riktning till planet.
Genom att begränsa signalen med att montera mindre antenn kan man förfina känsligheten i när heten av planet.


Sändaren väger runt 3 gram med batteri och antenn Ett batteri håller från 3 dygn till 8 dygn beroende på storlek
 - kostnad ca 1 Euro för batteriet och 80 Euro för sändaren. Sändaren kan lätt flyttas mellan flygplanen.



Från Tokyo kommer detta paret. Det skulle vara intressant att veta om de har fina träningsmöjligheter där de bor.




Vad försiggår här då? Trimmas det månne..


Fler C-piloter väntar på luft


Det där ser väldigt ansträngade ut - får nog ta och varva ner lite.




F1C och F1Q är motorklasserna.
C har en förbränningsmotor på 2,5 cc och en motortid på 4 sekunder.
Q har en elmotor av valfri storlek men en begränsad energi till 4 Joule per gram modell.
Ex: modellen väger 500 gram ger 2000 J = Ws som kan tillämpas som 50W under 40 sekunder eller 100W under 20 sekunder.
En avancerad "limiter" beräknar effekten 8 gånger i sekunden och integrerar upp till inställd energi då motorn stängs av,
alternativt har man mätt upp medeleffekten och ställt en timer för att stoppa motorn.
"Timern" kan också ställa om modellens "geometri" (höjdroder och sidoroder) för de olika flygfaserna - start - motorslut - glid.

F1C
Timern styr motorn och stabben. Kan även styra vingen på Flapper/Folder modeller.
Första steget stänger av motorn genom att släppa 3 linor, en stänger ett lock över insuget, en drar en broms på propeller axeln och den tredje öppnar en slang som flödar motorn med bränsle.
Andra steget drar ner stabben i buntläge vilket får modellen att gå från vertikal till horisontel flygning. Samtidigt flyttas rodret från stigtrim till glidtrim.
Tredje steget släpps stabben upp i glidläge, kan även finnas två glidlägen där det första har lite mindre anfallsvinkel för att minska risken för stall.
Enligt reglerna skall modellen väga minst 300 gram per kubik motorvolym. Volymen får inte överstiga 2,5 cm3. Dessutom finns det en bäryte belastning på minst 20 g/dm2.
Alla använder 2,5 kubikare så vikten är mer än 750 gram. Spännvidden på de flesta modeller är ca 2700 mm.
Effekten är uppskattningsvis 1,15 HK @ 32000 rpm. /Martin



Dessa herrarna har nog passerat juniorstadiet - det har gått riktigt bra än så länge.




Det gjordes uppehåll för vila ett par timmar för att flyga sista flygning kl 19 och sedan flyoff.






Undrar varför visa kallar Pers modell för "Tranan"?


Förflyttning inför flyoff som blev ställd till 6 minuter. Start efter kl 21. En lång dag är normalt för friflygarna.




Har man inte "väderleder" som vissa äldre brukar klaga på så finns det moderna trådlösa väderstationer.
Det röda är temp i Farenheit som ju har högre noggrannhet än C . Här skiljer det bara fyra steg i mätarens upplösning vilket är ett par tiondels grad C






Två tidtagare till varje pilot - det är bra med ljusstarka kikare och blinklampor på planen.




Runt 22.30 på kvällen var nog de flesta på väg till sina sovplatser. I morgon är det brifing för Danish Cup strax efter kl 7
I F1A var det inga max så där blev en segrare. I övriga klasser var det flera max så det är ny flyoff i morgon kväll om vädret så medger.


Fredag den 1 juli och
Danish Cup. resultat i pdf
Första perioden började med regn med det blev snart riktigt fint väder.


Lars Buch Jensen ska starta i F1A


Konsten är att vänta tills man kan dra upp mitt i termiken - övning och känsla.


En annan i Danska laget som har några år mera erfarehet som friflygare och som vet hur man märker upp sina grejor - helt perfekt!


Tillväxten är dålig bland friflygarna med Oskar Findahl har fötts in i klassen och tillhör så klart världseliten.




Vindstyrkan sätter maxtiden för flygningarna och det gäller att utnyttja hele fältets längd - som ofta är allt för kort.
Var hittar man ett fält som är 5 km tvärs över i alla riktningar?


Efter ett ganska långt upehållpå eftermiddagen på grund av vind och regn så avslutade man Danish Cup med de sista flygningarna med start kl 20 på kvällen.
Resultat i F1A:
1 Jes Nyhegn DEN med 5 max och 338 sekunder i Flyoff
2 Dirk Halbmeier GER med 329 sekuner i Flyoff
3 Kosma Huber SWE med 244 sekunder i Flyoff

Resultat i F1B:
1 Dag Edvard Larsen NOR med 5 max och 344 sekunder i Flyoff
2 Håkan Broberg SWE med 322 sekunder i Flyoff
3 Walt Ghio USA med 288 sekunder i Flyoff

Resultat F1C:
Jüri Roots EST med 5 max (ende tävlande i klassen)

Resultat F1Q:
1 Marcel Amthor GER med 5 max och 356 sekunder i Flyoff
2 Andreas Lindner GER med 259 sekunder i Flyoff
3 Per Grunnet med 706 av 720 sekunder

Lördag den 2 juli vilodag och tävling i "småklasserna" som inte började förr än kl 16
Småklasserna i år var F1H och F1S

Men den som ville kunde börja med att hälsa på i "Camp Henning" på Ripa för en pratstund och "frukost".



Vännen Ossi från Finland sa att jag skulle fotografera lite leenden på F1S-flygana som var så lyckliga och blev minst 20 år yngre med denna nya roliga klassen.


"vilodagen" med småklasser är inte alls lika stressad som världscupdagarna och arrangörerna Per och Oskar Findahl ser ut att kunna ta det med lite mera ro.


Eddy och Tommy är båda glada i nya klassen "ee sex å trelve" - va sa du? - F1S!



Det här ser ut som en generation med farsan som håller en F1Q och tösen med en mindre kopia som blir F1S.
Inte riktigt en Trana - kanske mera en Pelikan?




F1H är segel och här syns Kosma Hubers modell - han själv är i andra änden av linan.


Tommy har lite span på sina konkurrenter.


Camp Henning flyttar ut till fältet när det är flyg på gång. Benen vill inte vara med att tävla om man måste gå långt i terrängen men Henning måste ändå ha full koll på F1C-gänget.


Vädret var lite ostadigt de flesta dagarna och då kunde man trivas i Ripalägret som Henning och company gärna vill "ha för sig själva".
Här sitter vi och spanar in lite av bilderna i Ripas bilddagbok -  här kollar vi på en film från förra årets kräftskiva,


Jag fick höra ett nytt namn på Pieter de Boer - "Pip-Larsson". Och visst är det sällan Pieter syns utan sin pipa även om den kanske inte alltid är "laddad".


Segrare i F1H (10 deltagare)
1 Kosma Huber
2 Per Findahl
3 Vegar Nereng

Segrare i F1S (14 deltagare)
1 Jens Ole Larsen
2 Tapio Linkosalo
3 Per Grunnet

På lördagkvällen körde man Flyoff samt prisutdelning för Swedish Cup som inte blev klar på torsdagen.
Tiden var 20 på kvällen med en maxtid på 10 minuter.

Resultat för Swedish CUP:
F1A:
1 Jan Vosejpka CZE med 5 max och 5 minuter och 36 sekunder i Flyoff
2 Steffen Russ GER med 5 minuter och 22 sekunder i Flyoff
3 Petri Kuikka FIN med 5 minuter och 20 sekunder i Flyoff
1 JUN Stefan Richter GER med totalt 676 sekunder på 5 flygningar

F1B:
1 Sebastian Jäckel GER (junior) med 5max, max i första Flyoff på 6 min och 6min 40 sekunder i andra Flyoff
2 Bernd Silz GER med 6 minuter i andra Flyoff
3 Håkan Broberg SWE med 5 minuter och 32 sekunder i andra Flyoff
2 JUN Vladislavs Dreijers LAT
3 JUN Ekaterina Demtsenko LAT

F1C:
1 Maris Voits LAT med 5 max samt max på Flyoff
2 Juri Roots EST med 5 minuter och 24 sekunder i Flyoff
3 Martin Larsson SWE med 4 minuter och 56 sekunder i Flyoff

F1Q:
1 Peter Buchwald DEN med 5 max, 6 minuter max i första Flyoff och 10 minuter max i andra Flyoff
2 Marcel Amthor GER med 7 minuter och 48 sekunder i andra Flyoff
3 Karl-Heinz Haase GER med 6 minuter och 20 sekunder i andra Flyoff
1 JUN Cinja Wermter GER

Efter kl 21 var det några som fortsatte att trimma.
Här är det Nisse Holländer med support av Bror Eimar som trimmar inför morgondagens NORWEGIAN CUP


Söndag den 3 juli och Norwegian Cup resultat i pdf
Man blir ju lite besviken över sekretariatet - ingen Admiral - inte ens Captain Norway


Ska det vara slappt så ....




Helsymmetrisk profil? 3 lager vikna i varandra! Mindre luftmotstånd så kan man köra en oväxlad motor och tjäna lite verkningsgrad.


Anders Persson - guru på att programmera "timers" - håller modellen till - -


 - Jan Svenungsson som hittat hit sista tävlingsdagen.


Vad är nu detta? Trådlös med FM-teknik..


Väderstation - det förklarar "grilltermometern" jag såg på en metallspade en bit bort.




Resultat Norwegian Cup:



F1A:
1 Jan Svenungsson SWE 4 max och 407 sekunder i Flyoff
2 Allard van Allene NED 390 sekunder i Flyoff
3 Petri Kiukka FIN med 318 sekunder i Flyoff





F1B:
1 Walt Ghio USA med 4 max och 502 sekunder i Flyoff
2 Viktors Rosonoks YL med 378 sekunder i Flyoff
3 Bernd Silz GER med 345 sekunder i Flyoff



I F1B var det även ett gäng juniorer med som fick pris.






F1Q:
1 Tom Oxager DEN 4 max, 8 min max i Flyoff  + 208 sekunder i utslagstävling med 3 minuter och längst till landning.
2 Karl-Heinz Haase GER med 202 sekunder i utslagstävlingen
3 Wolfgang Mohr GER med 399 sekunder i första Flyoff





I samband med helgens tävlingar så avgjordes Nordiska Mästerskapen som en summa av de tre världscuptävlingarna.
Nordiska mästare i F1A blev Norbergsgänget med Per Findahl på första plats.


SM i F1A blev inte på utsatt tid i den 7 maj då många var utomlands på tävlingar. I stället valdes att flyga SM samtidigt med Norwegian.
1 Jan Svenungsson
2 Per Findahl
3 Robert Hallgren




/Patrik Gertsson