Hoppa direkt till Danish Cup
Lördag Norwegian Cup
Den 29 juni 2016 - Nu börjar 4 dagars friflygtävlingar i
Rinkaby
Onsdag kväll är det anmälning och trimflyg. Efter en
blöt och sval eftermiddag så blev det plötsligt riktigt soligt och varmt med
knappast någon vind alls.
De Danska och Svenska sekretariaten tar emot anmälningar.
Det är många bilar, främst från de nordiska länderna och Tyskland - samt en
cykel med cyklist från Danmark. I år har vi även någon tävlande från Japan!
Ett par bilder från trimflygarna.
Oskars recept på en B-motor :
Man ringlar upp ca 28 gram gummiband på vågen.
Sedan mäter man, tvättar, knyter och oljar in motorn innan den töjs.
Är man riktigt noga tar det kanske 40 minuter per motor - och det går åt många
motorer.
Räknar man 1000 kronor kilot så blir det ca 30 spänn per motor.
Man kan veva in 40 "kilopondmeter" i gummibandet. Teoretiskt betyder det att det
kan lyfta 40 kilo en meter - eller 400 gram 100 meter,
Allt under förutsättning att verkningsgraden är 100 % och att det inte finns
någon friktion. (nästan 400 Joule = Wattsekunder).
Modellen väger ca 250 gram.
SWEDISH CUP - resultat i
pdf
Morgontrötta göre sig besvär :-) Startlinjen och material var på plats långt ut
på fältet före kl 7 på förmiddagen.
Här var det fägglatt! Är det för att hedra Pridefestivalen i stan till helgen
kanske ;-)
En av de tidigaste att montera sin kärra är Lars Buch Jensen som är grenredaktör
i den danska Modelflyvenyt.
Det finns faktiskt modellflygare utanför
Köpenhamnsområdet och Modelflyvenyt jagar nya redaktörer från Jylland för att
täcka den norra delen av landet.
Även team Norway var tidigt på plats med sina
CLASOHLSON-bägar
Det går fint att registrera sig även samma dag för de
som inte hunnit med detta i går kväll.
Briefing med beskrivning. Väret ska bli fint enligt
SMHI - vi kollar inte på DMI som tror att det ska bli lite regn.
Det är flera viktiga regler. Per Findahl visar - För de STORA behoven finns det
en vagn ......
Martin Larsson är med i C-laget men även för en
motorman kan det bli lite högt när grannen provstartar och trimmar in maxvarv på
runt trettifem tusen utan ljuddämpare.
F1A - 54 deltagare - GER LAT RUS YL UKR SWE NOR NED
FIN DEN CZE AUT (YL= Lettland)
F1B - 33 deltagare - YL USA SWE FRA FIN SUI POL NOR NED DEN LTU JPN GER GBR
F1C - 9 deltagare - SWE YL NED GER EST DEN
F1Q - 15 deltagare - SWE GER GBR FIN DEN
YL= LAT = Lettland
LTU = Litauen
Det här var lite väl spännade - 130 000 volt är inget man petar på med en vanlig
pinne.
Efter många samtal (med elnätsfolk) så var det faktiskt vinden? som
fick ner planet.
Detta är också spännade - av gummiband
Ytterligare exempel på att det finns en ny generation
av friflygare i Tyskland
Inte spännade på samma sätt - men minst lika vackert.
Springa med linan tills den fina uppvinden känns och
det är dags för en rush
Segelflyg:
Modellen väger runt 600 gram
Linan är 50 meter.
Planet accelereras så att det stiger från 50 till ca 90 meters höjd efter att ha
släppt linan.
Genom att rycka lätt i linan går det vidare till sidorodret som ställer sig i
kurv eller rakt läge?
När man gör sista accelerationen för att accelerera planet så lossar planet från
kroken och timern startar i planet.
Nu är det en startsekvens som ser till att planet har rätt inställningar för att
stiga med hastighetsöverskottet.
Sedan ställer planet om till att plana ut och sedan till planflykt med korrekt
kurvroder för bästa termikläge.
Efter den inprogrammerade maxtiden fälls stabilisatorn upp så att planet stallar
ner till marken - DT - "termikbroms"
En säkerhetsdetalj är en sändare "RDT" med vilken man kan kontrollera DT som tar
ner planet. (Gemensam för alla friflygklasser).
Om planet är på väg mot hinder/fara kan man utlösa DT i förväg.
Om planet är högt och riskerar att flyga för länge kan man utlösa DT i förväg.
Om planet riskerar att hamna i träd eller annat hinder vid programmerad DT kan
man förlänga tiden så att planet hinner passera hindret innan det gör DT för att
landa.
(Om man har motormodeller som F1C eller F1Q så stoppas motorn en kort stund
innan stabilisatorn fälls upp för att planet inte ska brytas itu av farten.)
Spårsändare (Gemensam för alla friflygklasser).
För att hitta planet enklare då det kan ha flugit flera kilometer så har man en
liten spårsändare som skickar ut ett pipljud till en Walkie Talkie somman
lyssnar med.
Genom att skärma av radiomottagaren kan man bestämma riktning till planet.
Genom att begränsa signalen med att montera mindre antenn kan man förfina
känsligheten i när heten av planet.
Sändaren väger runt 3 gram med batteri och antenn Ett
batteri håller från 3 dygn till 8 dygn beroende på storlek
- kostnad ca 1 Euro för batteriet och 80 Euro för sändaren. Sändaren kan
lätt flyttas mellan flygplanen.
Från Tokyo kommer detta paret. Det skulle vara
intressant att veta om de har fina träningsmöjligheter där de bor.
Vad försiggår här då? Trimmas det månne..
Fler C-piloter väntar på luft
Det där ser väldigt ansträngade ut - får nog ta och
varva ner lite.
F1C och F1Q är motorklasserna.
C har en förbränningsmotor på 2,5 cc och en motortid på 4 sekunder.
Q har en elmotor av valfri storlek men en begränsad energi till 4 Joule per gram
modell.
Ex: modellen väger 500 gram ger 2000 J = Ws som kan tillämpas som 50W under 40
sekunder eller 100W under 20 sekunder.
En avancerad "limiter" beräknar effekten 8 gånger i sekunden och integrerar upp
till inställd energi då motorn stängs av,
alternativt har man mätt upp medeleffekten och ställt en timer för att stoppa
motorn.
"Timern" kan också ställa om modellens "geometri" (höjdroder och sidoroder) för
de olika flygfaserna - start - motorslut - glid.
F1C
Timern styr motorn och stabben. Kan även styra vingen på Flapper/Folder
modeller.
Dessa herrarna har nog passerat juniorstadiet - det
har gått riktigt bra än så länge.
Det gjordes uppehåll för vila ett par timmar för att
flyga sista flygning kl 19 och sedan flyoff.
Undrar varför visa kallar Pers modell för "Tranan"?
Förflyttning inför flyoff som blev ställd till 6 minuter. Start efter kl 21. En
lång dag är normalt för friflygarna.
Har man inte "väderleder" som vissa äldre brukar klaga på så finns det moderna
trådlösa väderstationer.
Det röda är temp i Farenheit som ju har högre noggrannhet än C . Här skiljer det
bara fyra steg i mätarens upplösning vilket är ett par tiondels grad C
Två tidtagare till varje pilot - det är bra med ljusstarka kikare och
blinklampor på planen.
Runt 22.30 på kvällen var nog de flesta på väg till sina sovplatser. I morgon är
det brifing för Danish Cup strax efter kl 7
I F1A var det inga max så där blev en segrare. I övriga klasser var det flera
max så det är ny flyoff i morgon kväll om vädret så medger.
Fredag den 1 juli och
Första perioden började med regn med det blev snart riktigt fint väder.
Lars Buch Jensen ska starta i F1A
Konsten är att vänta tills man kan dra upp mitt i termiken - övning och känsla.
En annan i Danska laget som har några år mera erfarehet som friflygare och som
vet hur man märker upp sina grejor - helt perfekt!
Tillväxten är dålig bland friflygarna med Oskar Findahl har fötts in i klassen
och tillhör så klart världseliten.
Vindstyrkan sätter maxtiden för flygningarna och det gäller att utnyttja hele
fältets längd - som ofta är allt för kort.
Var hittar man ett fält som är 5 km tvärs över i alla riktningar?
Efter ett ganska långt upehållpå eftermiddagen på grund av vind och regn så
avslutade man Danish Cup med de sista flygningarna med start kl 20 på kvällen.
Resultat i F1A:
1 Jes Nyhegn DEN med 5 max och 338 sekunder i Flyoff
2 Dirk Halbmeier GER med 329 sekuner i Flyoff
3 Kosma Huber SWE med 244 sekunder i Flyoff
Resultat i F1B:
1 Dag Edvard Larsen NOR med 5 max och 344 sekunder i Flyoff
2 Håkan Broberg SWE med 322 sekunder i Flyoff
3 Walt Ghio USA med 288 sekunder i Flyoff
Resultat F1C:
Jüri Roots EST med 5 max (ende tävlande i klassen)
Resultat F1Q:
1 Marcel Amthor GER med 5 max och 356 sekunder i Flyoff
2 Andreas Lindner GER med 259 sekunder i Flyoff
3 Per Grunnet med 706 av 720 sekunder
Lördag den 2 juli vilodag och tävling i
"småklasserna" som inte började förr än kl 16
Småklasserna i år var F1H och F1S
Men den som ville kunde börja med att hälsa på i "Camp Henning" på Ripa för en
pratstund och "frukost".
Vännen Ossi från Finland sa att jag skulle fotografera lite leenden på
F1S-flygana som var så lyckliga och blev minst 20 år yngre med denna nya roliga
klassen.
"vilodagen" med småklasser är inte alls lika stressad som världscupdagarna och
arrangörerna Per och Oskar Findahl ser ut att kunna ta det med lite mera ro.
Eddy och Tommy är båda glada i nya klassen "ee sex å trelve" - va sa du? - F1S!
Det här ser ut som en generation med farsan som håller en F1Q och tösen med en
mindre kopia som blir F1S.
Inte riktigt en Trana - kanske mera en Pelikan?
F1H är segel och här syns Kosma Hubers modell - han
själv är i andra änden av linan.
Tommy har lite span på sina konkurrenter.
Camp Henning flyttar ut till fältet när det är flyg på gång. Benen vill inte
vara med att tävla om man måste gå långt i terrängen men Henning måste ändå ha
full koll på F1C-gänget.
Vädret var lite ostadigt de flesta dagarna och då kunde man trivas i Ripalägret
som Henning och company gärna vill "ha för sig själva".
Här sitter vi och spanar in lite av bilderna i
Ripas bilddagbok -
här kollar vi på en film från förra årets kräftskiva,
Jag fick höra ett nytt namn på Pieter de Boer - "Pip-Larsson". Och visst är det
sällan Pieter syns utan sin pipa även om den kanske inte alltid är "laddad".
Segrare i F1H (10 deltagare)
1 Kosma Huber
2 Per Findahl
3 Vegar Nereng
Segrare i F1S (14 deltagare)
1 Jens Ole Larsen
2 Tapio Linkosalo
3 Per Grunnet
På lördagkvällen körde man Flyoff samt prisutdelning för Swedish Cup som inte
blev klar på torsdagen.
Tiden var 20 på kvällen med en maxtid på 10 minuter.
Resultat för Swedish CUP:
F1A:
1 Jan Vosejpka CZE med 5 max och 5 minuter och 36 sekunder i Flyoff
2 Steffen Russ GER med 5 minuter och 22 sekunder i Flyoff
3 Petri Kuikka FIN med 5 minuter och 20 sekunder i Flyoff
1 JUN Stefan Richter GER med totalt 676 sekunder på 5 flygningar
F1B:
1 Sebastian Jäckel GER (junior) med 5max, max i första Flyoff på 6 min och 6min
40 sekunder i andra Flyoff
2 Bernd Silz GER med 6 minuter i andra Flyoff
3 Håkan Broberg SWE med 5 minuter och 32 sekunder i andra Flyoff
2 JUN Vladislavs Dreijers LAT
3 JUN Ekaterina Demtsenko LAT
F1C:
1 Maris Voits LAT med 5 max samt max på Flyoff
2 Juri Roots EST med 5 minuter och 24 sekunder i Flyoff
3 Martin Larsson SWE med 4 minuter och 56 sekunder i Flyoff
F1Q:
1 Peter Buchwald DEN med 5 max, 6 minuter max i första Flyoff och 10 minuter max
i andra Flyoff
2 Marcel Amthor GER med 7 minuter och 48 sekunder i andra Flyoff
3 Karl-Heinz Haase GER med 6 minuter och 20 sekunder i andra Flyoff
1 JUN Cinja Wermter GER
Efter kl 21 var det några som fortsatte att trimma.
Här är det Nisse Holländer med support av Bror Eimar som trimmar inför
morgondagens NORWEGIAN CUP
Söndag den 3 juli och
Norwegian Cup
resultat i pdf
Man blir ju lite besviken över sekretariatet - ingen Admiral - inte ens Captain
Norway
Ska det vara slappt så ....
Helsymmetrisk profil? 3 lager vikna i varandra! Mindre luftmotstånd så kan man
köra en oväxlad motor och tjäna lite verkningsgrad.
Anders Persson - guru på att programmera "timers" - håller modellen till - -
- Jan Svenungsson som hittat hit sista tävlingsdagen.
Vad är nu detta? Trådlös med FM-teknik..
Väderstation - det förklarar "grilltermometern" jag såg på en metallspade en bit
bort.
Resultat Norwegian Cup:
F1A:
1 Jan Svenungsson SWE 4 max och 407 sekunder i Flyoff
2 Allard van Allene NED 390 sekunder i Flyoff
3 Petri Kiukka FIN med 318 sekunder i Flyoff
F1B:
1 Walt Ghio USA med 4 max och 502 sekunder i Flyoff
2 Viktors Rosonoks YL med 378 sekunder i Flyoff
3 Bernd Silz GER med 345 sekunder i Flyoff
I F1B var det även ett gäng juniorer med som fick pris.
F1Q:
1 Tom Oxager DEN 4 max, 8 min max i Flyoff + 208 sekunder i utslagstävling
med 3 minuter och längst till landning.
2 Karl-Heinz Haase GER med 202 sekunder i utslagstävlingen
3 Wolfgang Mohr GER med 399 sekunder i första Flyoff
I samband med helgens tävlingar så avgjordes Nordiska Mästerskapen som en summa
av de tre världscuptävlingarna.
Nordiska mästare i F1A blev Norbergsgänget med Per Findahl på första plats.
SM i F1A blev inte på utsatt tid i den 7 maj då många var utomlands på
tävlingar. I stället valdes att flyga SM samtidigt med Norwegian.
1 Jan Svenungsson
2 Per Findahl
3 Robert Hallgren
/Patrik Gertsson