Den 11 februari 2016 21:30 skrev Henrik Torphammar

Hej på er,

 

En akutartikel på begäran under torsdagen! *poff*

Konsten att uppgradera till något sämre

 

Jag har ju alltid förespråkat växlade elmotorer och har genom åren haft stor framgång med dem. För tolv år sedan köpte jag en Hacker C50XL med planetväxellåda till min 2-meters Aggressor. Detta blev i litiumbatteriernas intågande ett av världens största och första elflygplan med bättre prestanda än de förbränningsmotordriva flygplanen. Motorn var så pass bra att man direkt kunde placera sig som de bästa i världen inom konstflyget. Då, för tolv år sedan var man på elitnivå rädd för elmotorerna och motarbetade dem aktivt. Än idag är den absolut ballaste elmotorn för tvåmetersklassen en Hacker C50 XL med 6,7:1 växellåda och dem som för tolv år sedan talade om att elmotorn är fusk kör idag själva med just C50 14XL - det finns helt enkelt inget bättre. Man har bara gjort små justeringar på kylflänsen och uppgraderat kullagren, i övrigt exakt samma motor som för 12år sedan när jag som en av de första utanför de av Hackers sponsrade piloterna köpte min motor. Det är lite kul att vara mallig och skryta de gånger man faktiskt var före sin tid. 

 

Nu tolv år senare har jag till och med stött på problem att motorn är FÖR bra. Modellen jag flyger är en GB Yak55 på 1.8m, den är lite mindre och har bara 8S batteri jämfört mot min gamla kärra på 2meter med 10S acke. Detta gör den lättare och varvtalet blir så lågt att det är svårt att hänga den i propellern, luftströmmen från 24" propellern blir för låg. Min setup är alltså för effektiv! Flygtiden blir i gengäld väldigt lång. En normal aerobaticflygning med propellerhängning och manöverflygning slutar alltid väl under 2000mAh i förbrukning. Man klämmer alltså gott och väl in två flygningar på en 5800mAh acke. En acke som i sin tur väger ungefär som en normal 4000mAh acke eftersom jag valt en med lägre strömtålighet. Höga "C-tal" är sällan någonting man kan dra nytta av, i vart fall inte om man tänk till lite på resten av drivlinan.

 

Detta problemet är nytt för mig och lösningen är lite kul i sig. Den blir nämligen att uppgradera motorn genom att byta ner mig ett par snäpp. Jag köpte därför en Hacker A60 5S V2, som är det moderna outrunneralternativet. Man går från en tvåpolig motor med växellåda till en 28polig direktdriven variant. Den drar bara en 20" propeller och är en rak ersättare för C50 14XL för dem som inte vill ha växellåda eller prioriterar lägre pris.... eller för mig som behöver någonting som presterar lite sämre för att få fjång på luften över roderytorna.

 

Lite data, Hacker C50 14XL 6,7:1 väger 565gram på min våg, den drar med lätthet en 24x12 APCE, min Jeti-telemetri säger 80A när jag stiger rakt upp efter start. Den hovrar min flygmaskin på låga 25A. Som referens har jag även flugit samma flygplan med en Mega F3A motor med växel 5:1, den väger 666gram och hovrar min maskin på 27A med samma 24x12 Prop.

 

A60 5S V2 då, blev det ett steg ner i effektivitet och upp i flygförmåga tro? Den väger 685gram, drar en 20x13 APCE, fullgas rakt upp ger 110A på samma 8S acke, den hovrar min maskin på 40A. Ett kliv neråt i effektivitet och ett kliv uppåt vad gäller flygningen. Maskinen är påtagligt slöare på alla sätt trots 40% mer effekt inmatat från acken. Flygtiden blir rejält kortare och nu vågar jag mig bara på en flygning per laddning. Men flygplanet går att torque rolla utan större problem, högre varvtal mer roderrespons. Teori och praktik går hand i hand.

 

Slutsatsen är att en bättre motor inte alltid är bäst, man måste dimensionera efter sin applikation och inte alltid mot effektivitet. Samtidigt förstår jag lite mera nu varför folk puffar sina ackar på löpande band om man dessutom köper kinakopian av outrunnern och dessutom flyger på 6S acke istället för 8S, det blir väldigt många ampere helt plötsligt - det äter batterier.

 

Det lite oväntade resultatet av mina tester gav Hacker A60 högst betyg vad gäller flygbarheten med vinnaren är Megamotorn som med sin egna planetväxellåda och 6poliga rotor ger en resonans i min lilla Yak55 som låter snudd på exakt som motorn i fullskalan. Alla som hört min flygmaskin har haft näsan långt inne i den för att leta efter ljudmodulen. Annorlunda, kul och inte minst oväntat. Så går det till när man uppgraderar till något sämre. :-)

Henrik Torphammar

Ljungby RC-Klubb

1. 3D printat kylluftintag får gott om plats med den långsmala C50XL i nosen



2. Outrunnern under en provflygning, batteri och motor bli betänkligt varma

3. Ingen plats för skaladetaljer med outrunnern på plats

4. GB 1.8M YAK i Luften, Hovring på låga 700Watt

 

5. Phoenix Arizona, 14st Hacker C50 driver modellerna i bild, varav 4st vardera i de två största.



6. TopModel Aggressor med Hacker C5014XL år 2004

 

7. Motorinstallationen med C50 XL i GB YAK, kylducten är overkill vid dessa låga effekter. Dock kul att köra ut den på 3D-printern hemma i källaren.

 

8. Självaste Rainer Hacker beundrar den fyrmotoriga Von Extran.

9. Mega F3A motor med planetväxellåda. Presterar riktigt fint upp mot 5kW.